וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אלפי אנשים קיבלו צווי פינוי ועיקולים מעורכי דין שפועלים בניגוד לחוק"

עודכן לאחרונה: 29.5.2024 / 13:33

נתונים בלעדיים חושפים: חברת עמידר הממשלתית מעסיקה לכאורה עורכי דין כבר למעלה מעשור בניגוד לחוק ומבלי שקיבלו אישור לייצג את המדינה. מה המשמעות וכיצד זה פוגע בדיירים? דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי, מסביר | עמידר: פועלים במרץ לקבלת האישורים

עיקול שכר. ShutterStock
"אלפי אנשים קיבלו צווי פינוי ועיקולים מעורכי דין שפועלים בניגוד לחוק"/ShutterStock

פרסום ראשון: בחודשים האחרונים מספר גדול של תביעות שהוגשו על ידי עמידר ומשרד השיכון נגד דיירי הדיור הציבורי נדחו ובוטלו על ידי בתי המשפט, מאחר ומדובר בתביעות שהוגשו לכאורה באופן לא חוקי על ידי עורכי דין שפעלו ללא סמכות.

מעתירה לבג"ץ שהוגשה על ידי חבר הכנסת מיכאל ביטון ופורום הדיור הציבורי, בהובלת עורך הדין אסף דרעי מהקליניקה המשפטית של המכללה למינהל, נחשף כי עמידר - חברה ממשלתית נזכיר - מינתה עורכי דין בצורה לא חוקית לכאורה ופגעה כך בזכויות הבסיסיות של דיירי הדיור הציבורי.

חוק החברות קובע כללים ברורים למינוי עורכי דין חיצוניים בחברות ממשלתיות, שנועדו גם להבטיח שלא יהיה ניגוד עניינים וגם שתהיה הפעלה נכונה על עורכי הדין שתראה ותבחן את מכלול האינטרסים של המדינה. מקריאה מהירה של החקיקה, ברור שכוונת המחוקק הייתה להגן על דיירים מפני ניגודי עניינים ולייצר איזון בין הצורך לשמור על החוק לבין היכולת של חברות ממשלתיות להפעיל לחץ אגרסיבי נגד אזרחים. במסגרת החוק נקבעו גם מגבלות על הזמן שניתן להעסיק עורכי דין חיצוניים שנקבע על 6 שנים במקסימום וכל עורך דין שהחברות הממשלתיות מעסיקות חייב לעבור ועדה מיוחדת ולקבל אישור מהיועץ המשפטי לממשלה לייצג את המדינה בערכאות ממשלתיות.

"נוצר מצב שבו משתלם לעמידר ולעורכי הדין שלה להתעלל בדיירים"

מנתונים שהגיעו לפורום הדיור הציבורי, עולה כי עמידר עברה על החוק בצורה דורסנית, כאשר הנתונים שנמסרו מעמידר מצביעים על כך שעורכי דין חיצוניים רבים שמעסיקה החברה עובדים כבר למעלה מעשור בניגוד לחוק, ומבלי שמעולם קיבלו אישור לייצג את המדינה.

אותם עורכי דין הגיעו לבית המשפט כנציגי המדינה, לכאורה מבלי שמעולם קיבלו הסמכה חוקית לכך ומבלי שעברו מכרז כמתבקש בחוק החברות. אף אחד לא בדק האם עורכי הדין האלה נמצאים בניגוד עניינים כשהם תובעם את הדיירים, לא נבדק איזה אינטרסים אחרים הם מייצגים והם אף זכו למעמד נציגי מדינה בכך שזכו לקבל פטרים מאגרות בית המשפט.

"אלפי אנשים קיבלו צווי פינוי, עיקולים, ותביעות משפטיות אחרות מעורכי דין שפועלים בניגוד לחוק ובכלל אינם מוסמכים לייצג את המדינה. המערכת המשפטית 'המשומנת' הזאת שהפעילה עמידר פעלה בצורה דורסנית ביותר כי באופן אבסורדי היא יצרה מצב שבו משתלם לעמידר ולעורכי הדין שלה להתעלל בדיירים, לייצר להם חובות ולהשתלט על הנכסים שלהם. אנחנו בפורום הדיור הציבורי ראינו את ההתעללות המשפטית הזאת ולא הצלחנו להבין כיצד חברה ממשלתית שאמורה לייצג את הדיירים ופועלת על חשבון כספי הדיור הציבורי באכזריות כזאת כלפי הדיירים שלה", אומר דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי.

"היום אנחנו מבינים שהכל פועל כחלק ממנגנון כלכלי שבו עורכי הדין שפועלים בעמידר הם חלק ממנגנון הנישול של דיירי הדיור הציבורי העניים מהנכסים שלהם, כשברור שאין מי שיגן על הדיירים ולרוב אין להם אפילו יכולת להשיג הגנה משפטית מול המנגנון האכזרי של עמידר", מוסיף גיגי.

משרדי עמידר, 22 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
עמידר מעסיקה עורכי דין בניגוד לחוק?/ראובן קסטרו

לפני כשבוע בית המשפט העליון קיבל החלטת ביניים שמחזקת מאוד את הטיעונים של פורום הדיור הציבורי והעותרים האחרים. המשמעות של ההחלטה היא שעמידר אינה יכולה להפעיל שום עורכי דין שאין להם מינוי חוקי בהליכים חדשים וזה עוד לפני שדנים בכל ההתעללות של החברה בהליכים שפתחה כנגד דיירים באופן לא חוקי.

במהלך המשפט, השופטת דפנה ברק ארז הפנתה שאלה אל המדינה: "המדינה תמשיך לנהוג באופן לא חוקי? ככל שההמתנה תמשך, אי הנחת מהתמשכות הזמן היא מתעצמת, איזה שיקול דעת צריך להפעיל כאן?".

"ההחלטה של בית המשפט העליון זה ממש לא הסוף ורק עכשיו מתחיל הדיון הגדול בסוגיית ההליכים שכבר נפתחו כנגד הדיירים במהלך השנים האחרונות, כאשר פעלה החברה באותה צורה לא חוקית ופוגענית. מה קורה עם אנשים שפונו מבתיהם בניגוד לחוק ומבלי שאפילו היה להם ייצוג משפטי? מה קורה עם אלפי דיירים שהחברה יצרה להם חובות עתק מבלי שאפילו נכחו בדיון שהתקיים כנגדם? ומה צפוי לקרות לדיירים שכרגע מתקיימים כנגדם הליכים לא חוקיים אלה? העניין רק התחיל ואנחנו מצפים מבתי המשפט להעניק את עמידר ואת משרד השיכון על ההתנהלות הדורסנית הזאת שמבזה את החוק ואת בתי המשפט", מסכם גיגי.

"פועלים במרץ לקבלת האישורים"

בתגובה לכתבה, ממשרד הבינוי והשיכון וחברת עמידר נמסר: "לפני כחודשיים הוקמה מחדש הועדה ברשות החברות, שתפקידה להמליץ לרשות החברות האם ניתן לאשר את מינויו של עורך הדין כיועץ משפטי לחברה. לאחר הקמת הועדה, ביום 22.5.2024 אישרה רשות החברות מינויים של מספר עורכי דין כיועצים משפטיים לחברת עמידר. משרד הבינוי והשיכון יחד עם משרד המשפטים ופרקליטות המדינה פועלים במרץ לקבלת האישורים הנוספים הנדרשים ממשרד המשפטים וקבלת אישור למתן ייפוי כוח מהיועצת המשפטית לממשלה".

"התביעות המוזכרות בכתבה הינן הליכים שנוהלו ומנוהלים נגד דיירים המתגוררים בדירות הדיור הציבורי ללא אישור, דבר המונע דירות לזכאים להן הממתינים להן לפי התור. נדגיש כי ההליכים נוהלו לפני שופטים שהכריעו בהם לפי הדין החל וסדרי הדין הרלוונטיים".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully