וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות מנהלי עבודה ועוזרי בטיחות הצטרפו להסתדרות עובדי הבניין

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

15.5.2024 / 13:30

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל בטור אישי על החשיבות של מנהלי עבודה וממוני בטיחות בענף הבנייה

מנהל עבודה באתר בנייה. ShutterStock
מנהל עבודה באתר בנייה/ShutterStock

השבוע התקיים כנס ארצי למנהלי עבודה ועוזרי בטיחות של ענף הבנייה, התשתיות והשיפוצים. מאות מנהלי עבודה ועוזרי בטיחות הצטרפו בתקופה האחרונה לשורות הסתדרות עובדי הבניין, והדבר מעיד על מעמדו המתחזק של התפקיד החשוב והמרכזי הזה.

בשנים האחרונות הצלחנו לשנות ולחזק בצורה דרמתית את מעמדו של מנהל העבודה ועוזר בטיחות. בין היתר קיצרנו את פרקי הזמן הנדרשים להכשרת מנהלי עבודה ונפתחו מסלולים נוספים של לימודי ערב, הגדרנו מחדש את תפקיד עוזר הבטיחות למנהלי עבודה והבאנו לחלוקת אחריות הגיונית בין התפקידים, אנחנו נמצאים בתהליכים סופיים לאישור חלוקת אחריות באתרי הבנייה כך שמנהל העבודה לא יידרש לשאת על כתפיו את כל מה שקורה באתר הבנייה. איגוד עובדי הבניין היה בחזית מאמצים אלה, תוך שהוא דוגל בהכשרה טובה יותר, חלוקת אחריות ברורה יותר ומערכת תמיכה חזקה יותר עבור תפקידים מכריעים אלה.

חשיבותם של מנהלי עבודה וממוני בטיחות בענף הבנייה

מדובר בשני תפקידים קריטיים לתפקודו של כל אתר בנייה בישראל, וענף הבניין בכלל המונים על המאבק לשמירת בטיחות העובדים והתמודדות עם מצב הבטיחות באתרים. מנהלי העבודה משמשים כציר מרכזי בין כוח העבודה להנהלה, ומבטיחים שפרויקטי הבנייה מבוצעים על פי התוכנית, במסגרת הזמן שנקבע וללא פגיעה באיכות. הם אחראים על תיאום משימות יומיות, ניהול עובדים ומשמשים כנקודת הקשר הראשונה לכל בעיה באתר.

ממוני הבטיחות, לעומת זאת, מופקדים על תפקיד שהוא קריטי לא פחות. הם עובדים בשיתוף פעולה הדוק עם מנהלי העבודה אך מתמקדים בעיקר בשמירה ושיפור תקני הבטיחות באתר הבנייה. זה כולל ביצוע בדיקות בטיחות תקופתיות, הבטחת עמידה בתקנות הבטיחות ומסירת הדרכות בטיחות נדרשות לכוח העבודה. תפקידם חיוני בצמצום תאונות ובהבטחת סביבת עבודה בטוחה, דבר שהוא קריטי בהתחשב באופיים המסוכן מטבעו של עבודות הבנייה.

יחד, מנהלי עבודה וממוני בטיחות יוצרים צמד חיוני באתרי בנייה. תפקידיהם משתלבים כדי ליצור סביבה שבה פרויקטים יכולים להתקדם ביעילות ובבטחה. על ידי ניהול יעיל של כוח העבודה והבטחת הקפדה מחמירה על פרוטוקולי בטיחות, הם מסייעים בהפחתת עיכובים ומניעת תאונות, ובכך חוסכים בעלויות ובהצלת חיים. תרומתם מהותית למטרת ענף הבנייה לספק תשתיות איכותיות תוך שמירה על כוח העבודה שלו.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

התאגדות וקידום הכשרה

בשנים האחרונות חל שינוי משמעותי בענף הבנייה בישראל, ובמיוחד בפיתוח המקצועי ובהכרה במנהלי עבודה וממוני בטיחות. גורם מכריע במהפך זה היה התאגדותם של עובדים אלו באמצעות הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות. מהלך זה לא רק העניק להם קול קולקטיבי, אלא גם היווה כוח מניע מאחורי מספר התקדמויות חשובות בהכשרה ובהגדרת תפקידם.

ההתאגדות אפשרה הקמת מסגרת מובנית לטיפול בצרכים ובדאגות של מנהלי עבודה וממוני בטיחות. היא הובילה למשא ומתן על תנאי עבודה טובים יותר, תקני בטיחות גבוהים יותר ושכר תחרותי יותר. חשוב מכך, היא הדגישה את הצורך בתוכניות הכשרה ייעודיות התואמות את הדרישות המתפתחות של ענף הבנייה.

בהכרה במחסור במנהלי עבודה מקצועיים ובחשיבות תפקידם של ממוני בטיחות, ההסתדרות הייתה גורם מרכזי בהגדרת מחדש של מסלולי ההכשרה לתפקידים אלו. היא פעלה בהצלחה להפחתת הזמן הנדרש להכשרת מנהלי עבודה והציגה מסלולי לימוד ערב נוספים כדי להתאים לאנשי מקצוע עובדים. גמישות זו אפשרה לעובדים רבים יותר להמשיך בהזדמנויות קידום מבלי להקריב את עבודתם.

יתר על כן, על ידי הגדרת מחדש של תפקידם של ממוני בטיחות וקידום חלוקת אחריות ברורה בינם לבין מנהלי העבודה, ההסתדרות הבטיחה שבטיחות באתרי בנייה תקבל את תשומת הלב הראויה. הדבר לא רק משפר את יעילות הפעילות אלא גם מפחית משמעותית את הסיכון לתאונות.

התקדמויות אלו בהכשרה ובהגדרת תפקידים היו מרכזיות בהעלאת מעמדם של מנהלי עבודה וממוני בטיחות בענף הבנייה. רק החודש הקרן לעידוד פתחה כמה קורסים נוספים של עוזרי בטיחות למנהלי עבודה במכללת עוגן ובמכללת הנדסה בגובה בחיפה. על ידי הבטחת ההכרה בחשיבותם של תפקידים אלה ותמיכה בהם באמצעות הכשרה ופיתוח נאותים, תרמה ההסתדרות ליצירת מגזר בנייה בטוח יותר, יעיל ומקצועי יותר בישראל.

התמודדות עם המחסור במנהלי עבודה מקצועיים

לאחר שנים בהן הפעלנו את מיזם שנקרא "בונים ישראלים" בו הצלחנו להביא ישראלים איכותיים רבים לענף הבניין, אחד התפקידים שהקרן לקחה על עצמה הוא מימון הכשרת המנופאים והסבתם למנהלי עבודה המסלול וההדרכה נעשים במכללת הנדסה בגובה, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה נענתה לקריאת המנופאים, שטענו שמיצו את עצמם בתפקיד זה והם מעוניינים להתפתח בתוך ענף הבנייה. הבעיה העיקרית היא שהכשרתם ותפקידם באתר הוא תפקיד נישה. הם נמצאים באתר, רואים אמנם את תהליכי העבודה אבל הכל מרחוק. אף פעם לא חשבו להפוך את הידע הזה לכלי ומנוף להתפתחות בעבודה אחרת.

הפעילות שלנו מתמקדת בהרחבת השורות, תוך מתן מענה לכל פרט ופרט במכלול התפקידים בענף. חייבים לתת אופק קידום מקצועי לעובדים, אופק זה מאפשר כניסת כח אדם איכותי לתפקיד כיוון שהוא יודע שיש לו לאן להתקדם.

הגדרת וחיזוק תפקידם של עוזרי בטיחות

פעילות נוספת הייתה הגדרת תפקיד עוזר הבטיחות. המטרה הייתה להוריד מהעומס של מנהלי העבודה ולמנות תחתם עוזרי בטיחות, שייקחו חלק בפעילות הבטיחות באתרי הבנייה. לאפשר לאנשים עם ניסיון בענף הבניין לקבל הסמכה לעוזרי בטיחות ולקחת חלק בהתפתחות של הענף.

הכנס הארצי שהתקיים השבוע הוכיח שפעלנו נכון. מאות מנהלי עבודה ועוזרי בטיחות הצטרפו לשורותינו והביאו לחיזוק משמעותי של ענף הבניין בישראל.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully