וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כעבור עשור: מה גרם ל-2 יזמיות גדולות לנטוש פרויקט של מיליארדים בתל אביב?

עודכן לאחרונה: 22.5.2024 / 9:03

החברות אקרו נדלן ותדהר הודיעו על נטישת פרויקט של מיליארד שקלים במיקום לוהט בתל אביב, לאחר שלטענתן שעירית תל אביב דרשה תנאים לא מציאותיים. גם דיירי המתחם טוענים לאטימות של העירייה. מה קרה שם?

תל אביב. ליעד וכניש, מערכת וואלה
תל אביב/מערכת וואלה, ליעד וכניש

"אטימות של העיריה וניתוק מהמציאות הביאו את שתי החברות היזמיות מהגדולות בארץ לנטוש פרויקט של מאות מיליוני שקלים", כך אומרים דיירי מתחם בצפון אבן גבירול במכתבם למהנדס העיר וראש העיריה.

במתחם מהיוקרתיים בתל אביב המשתרע בין יהודה המכבי בדרום לנחל הירקון בצפון העיריה סירבה לאשר פרויקטים של תמ"א 38 פינוי ובינוי במהלך כעשר שנים ודרשה תוכנית בינוי עיר חדשה למתחם של עשרות דונם. העיריה סירבה שהמתחם יהווה חלק מרובע 4 וגם סירבה לדרישת התושבים שהמתחם יהיה חלק מתוכנית בניין עיר אבן גבירול.

העיריה תכננה להקים במתחם בתחילה מגדל של כ 30 קומות ואז במפתיע חזרה בה. היזמים אקרו ותדהר חתמו הסכמים עם הבתים במתחם וניסו להגיע עם העיריה להסכמות אבל העיריה הציעה מודלים שנתפסו בעיני היזמים כבלתי כלכליים והם החליטו לאחר 10 שנים לזנוח את הפרויקט והמתחם.

בניין עם פרויקט תמ"א שנתקע ברחובות יהודה המכבי-ויצמן בתל אביב. ראובן קסטרו
בניין עם פרויקט תמ"א שנתקע ברחובות יהודה המכבי-ויצמן בתל אביב/ראובן קסטרו

"משרד מהנדס העיר מנותק מהמציאות וגורם נזק לעיר, למתחם ולתושבים" טוענים הדיירים במכתב לראש העיר ולמהנדס העיר. "טובי היזמים התייאשו מהעירייה וזונחים את העיר".

לאחרונה הדיירים במתחם שלם באיזור צפון אבן גבירול קיבלו צו מבנה מסוכן - אבל העיריה מסרבת בניגוד לחוק לתת להם אישור לשפץ או לפינוי בינוי לפי תמ"א 38. "ברעידת האדמה שתגיע או במלחמה" אומרים הדיירים, "הבניינים שנבנו בשנות ה 50 יהרסו עד היסוד ויהיו הרוגים. זו השכונה היחידה בתל אביב שבה העיריה מסרבת להתיר בניה חדשה".

בלבול והעדר מדיניות של עירית תל אביב מונע שנים מתושבי רובע צפון אבן גבירול, להגן על רכושם מפני סכנה של מי תהום, רעידות אדמה, סכנה בהתיישנות המבנים והיעדר ממד. כך טוען ועד הפעולה של המתחם במכתב לראש העיר ומהנדס העיר. בעוד שברובע 4 עירית תל אביב אישרה עשרות פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי - יש מתחם אחד ברובע שהעירייה מונעת את שיקומו - המתחם שבין הרחובות מרים החשמונאית, יהודה המכבי והירקון.

עוד בוואלה!

רוצים להנות מאינטרנט מהיר וחבילת טלווזיה בזול? זה אפשרי!

לכתבה המלאה

"עירית תל אביב מסכנת חיי אדם"

"יש פה בניינים משנות החמישים, בלי ממד ועם בעיית מי תהום מסוכנת. אם לא די בכך העיריה מוציאה צווים למבנה מסוכן לבניינים. העיריה נטפלת למתחם אחד מתוך כל רובע 4 וללא כל סיבה הגיונית חוסמת אפשרות לפינוי בינוי והתחדשות עירונית". אומרים התושבים במכתבם. חברות תדהר ואקרו שרצו לבנות מחדש את המתחם התיאשו והודיעו לעיריה שהם נסוגות מכוונתם לאחר שבמשך שלוש שנים העיריה לא אישרה אף תוכנית בעלת התכנות כלכלית.

העיריה מנסה להחיל על המתחם מטלות של בניה עבור צרכי ציבור ודירות להשכרה - אך מכיוון שדרישות של העיריה עוברות את הסף של כדאות כלכלית - שום יזם לא מוכן לקחת על עצמו את הפרויקט. היזמים שהתכוונו להשקיע במקום עשרות מיליונים מתקשים להאמין שלעירית תל אביב לא מסוגלת לקבל החלטות ולעמוד מאחוריהם.

לאחרונה אישרו גורמי התכנון תכנית בניין עיר חדשה למתחם פועלי הנמל שנמצא מעבר לרחוב יהודה המכבי - ממש ממול לשטח בו מדובר. כך קרה, שמצדו האחד של רחוב יהודה המכבי יש תוכנית מגובשת ובצידו האחר הזנחה שפוגעת בחיי התושבים ומסכנת אותם. התושבים במתחם שוקלים לפעול במישור המשפטי בכדי להילחם במה שנתפס בעיניהם כאוזלת היד ומה שהתושבים מגדירים כ"חוסר רצינות וחובבנות" של העירייה.

"בתחילה העיריה תכננה להקים מגדל בן 30 קומות על גדת הירקון. והיזמים התבקשו על ידי העיריה להציג תוכניות בהתאם" נכתב במכתב למהנדס העיר - כך חלפו להם שלוש שנים שהעירייה מגיעה עם היזמים לסיכומים ואחר כך חוזרת מהם".

התושבים שמתקשים להבין מהן התכוניות של העיריה ומדוע היא מעכבת רק את המתחם שבו הם גרים מכל מתחם 4 שוקלים לפנות למהלכים משפטיים. "אי הוודאות התכנונית מאלצת אותנו להוציא מאות אלפי שקלים על תחזוקה וטיפול בצווי מבנה מסוכן שהם כמו כוסות רוח למת", כותבים הדיירים. "אי שיקום אמיתי של השכונה מסכן חיים ופוגע ברכוש. עירית תל אביב מסכנת חיי אדם".

תגובה מהעירייה עוד לא התקבלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully