וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תצליחו לנחש: באיזו עיר עלו מחירי הדירות ב-25% בשנה האחרונה?

עודכן לאחרונה: 29.5.2024 / 12:42

ברבעון הראשון של שנת 2024 נרשמה עלייה קלה של 2% בממוצע הארצי לעומת הרבעון שקדם לו. עלייה וקלה עוד יותר של 0.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד | עלייה חדה של 25% נצפתה בעיר אחת מהשרון | ניתוח של אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין

נתניה נדל"ן בניינים. ראובן קסטרו
באיזו עיר עלו מחירי הדירות ב-25% בשנה האחרונה?/ראובן קסטרו

זו הייתה השנה האחרונה בשוק הדיור הישראלי: ברבעון הראשון של שנת 2024 נצפתה עלייה קלה של 2% במחיר הממוצע של דירות ברחבי הארץ בהשוואה לרבעון שקדם לו, ועלייה קלה עוד יותר של 0.4% בלבד לעומת הרבעון הראשון של שנת 2023. כך, עולה מניתוח השתנות מחירי דירות ברבעון הראשון של שנת 2024 שבוצע על ידי אוהד דנוס, שמאי מקרקעין.

בנוסף, בהסתכלות שנתית, נצפו עליות וירידות מחירים חריגות בחלק מהערים: העיר שמובילה את העליות היא בירת השרון, נתניה, עם עליה היסטרית של 25% בממוצע מחירי הדירות בעיר לעומת אשתקד, כאשר בצד השני של הרשימה ניצבת עיר חוף אחרת - אשדוד - עם צניחה של 15% במחירים במהלך אותה תקופת זמן.

עוד, עולה מהדו"ח, כי ברבעון הראשון של השנה אובחנה עליה בשיעור של כ-16% בכמות העסקאות הרלוונטיות ביחס לרבעון האחרון של 2023, וירידה בשיעור של כ-23% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

הסקירה בוצעה על 2,208 עסקאות לניתוח ב-16 ערים שונות, שאינן בהכרח מייצגות את כלל הישובים במדינה, אך שואפת לשם. היא התמקדה בדירות בנות ארבעה חדרים בבניה רוויה, אשר נבחרו לשמש כאינדיקטור לרמת ההשתנות הכללית בשוק הדירות כיוון שהן המוצר השכיח בשוק הדירות העירוני הכללי, לגביו קיימת שונות נמוכה יחסית.

ברמה רבעונית: נצפתה עלייה ב-13 ערים מתוך 16

תוצאות הסקירה כאמור מעידות כי ברבעון הראשון של 2024 נצפתה עלייה קלה של 2% במחירי הדירות הממוצעים, ביחס לרבעון הקודם.

• ב-13 ערים נצפתה עלייה: אילת, באר שבע, הרצליה, חולון, ירושלים, כפר סבא, תל אביב, מודיעין, נתניה ראשון לציון, רמלה, רחובות ופתח תקווה.
• ב-3 ערים חלה ירידה: אשדוד, אשקלון וחיפה.

מלבד המגמות של השתנות המחירים בערים השונות נצפתה רמת שונות מחירים אופיינית בכל עיר, שמבטאת את ההבדלים הקיימים ברמות הביקוש באזורים השונים שבעיר ואת רמת ההבדלים במאפיינים הפיזיים בין הדירות בעיר.

לעניין זה בולט נתון השונות של מחירי הדירות בערים תל אביב, חיפה וירושלים, שבהן רמת שונות גבוהה אשר מצביעה על הפער שבין אזורי היוקרה לבין אזורים זולים יותר באותה העיר; שונות נמוכה יחסית נצפתה בערים מודיעין, פתח תקוה, אשדוד, חולון, כפר סבא, ראשל"צ ורחובות שאוכלוסייתן בעלת מאפיינים הומוגניים יחסית.

סקירת השתנות מחירי דירות ברבעון הראשון של שנת 2024. אוהד דנוס, שמאי מקרקעין,
סקירת השתנות מחירי דירות ברבעון הראשון של שנת 2024/אוהד דנוס, שמאי מקרקעין

ברמה השנתית: זינוק בנתניה, צניחה באשדוד

ברמה השנתית, בסוף הרבעון הראשון של השנה - זינק ממוצע מחירי הדיור בנתניה ב-25% לעומת הרבעון הראשון של שנת 2023. בעקבותיה, אך הרחק מאחור, עליית מחירים שנתית ממוצעת של 12% ברמלה המפתיעה.

מנגד, אשדוד, עיר חוף אחרת, מציגה ירידת מחירים דרמטית של 15% באותו פרק זמן. גם בחולון נצפתה ירידה משמעותית של 10% במחירי הדיור. הרשימה המלאה של הערים בטבלה המצורפת מעלה.

אוהד דנוס מסביר כי "עליית מחירים שנתית חריגה שנצפתה בעיר נתניה הינה כתוצאה ממכירות גדלות בפרויקטים חדשים יחסית. בעיר תל אביב העלייה השנתית עומדת על 5%, והינה תולדה של ביצוע כמות גדולה יותר של עסקאות בפרויקטים חדשים יחסית".

בנוסף מציג הדוח, כי היקף המשכנתאות שנטל הציבור בחודש מרץ 2024 עמד על כ-6.231 מיליארד שקל, נמוך בכ-8% יחסית לחודש מרץ 2023.

"שוק הדיור התנתק מהמציאות הביטחונית"

לדברי אוהד דנוס, שביצע את הסקירה, "אנו מצויים כבר בעיצומה של מגמת עלית מחירים שעם הימשכות המצב צפויה להתחזק. כפי שראינו, מחירי הדירות עלו בחדות יחסית ביחס לרבעון הקודם. ביחס לרבעון המקביל אשתקד, העלייה הממוצעת התחדשה, אם כי במגמה מעורבת ומבלי יכולת להצביע על משתנה מסוים שיסביר עליה או ירידה בישוב זה או אחר".

"מנגד, ירידת המחירים בפריפריה הדרומית נמשכת, אם כי נראה כי העיר אילת מתאוששת. ככלל, ניכר כי שוק הדיור התנתק מהמציאות הביטחונית שנכפתה עלינו, כשהציבור מבין כי לצד אי הוודאות לא מבוצעים היום מהלכים רבי משמעות לשינוי המצב בענף, אלא ההיפך. הממשלה, בין מבחירה ובין אם לאו, לא מטפלת בסוגיות הליבה (פועלים זרים, הגדלת היצעים), עניין שישפיע קשות על ההיצעים בטווח השנה שנתיים הקרובות. הגידול בכמות העסקאות תומך למעשה בטענה הזו", מסכם דנוס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully