וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרם הכלכלי של ארדואן הוא באמת אסון למשק הישראלי?

16.5.2024 / 10:54

הכל מתייקר וכולם מאשימים את ארדואן. עד כמה באמת ישפיע הניתוק מהכלכלה הטורקית על ישראל ועל מחירי הדירות? עופר פטרסבורג משיב על השאלה שהכי מטרידה היום את המשק הישראלי

רג'יפ טייפ ארדואן. רויטרס
רג'יפ טייפ ארדואן/רויטרס

עד כמה הכלכלה הישראלית תלויה ברודן הטורקי עם השפם? טורקיה, מסתבר, מדורגת כיבואנית החמישית בגודלה לישראל - 5% מהסחורות. היקף ההשפעה של המהלך על הטורקים, אגב, נמוך בהרבה, אם חשבנו שנזיז להם. ישראל מדורגת רק במקום ה-13 בייצוא מהמדינה הטורקית.

נתונים מעניינים שנחשפו השבוע לראשונה חושפים את היקף ייבוא חומרי ומוצרי הבנייה לישראל. הנתונים, שפורסמו על ידי התאחדות הקבלנים על בסיס נתוני למ"ס ויבואנים, מציגים כי בהיקף שנתי, ערב המלחמה: ייבוא מוצרים וחומרים מטורקיה לישראל עמד על 4.6 מיליארד דולר; ייבוא חומרי ומוצרי בנייה מטורקיה לישראל עמד על 1.49 מיליארד דולר;

בנוסף, הנתונים מציגים כי היקף היבוא מטורקיה היה כ-10% מכלל צריכת החומרים ומוצרי בנייה בענף הבנייה בישראל. כלומר, תהיה לכך בהחלט השפעה על המחירים הסופיים של דירות קבלן.

ההשפעה על זיון הבניין היא עצומה: 40% מהברזל לזיון (מוטות מכל סוגים) שצורך הענף בישראל יובאו מטורקיה; רבע מהצמנט (מלט שהוא חלק מהבטון) שנצרך על ידי הענף בישראל יובא מטורקיה; בנוסף, יובאו מוצרים וחומרים רבים שהיקפם מכלל הצריכה של הענף בישראל הוא כ-10% בסך הכל. מדובר בחומרים ומוצרים כמו: חלונות, אלומיניום לחלונות, זכוכית, מוצרי איטום, חומרי הדבקה, אריחי חרסינה, כלים סניטריים, אבני חיפוי לבניינים וקירות ועוד.

תשתה קפה טורקי ותתעורר

"זו לא הפעם הראשונה שארדואן נוהג בצורה נקמנית נגד מדינת ישראל. הגיע הזמן שאנחנו נבין שעלינו לבטל את התלות בטורקיה בנושא מוצרי וחומרי בניין. אם המדינה לא תעודד ייבוא ממדינות נוספות ותקל על יבואני מוצרי הבניין, מחירי הדירות צפויים לטפס בהמשך שנת 2024", מזהיר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו.

"יבואנים ישראליים מייבאים ממנה בשל מחירים תחרותיים. הדבר דומה לכך שהסתמכנו שנים בעיקר על עובדים פלסטינים בעבודות רטובות בענף הבנייה, ואחרי 7 באוקטובר היה ברור שצריך איזון מחדש עם הרבה יותר עובדים זרים וישראלים. כך, גם אסור להסתמך על יבוא מוצרים וחומרים ממדינה אחת או שתיים".

"לכן, המדינה צריכה לתמוך בהתרחבות היבוא למדינות חדשות על ידי הקלות ליבואנים - ובעיקר לייצר איזון מחדש בתחום זה על ידי חזרה לעידוד רחב של יצור כחול-לבן כדי להבטיח עצמאות של הענף", מסכם סרוגו.

יש גם כאלו שכבר החרימו את הטורקים, וזה עובד להם מצוין

למרות הנתונים מענף הבנייה, הנה בשורה טובה קצת לחכך ידיים מתחום אחר: לפחות בתחום התרופות והציוד הרפואי מציל החיים השכלנו להתנתק הרבה קודם ולראות את הנולד, הודות למהלך תקדימי של חברת שראל, שקיבלה את ה"עוז" להתנתק מהכלכלה הטורקית למרות התלות.

"לא נרכוש ציוד ממי שמתכחש לזכות הקיום של ישראל", הכריז בנובמבר האחרון אבי בוסקילה, מנכ"ל שראל, אחת מחברות הרכש מהגדולות בישראל, המספקת ציוד רפואי ותרופות לבתי החולים הממשלתיים. לדבריו, משמעות ההחלטה הזו בלבד עבור הטורקים היא הפסד מיידי של רכש בעשרות מיליוני שקלים, ומאות מיליוני שקלים בטווח הארוך יותר. בוסקילה כתב את הדברים במכתב שהפיץ בין מנהלי בתי החולים הממשלתיים בתגובה להתבטאויותיו של ארדואן לאחר השבעה באוקטובר, שהביעו תמיכה בלתי מתפשרת בחמאס ואף כללו אמירות קשות כנגד זכותה של ישראל להתקיים כמדינה.

כעת, כחצי שנה אחרי שעצר את הרכש מטורקיה, כשברקע המשק הישראלי והצרכנים מבוהלים מחרם הסחורות שהטיל ארדואן, בוסקילה מנסה להרגיע את הרוחות גם בקרב הקבלנים ומצהיר: "אנו בחברת שראל קיבלנו החלטה כבר לפני מספר חודשים להפסיק רכש במיליוני דולרים למערכת הבריאות מטורקיה, ומצליחים להסתדר יפה מאד בלעדיהם. ארדואן ואנטישמים כמוהו לא יפחידו אותנו. יש הרבה מאוד סוחרים טורקים שרוצים להמשיך לעבוד איתנו, שיחליפו את ארדואן ונדבר".

במכתב ששלח למנהלי בתי החולים הממשלתיים בישראל בנובמבר 2023 כאמור, הדגיש בוסקילה כי: "שראל כחברה ישראלית רואה כחלק ממחויבותה שלא לממן במשאביה ובמשאבי בתי החולים תוצרת ממדינה שהופכת בימים אלה לעוינת לנו וקוראת תיגר על קיומנו. לפיכך, שראל החליטה לפעול להפסקת הרכש מטורקיה ומציאת טובין חליפי באיכות גבוהה ובמחירים טובים". כעת, כאמור, בוסקילה מרגיע ומסביר כי המהלך הצליח, ואפשר להסתדר גם בלי הטורקים.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully