וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבלנים מזהירים את הממשלה: אלו ההשלכות של המלחמה והחרם הטורקי

עודכן לאחרונה: 1.5.2024 / 13:41

במכתב חריף שנשלח לראש הממשלה ושר האוצר, התאחדות הקבלנים מזהירה אותם בפני קריסה של ענף הבנייה, עקב המחסור החמור בכח אדם והחרם הכלכלי של טורקיה על ישראל. "אל תגידו לא ידענו"

עובד בענף הבנייה מתוסכל. ShutterStock
עובד בענף הבנייה מתוסכל/ShutterStock

לאחר מעל חצי שנה של משבר היסטורי שהולך ומעמיק בענף הבנייה והתשתיות של ישראל, פונה הבוקר (ד') ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, המייצגת את הקבלנים והיזמים מכל התחומים בענף, במכתב חריף לראש הממשלה ושר האוצר ובו הוא מאשים את הממשלה שמובילה את הענף כולו לקריסה. לדבריו: "ענף זה נמצא במצבו הגרוע ביותר מאז ומעולם, בין היתר בשל החלטות ממשלה שרק העמיקו את המשבר".

סרוגו מדווח כי לפי נתוני ההתאחדות, כבר עכשיו, ההחלטות שהובילה הממשלה לעצור את כניסת העובדים פלסטינים בענף החל מה-7 באוקטובר, ושורת החלטות להחליפם בעובדים זרים שלא מגיעים, כבר צפויים נכון להיום להביא לאיחור של 6-8 חודשים במסירת דירות, השלמת מבני ציבור ותשתיות בכל רחבי המדינה.

סרוגו מזהיר במכתב את ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' כי בעקבות המלחמה והחרם הכלכלי של טורקיה על ישראל - ללא מתווה מיידי להבאת 50,000 עובדים זרים בתוך 30 ימים, ואישור החזרת חלק מהעובדים הפלסטינים לענף - לצד יצירת מתווה פיצוי לקבלנים ויזמים שהמלחמה פגעה בהם, פיצוי הנפגעים מאיחורים במסירת דירות ותוכנית הקלות ביבוא ועידוד ייצור חומרי ומוצרי בנייה - צפוי תהליך של קריסת קבלנים, זינוק במחירי הדירות, פיטורי עשרות אלפי עובדים ישראלים, צניחה ביכולתו של הענף לבצע את המשימות השיקום והבנייה והפסד עשרות מיליארדי שקלים לקופת המדינה מגביית חסר של מיסים, היטלים ומכירת קרקעות.

ראול סרוגו במועדון המנכ"לים של נדל"ן מדיה. ניב אהרונסון
ראול סרוגו במועדון המנכ"לים של נדל"ן מדיה/ניב אהרונסון

נזכיר כי המכתב נשלח בעת שהממשלה עומדת להכריז על העלאות מיסים דרמטיות. עם ציון העובדה שהענף סיפק הכנסות של 90 מיליארד שקל לקופת המדינה בשנת 2022, כותב סרוגו לשר האוצר: "איין צורך להעלות מיסים! הגידול בגירעון המדינה אינו נובע רק מהגידול בהוצאות המלחמה, אלא גם בשל אובדן הכנסות של עשרות מיליארדי שקלים מענף הבנייה. הכסף מונח על השולחן וצריך לקבל את ההחלטות הנכונות שייגרמו פשוט לאסוף אותו לקופה, במקביל להאצת הענף והפחתת הלחצים לעליות מחירי הדיור".

לסיכום המכתב, סרוגו מתריע בפני ראש הממשלה ושר האוצר: כעת לא תוכלו לומר - 'לא ידענו', 'לא אמרו לנו'. אם ממשלת ישראל לא תדאג לאלתר להוביל מהלכים שמטרתם עידוד הבנייה ותמרוץ הענף להשקעה בדיור להשכרה ארוכת טווח ולגידול בהתחלות הבנייה, יזנקו מחירי הדירות והשכירות בעשרות אחוזים, בפרק זמן קצר, כך שרק העשירים יוכלו לרכוש או לשכור דירות".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully