וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנו מצפים לעובדים פלסטינים מיהודה ושומרון מיד אחרי פסח"

עודכן לאחרונה: 21.4.2024 / 14:55

בצל המלחמה ומשבר העובדים החריף בענף הבנייה התקיים כנס מקצועי לפסח של ארגון הקבלנים בנגב בהשתתפות מאות קבלנים וחברות בנייה. במהלך הכנס עלתה קריאה לממשלת ישראל לפעול להצלת הענף

אתר בנייה של חברת אסיה סיירוס בדימונה. ראובן קסטרו
אתר בניה בנגב/ראובן קסטרו

ברקע המשבר הגדול בענף הבנייה בעקבות המלחמה ובצל הטלת העיצומים של טורקיה על ישראל והפגיעה בייבוא חומרי בנייה, התקיים ביום רביעי (ה-19/4), כנס של ארגון הקבלנים בנגב באולמי "נרניה" בבאר שבע בהשתתפות כ-200 קבלנים וחברות בנייה מהנגב שקוראים לממשלת ישראל לפעול להצלת הענף ולבניית מדינת ישראל.

בכנס, שנערך על ידי ארגון הקבלנים בנגב, נכחו בכירי ענף הבנייה ונציגי הרשויות בנגב, בהם: יו"ר הארגון ומ"מ נשיא התאחדות בוני הארץ - אלי אביסרור, מנכ"ל הארגון - אלעד דדון, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ - ראול סרוגו , יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות - יצחק מויאל, שגם זכה להוקרה מרגשת לזכרו של אחיו אורי מויאל ז"ל שנרצח בפיגוע בצומת בית קמה לפני כחודש, מ"מ יו"ר ארגון הקבלנים בנגב- יוסי דלויה, ראש העיר ערד, יאיר מעיין, ראש העיר רהט, טלאל אלקרנוואי, ראש המועצה מקומית מיתר, שמעון פרץ ובכירים נוספים מענף הבנייה והנדל"ן, נציגי התאחדות בוני הארץ, נציגי מוסדות מובילים בנגב ועוד. במוקד הכנס עמד המשבר החריף בענף לצד המחסור בעובדים וכישלונה של ממשלת ישראל בטיפול בענף.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, אמר בפתיחת הכנס: "ענף הבנייה נמצא בתקופה המאתגרת והקשה שידע. עד עכשיו אין עובדים פלשתינאים ואין עובדים זרים ובעצם הממשלה כשלה ולא עמדה בהתחייבותה. ההתאחדות נרתמה כולה לנושא הבאת עובדים, הוצאנו משלחות לסרי לנקה והוד שמיינו למעלה מ-20,000 עובדים. הבעיה היא הפקידות שמערימה קשיים ומעכבת את הגעתם ארצה. אנחנו מדממים ומפסידים בשם הבירוקרטיה. באשר לעובדים פלשתינאים מיהודה ושומרון, אני מאמין שכבר נראה חזרה של עובדים מייד אחרי פסח אך לא נחזור למה שהיה פה ב-6/10 כי אנחנו מבינים שאסור לענף להסתמך עליהם אלא גם צוותי עובדים זרים וגם פלסטינים"0

כנס של ארגון הקבלנים בנגב. דיאגו מיטלברג,
כנס של ארגון הקבלנים בנגב/דיאגו מיטלברג

אלי אביסרור, יו"ר ארגון הקבלנים בנגב, התייחס למצב הענף ואמר: "אם לא תהיה התערבות רצינית אנחנו צפויים לעמוד בפני פגיעה כלכלית עצומה במשק הישראלי שייקח שנים ארוכות להתאושש ממנה - לחלק מהחברות אם בכלל. ואז מי ישקם ויפתח את התשתיות? מי יבנה את היישובים? המענה למשבר כוח האדם החמור בענף הוא איטי ולא מספק. נדרש לשחרר חסמים, לאפשר לקבלנים להביא עובדים באופן ישיר ועצמאי ממדינות שונות, להפחית אגרות, לנתק את התלות המוחלטת במגזר עובדים כזה או אחר".

דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח הבנייה הודיע על הכשרת עובדים ישראליים לענף: "אנחנו עוברים תקופה חסרת תקדים ואנחנו עובדים מסביב לשעון כדי לנהל את המשבר. במקביל להדרכות מקצועיות והכשרות של עובדים זרים, הקמנו קרן להכשרת עובדים ישראליים לענף וכבר בקרוב 1000 עובדים ישתלבו באתרי הבנייה השונים".

עוד בכנס, הציגו ראשי רשויות בנגב את הצורך בבניית מוסדות ציבור לרווחת התושבים בנגב ואיך המחסור בעובדים משפיע ומעכב גם פרויקטים אלו.

טלאל אקרנוואי, ראש העיר רהט אמר: "עוברת עלינו תקופה לא קלה, כראש עיר אני יכול לומר שיש לא מעט תקציבים לבנות מוסדות ציבור והעדר קבלנים שנמצאים ללא עובדים וללא יכולת לקבל פרויקטים אלו. זה מקשה על המערכת ועל השלטן המקומי לבצע פרויקטים. אחרי כמעט 7 חודשים, יש מקום שהממשלה תבחן כניסת עובדים מיהודה ושומרון זה יתרום ויפתח את הכלכלה שלנו וימנע הקצנה באזור המזרחי של המדינה.

יאיר מעיין, ראש העיר ערד התייחס למצב והזמין את הקבלנים להמשיך ולבנות גם בערד ואמר: "אנחנו ממשיכים להוציא מכרזים ליחידות דיור חדשות בערד וכן מגרשים חדשים לתעשייה. אני קורא לכם להגיע לערד ולהמשיך לבנות ולהשקיע בנגב".

בסיום הכנס, הרימו כל הנוכחים באולם כוסות יין ובירכו להשבת החטופים במהרה הביתה ולחג שמח.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully