וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הריבית לא תרד וההיצע לא יעלה, הרוכשים מבינים שצריך להזדרז"

עודכן לאחרונה: 12.5.2024 / 11:09

מכלול מימון מדווחת את תוצאותיה לרבעון הראשון של שנת 2024: הכנסות רבעוניות בסך של כ-51 מיליון שקל, עלייה של 4.5% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2023 | איילת רוסק, מנכ"לית מכלול מימון נדל"ן: "שיא מכירת הדירות בפברואר הוא רק ההתחלה"

עסקת נדל"ן. ShutterStock
"הריבית לא תרד וההיצע לא יעלה, הרוכשים מבינים שצריך להזדרז"/ShutterStock

חברת מכלול מימון, מחברות אשראי החוץ המובילות בישראל, העוסקת במתן אשראי חוץ בנקאי ליזמים בבנייה למגורים, מפרסמת הבוקר (א') את תוצאותיה לרבעון הראשון לשנת 2024.

ברקע המלחמה, החברה מדווחת על תוצאות טובות: רווח נקי בסך של כ-12.5 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2024, עליה של 20% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד; הכנסות רבעוניות בסך של כ-51 מיליון שקל, עלייה של 4.5% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2023; ההון העצמי המוחשי עלה לכ-273 מיליון שקל, התשואה על ההון ברבעון הראשון של 2024, בנטרול הוצאות שאינן תזרימיות, במונחים שנתיים הסתכמה ב-19.9%, ויחס הון מוחשי למאזן נכון לסוף רבעון ראשון של 2024 עלה ל-17.6%

עוד, מציג הדוח: ההכנסות מראש ברבעון ראשון של 2024 הסתכמו ל-31.8 מיליון שקל, ירדה של כ-5.4% בהשוואה לרבעון הרביעי של שנת 2023 - למרות העלייה בפתיחת התיקים עדיין ניכרת האטה) דחייה (בפתיחת תיקים לעומת תקופות קודמת עקב המלחמה. לחברה מסגרות אשראי ואג"ח בהיקף כולל של 1.49 מיליארד שקל. גם במהלך מלחמת "חרבות ברזל" הגדילו שלושת הבנקים את היקף קווי האשראי לחברה.

"שיא מכירת הדירות בפברואר הוא רק ההתחלה"

"אנחנו רואים שמגמת ההתאוששות התחילה למעשה כבר בדצמבר, והיא להערכתנו מבשרת על שינוי מגמה", אומרת איילת רוסק, מנכ''לית מכלול מימון נדל"ן. ואכן, בשלושת החודשים דצמבר 2023-פברואר 2024 נמכרו כ-21,580 דירות, עלייה של 83.4% בהשוואה לשלושת החודשים הקודמים, ועלייה של 10.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. רוסק מסבירה את המגמה בעיקר באמצעות הסתגלות הרוכשים לסביבת הריבית החדשה: "בשנה וחצי האחרונות הרוכשים חיכו שסביבת הריבית תרד בצורה משמעותית. אולם היום, למרות שהריבית התחילה לרדת, ברור לכולם שהירידה ככל הנראה נעצרה בטווח הקצר-בינוני. הריבית תיוותר על כנה גם בגלל המצב הביטחוני שגורר השלכות פיסקליות למשק ולמדינה, וגם בגלל שהפד האמריקאי לא מאותת על הורדות ריבית בזמן הקרוב, בעיקר לאור נתוני האבטלה הנמוכים בארה"ב, לצד אינפלציה שלא ירדה דיו. מעבר לזה, רוכשים מבינים שמחירי הדירות ככל הנראה צפויים לעלות בעתיד בגלל משבר העובדים הזרים, הירידה בהתחלות הבנייה שגורמים לפגיעה קשה בהיצע הדירות. לכן, הם ממהרים לבצע רכישות לפני גל העליות".

מסך הדירות שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים, כמעט 50% מהן היו דירות חדשות מידי קבלנים. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מדובר בעלייה של 30%, ולעומת שלושת החודשים הקודמים, מדובר בעלייה של 112.7%. רוסק מסבירה שהביקוש לדירות חדשות עולה גם בגלל צרכים ביטחוניים וגם בגלל מבצעי מימון של הקבלנים שנועדו להחזיר את הלקוחות ולעודד רכישה.

מבחינה ביטחונית, דירות חדשות לא מציעות רק ממ"ד, שהפך לדרישת חובה עבור משק הבית הממוצע, אלא גם בנייה מתוחזקת יותר ולרב תנאים נוחים יותר לתקופות ארוכות של שהייה בבית בעת מקרי חירום.

"הטבות הקבלנים ללוח תשלומים גמיש הן שיטה למשוך קונים בזמנים מאתגרים עם אי ודאות רבה. על הקבלנים לשים לב שהם נוהגים באחריות ולא נסחפים עם ההטבות שיכולות למשוך רוכשים בטווח הקצר, אבל גם יכולות ליצור להם עלויות מימוניות שהם לא יוכלו לעמוד בהן בעתיד. הביקוש לדירות, גם עבור דיירים וגם עבור משקיעים, הוא גבוה מאוד, ובקרוב הפער בין ההיצע לביקוש יתרחב אפילו יותר. על כן, על הקבלים להיות זהירים ולפעול מתוך מחשבה לטווח הארוך", מסכמת רוסק.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully