וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט הקפיא פרויקט פינוי בינוי בעיר הזו - וחייב את רמ"י להשקיע בו

עודכן לאחרונה: 22.5.2024 / 16:09

שופט ביהמ"ש המחוזי בחיפה קיבל את עתירת אאורה והדיירים - וחייב את רשות מקרקעי ישראל להשקיע בפרויקט פינוי בינוי בקרית ים, ובכך להפוך אותו לרווחי. התוכנית משתרעת על 115 דונם שבהם 1,876 דירות, מסחר ותעסוקה

הדמיות תכנית יוספטל קרית ים. עמוס ברנדייס אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ,
הדמיות תכנית יוספטל קרית ים/עמוס ברנדייס אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ

בית המשפט המחוזי בחיפה הורה לעכב את פרויקט ההתחדשות העירונית במתחם יוספטל בקרית ים (תוכנית 2039) במטרה לבחון מחדש את הכדאיות הכלכלית שלו. ההחלטה התקבלה בעקבות עתירה שהגישו חברת הבנייה אאורה וחלק מדיירי הבניינים, שדרשה כאמור לבחון את כדאיות הפרויקט שאושר על ידי הוועדה לדיור לאומי (ותמ"ל).

בעתירה שהגישו חברת אאורה ודיירי המתחם, באמצעות עורכי הדין יובל גלאון ודן אור ממשרד עמית, פולק, מטלון, נטען כי הוועדה התעלמה מגורמים המשפיעים על העלויות הצפויות ועל רווחיות הפרויקט. בין היתר, נטען כי לא הובאו בחשבון עלויות בנייה גבוהות באזור בשל קרבתו לחוף הים והשפעת מי התהום. כמו כן, הועלתה טענה כי לא התקיים תחשיב מדויק לגבי מועד חישוב ההשלמה הקרקעית שרשות מקרקעי ישראל אמורה לתת ליזמים.

הדמיות תכנית יוספטל קרית ים. עמוס ברנדייס אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ,
הדמיות תכנית יוספטל קרית ים/עמוס ברנדייס אדריכלות ותכנון עירוני ואזורי בע"מ

השופט מנחם רניאל דחה את טענת רמ"י לפיה אפשר להסתפק בערבויות בלבד, וכתב כי מכסות רק את תחילתו של הפרויקט ויש צורך גם במימון עבור התכנון, הביצוע, ומכירתן של הדירות הנוספות.
השופט קבע עוד כי לא ניתן לסמוך על הבטחה לא ברורה של רמ"י שתהפוך את הפרויקט לרווחי.

"החשבון שיערוך הגוף המממן אינו יכול להיערך על בסיס הבטחה מעורפלת לפיה רמ"י תידון בבקשת היזם ותחליט לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל כיצד תשתתף בהבאת המתחם לסף הכדאיות הכלכלית", כתב השופט. לדבריו, "היא לא הסכימה עדיין מהו סף הרווחיות הכלכלית, ומתי תשלים את הדרוש להבאת היזם לרווחיות כלכלית, ועוד פרטים שאינם ידועים. ובהיעדר פרטים אלה לא יהיה מימון לפרויקט ובהיעדר ממון לא יהיה פרויקט, והתוכנית לא תמומש".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

השפט רניאל קבע בפסק הדין כי יש לבחון שוב את הכדאיות הכלכלית של התוכנית, תוך התייחסות לנושא ההשלמה הקרקעית והגעה להסכמה מפורטת בנושא בין רמ"י ליזם והדיירים. עם זאת, השופט דחה את טענת העותרים להתחשב בהשלכות המצב הביטחוני והכלכלי הנוכחי על התחשיב.

"אני דוחה את טענת העותרים כאילו על הוועדה היה לדרוש עדכון הכדאיות הכלכלית שע"פ הנתונים החדשים העולים מעליית הריבית, מחסור בעובדי בניין, בחומרי בניין וממלחמת חרבות ברזל". לדבריו, "עריכת התחשיב לפי נתוני המשבר, עשויה לעוות את תחשיב הכדאיות הכלכלית במקרה שמדינת ישראל תצא מהמשבר, כפי שיצאה ממשברים קודמים", כתב השופט.

עורכי הדין יובל גלאון ודן אור ממשרד עמית, פולק מטלון ושות' שייצגו את חברת אאורה והדיירים אמרו: "זו הפעם הראשונה שבית משפט בישראל לא מסתפק בהתחייבות עקרונית ומורה לרמ"י להגיע להסכמה לפני אישור התוכנית. למעשה, רמ"י צריכה להגיע להסכמה מפורטת על סכומים או מגרשים עם זכויות בנייה שיבטיחו את כדאיות פרויקט ההתחדשות במתחם של אאורה בקרית ים".

עו"ד (רו"ח), שותף מייסד וראש מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית, דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, עמית גרוס ושות': "פסק דין מצוין ובשורה נהדרת לבעלי הדירות המיוצגים על ידנו (ובמיוחד לבעלי הדירות במתחם 2 של התכנית), אשר נפגעו כתוצאה מכך שרמ"י הוציא למעשה חלק מהמתחם, והתכוון לשווק אותו באופן עצמאי במכרז, באופן משולל כל היגיון. יש לברך על כך שבית המשפט קיבל את העתירה (גם אם באופן חלקי)".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully