וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניית אי הוודאות: חברות הביטוח משתקות את הענף ומסרבות לבטח קבלנים וחברות בנייה

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

2.5.2024 / 8:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל בטור אישי על בעיית הביטוח בענף הבנייה

ביטוח דירה. ShutterStock
חברות הביטוח מהססות יותר ויותר או מסרבות בתוקף לספק כיסוי לקבלנים ולחברות בנייה/ShutterStock

לרשימת הבעיות של ענף הבניין נוספה לאחרונה גם בעיה קשה-בעיית הביטוח. הגיעו אליי מספר תלונות של קבלנים וחברות בנייה בטענה כי חברות הביטוח מסרבות לבטח אותם.

ענף הבנייה הישראלי, מגזר מרכזי בצמיחה הכלכלית של המדינה ובפיתוח התשתיות שלה, מתמודד כיום עם משבר חסר תקדים. בלב הדילמה הזו נמצאת בעיה משמעותית: חברות הביטוח מהססות יותר ויותר או מסרבות בתוקף לספק כיסוי לקבלנים ולחברות בנייה. חוסר נכונות זה נובע מרשת מורכבת של גורמי סיכון, כולל מחסור בכוח אדם ותנודתיות כלכלית, שהעלו את הסיכון המורגש מעבר לתיאבון של חברות הביטוח. מצב זה הוביל לעצירת פרויקטי בנייה רבים, תרחיש שמשבש לא רק את התעשייה אלא גם יש לו השלכות מרחיקות לכת על כלכלת המדינה. ככל שהמשבר מתפתח, היעדר ההתערבות והתמיכה הממשלתית הפך בולט לעין, והותיר את ענף הבנייה במצב של אי ודאות. אני קורא לממשלה ולכל הגורמים הרלוונטיים להמצאת פתרונות מיידיים ויעילים.

במצב סביר ובמדינה מתוקנת, ניתן היה לצפות שהמדינה תיתן גיבוי ותשפה את חברות הביטוח, על מנת שאלו ימשיכו לבטח את אתרי הבנייה והקבלנים. אך לא כך הדבר אצלינו. אין גיבוי ממשלתי ומאות קבלנים נמצאים כיום במצב בו הם לא מבוטחים ולא יכולים להמשיך בבנייה, מעניין איפה המפקח על חברות הביטוח. הדבר תוקע את המשק, מאות אתרי בנייה סגורים ועל התוצאות נשלם כולנו, ממש בקרוב.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

ליבת המשבר

שורש המשבר המכה בענף הבנייה הישראלית נעוץ במבוי הסתום הביטוחי. ביטוח אינו רק דרישה רגולטורית לפרויקטי בנייה; הוא עמוד תווך בסיסי התומך בישימות המבצעית של מיזמים אלה. ללא ביטוח, קבלנים אינם יכולים להמשיך בבנייה באופן חוקי, להשתתף במכרזים או להגן מפני התחייבויות פוטנציאליות. המגמה האחרונה של חברות ביטוח המבטלות כיסוי נובעת מהערכת סיכונים מוגברים בתוך הענף. כמו בהרבה תחומים, חברות הביטוח לא מוכנות לבטח תחומים שנמצאים ברמת סיכון גבוהה. מאז ה-7 באוקטובר יש מחסור חמור בעובדי בניין, מאחר ומלבד האיסור על עובדים פלסטינים להיכנס לישראל, גם עובדים זרים ברחו מכאן והממשלה

עדיין לא מצאה פתרון לבעיה. הבטיחו שיגיעו לישראל עשרות אלפי עובדים זרים אך בפועל, עד היום, מדובר באלפים בודדים, תוסיפו את כל אלו לריבית הגבוהה במשק, והנה לכם תחום שמוקף בבעיות, רמת סיכון גבוהה.

קיפאון זה הוביל להאטה משמעותית בענף הבנייה, כאשר מאות פרויקטים מתעכבים או מושהים ללא הגבלת זמן. ההשלכות הן עמוקות: עצירה בבנייה לא רק משפיעה על התפוקה הכלכלית המיידית אלא גם משפיעה על הזמינות לטווח הארוך של תשתיות מגורים ומסחר. צוואר הבקבוק הזה מחמיר עוד יותר עקב היעדר התערבות ממשלתית. הציפייה בתרחישים כאלה היא בדרך כלל שהמדינה תספק רשת ביטחון או תמריצים לחברות הביטוח, ותבטיח את המשך פעילויות הבנייה. למרבה הצער, תמיכה זו נעדרה באופן בולט, העמיקה את המשבר והותירה את הקבלנים במצב לא יציב, נאבקים למצוא דרך קדימה בתוך אי-ודאויות גוברות. חשוב להבין, אם מאות חברות בנייה קטנות ובינוניות לא יהיו מבוטחות, אין בנייה בישראל ומדובר במאות חברות בנייה.

השפעה על הכלכלה ועל ענף הבנייה

הקיפאון בשוק הביטוח יוצר אפקט דומינו על הכלכלה הישראלית ועל ענף הבנייה בפרט. הבנייה היא מנוע צמיחה מרכזי במשק, היא מספקת תעסוקה, מניעה ביקושים בתעשיות נלוות כמו ייצור חומרי גלם ותורמת לפיתוח התשתיות במדינה. משבר הביטוח הנוכחי הוביל לעצירת מאות פרויקטי בנייה, ובעקבות כך לאובדן מקומות עבודה, לירידה בפריון העבודה ולמיתון בצמיחת ענף הבנייה.

הקיפאון בענף הבנייה משפיע על המשק כולו. ראשית, הוא מחריף את מצוקת הדיור, מוביל לעליית מחירים ומקשה עוד יותר על ישראלים לרכוש דירה. בנוסף, עצירת פרויקטי בנייה מסחריים מעכבת את הרחבת המתקנים העסקיים ואת התשתיות, דבר שעלול להרתיע השקעות זרות ולפגוע בתחרותיות של המדינה בזירה הגלובלית.

ההשלכות הכלכליות חורגות מההפסדים הכספיים המיידיים. עצירת פרויקטי הבנייה תורמת לתחושת חוסר היציבות וחוסר הוודאות בשוק, דבר שעלול לפגוע באמון הצרכנים ובהוצאותיהם. כל עוד הקבלנים וחברות הבנייה מתקשות להשיג ביטוח ולחדש את פעילותן, ההתאוששות הכלכלית הרחבה, ובמיוחד לנוכח האתגרים הגלובליים, נותרת רעועה.

הצורך בהתערבות ממשלתית

זו לא הפעם הראשונה שחברות הביטוח נמנעות מלבטח חברות בתחומים בעלי רמת סיכון גבוהה. במצב תקין, הממשלה היתה אמורה לפרוס רשת ביטחון לחברות הביטוח, הממשלה היתה אמורה לקחת את הסיכון על עצמה ולאפשר לחברות הביטוח להנפיק ביטוח, וכך המשק יכול להמשיך לתפקד.

אך עד עכשיו זה לא קרה. הממשלה לא עושה דבר, הקבלנים מחפשים ביטוחים ובינתיים הבנייה נתקעת. כי אי אפשר לפתוח אתר בנייה ללא ביטוח. זו עבירה על החוק וגם מסוכן. בנוסף חברות ללא כיסוי ביטוחי לא יכולות להשתתף במכרזים ומבחינת חברות הביטוח נראה כי עם עושות איפה ואיפה וכתוצאה מכך חברות הבנייה מפסידות אפשרות לקבלת עבודות נוספות. ממשלת ישראל חייבת להתעורר כמו כן, מפקח על חברות הביטוח וכל הגורמים הרלוונטיים חייבים להיות מעורבים ולתת לכך מענה.

המבוי הסתום הביטוחי בענף הבנייה בישראל הוא משבר רב-פנים הדורש פעולה מיידית ונחרצת. פניתי מספר פעמים לגורמים שונים בממשלה והתרעתי כי הסיכונים גבוהים, לא רק עבור קבלנים וחברות בתוך הענף אלא גם עבור הכלכלה הישראלית הרחבה יותר והציבור. הקמת ועדה מיוחדת הכוללת את משרדי הממשלה הרלוונטיים, חברות הביטוח ובעלי העניין הרלוונטיים חיוני כדי לנווט במשבר זה ביעילות.

על הממשלה לקחת את ההובלה על ידי יישום מדיניות המתייחסת לבעיות הביטוח המיידיות ולגורמים הבסיסיים התורמים למצב זה. הגיע הזמן לתגובה מתואמת הכוללת תמריצים כספיים, רפורמות רגולטוריות ויוזמות אסטרטגיות לחיזוק ענף הבנייה ולשיקום האמון בקרב המבטחים.

קריאה לפעולה זו אינה רק על פתרון בעיה מגזרית - היא עוסקת באבטחת עתידה הכלכלי של ישראל ובהבטחת הצמיחה וההתפתחות המתמשכת של התשתיות שלה. בריאות ענף הבנייה הוא עניינם של כולם, והגיע הזמן שכל הצדדים יתאחדו כדי למצוא פתרון בר-קיימא.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully