וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג השיפוצים בצל המלחמה: איזה חדר בבית הכי הרבה ישראלים שיפצו השנה?

עודכן לאחרונה: 22.4.2024 / 10:43

סקר השיפוצניקים הגדול שמגיע בכל שנה לקראת חג הפסח השיב גם השנה על הסוגיות הבוערות ביותר, בצל המשבר הכלכלי שנוצר בענף בעקבות המלחמה ומצוקת העובדים | איזה חדר הישראלים שיפצו הכי הרבה וכמה מוכנים להכניס פלסטינים לביתם כדי לשלם פחות? צפו

חג השיפוצים הישראלי. וואלה נדל"ן, מערכת וואלה
חג השיפוצים הישראלי/מערכת וואלה, וואלה נדל"ן

חג הפסח, הידוע גם כחג השיפוצים הרשמי של הישראלים, הגיע השנה במצב הקשה ביותר שידע מאז מקום המדינה, בצל המלחמה.

במסגרת הסקר השנתי שנערך על ידי התאחדות קבלני השיפוצים מספר ימים לפני חג הפסח, כ-1,000 קבלני שיפוצים רשומים בישראל ענו על שלל הסוגיות הכי חמות של השנה החולפת בענף: החל מסוגיות כלכליות, פוליטיות, ביקושים, שיפוצים ועוד.

אז כמה מעובדי השיפוצים נפגעו קשות ב-7 באוקטובר, וכמה מהם שוקלים העסקת עובדים פלסטינים למרות הכל?

לפניכם סקר השיפוצים הגדול של ענף השיפוצים:

איזה חדר הכי הרבה ישראלים שיפצו השנה?

מנתוני הסקר ניתן ללמוד כי ענף השיפוצים נמצא בשפל חסר תקדים מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, ללא עובדים, עם ירידה דרסטית בקבלת העבודות ועם קבלנים רבים שעוזבים את המקצוע; למעלה מ-30.2% העידו על כך שהיקף העבודה שלהם בפסח ירדה השנה בלמעלה מ-70%, במקביל שנשאלו הקבלנים בנוגע להיקף העבודות שנאלצו לבטל עקב מחסור בעובדים ענו למעלה מ-74% כי נאלצו לבטל המון עבודות עקב המחסור בעובדים. כידוע, ענף השיפוצים מושתת כמעט ברובו (למעלה מ-90%) על עובדים פלסטינים, אשר אינם מורשים להיכנס ולעבוד בישראל מאז ה-7 באוקטובר.

חג השיפוצים הישראלי. וואלה נדל"ן, מערכת וואלה
חג השיפוצים הישראלי/מערכת וואלה, וואלה נדל"ן

בשנים האחרונות, עקב סבבי לחימה ומגפת הקורונה כבר ידע הענף עליות ומורדות, כשנשאלו הקבלנים באיזה מהמשברים האחרונים נפגע היקף העבודה לקראת פסח בצורה החזקה ביותר, גם כאן התשובות ברורות כאשר למעלה מ-85% העידו כי מלחמת חרבות ברזל, פגעה בעבודתם בצורה הגדולה ביותר. לשם השוואה, רק 13.2% העידו כי בקורונה נפגעו יותר.

בגזרת החדר המשופץ לקראת הפסח הקרוב, ניכר כי הישראלים משפצים יותר את חדר הרחצה שלהם ושל ילדיהם (53.8%) כאשר מיד אחריו מגיע הסלון הביתי (21.3%) וחדר הילדים (16.5%); את המטבח הביתי מחדשים כ8.4% בלבד מהלקוחות.

"החזרתי את אבא שלי מפנסיה"

אי קבלת עבודות חדשות ומחסור בעובדים מביאים בחודשים האחרונים לא מעט קבלנים לשקול את עתידם במקצוע, כאשר נשאלו קבלני השיפוצים בנוגע לעתידם ענו למעלה מ-34% כי הם מתלבטים בנוגע להסבת מקצוע עקב המשבר, כאן בשונה משאלות קודמות עדיין נרשם יחסית אחוז סביר של שיפוצניקים שרוצים להישאר בענף, עם כ-58% שהשיבו בשלילה לשאלת עתידם.

חג השיפוצים הישראלי. וואלה נדל"ן, מערכת וואלה
חג השיפוצים הישראלי/מערכת וואלה, וואלה נדל"ן

בחצי שנה האחרונה, סוגיית העובדים הפלסטינים עלתה על המוקד לא פעם, כאשר אחד מהניצים במאבק להשבתם הינו, ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים. כשנשאלו קבלני השיפוצים בנידון ובנוגע למחסור בעובדים ענו כי למעלה מ-53 אחוזים מהקבלנים העידו כי הם מתכוונים להעסיק בקרוב עובדים פלסטינים, בין אם יאושר הנושא בממשלה או לא. כאשר כ-24 אחוזים העידו שרק במקרה של אין ברירה יעסיקו את העובדים, כ-23 אחוזים העידו שלא יחזרו להעסיק עובדים פלסטינים יותר.

גם בגזרת הלקוחות הישראלים נרשם חשש והבעת אי אמון בעובד הפלסטיני בעקבות אירועי מלחמת חרבות ברזל כאשר למעלה מ-58% מהלקוחות הישראלים מבקשים לא להכניס לביתם עובדים פלסטינים ואף דורשים זאת במעמד חתימת הסכם העבודה. הדבר כאמור מהווה בעיה קשה לענף שמושתת ברובו על עובדים פלסטינים ובעקבות כך נשאלו הקבלנים אם קלטו עובדים חדשים ללא ניסיון לענף כאשר למעלה מ-31% העידו כי ניסו לעשות כך אך ללא הצלחה.

חג השיפוצים הישראלי. וואלה נדל"ן, מערכת וואלה
חג השיפוצים הישראלי/מערכת וואלה, וואלה נדל"ן

בנוסף, השנה, בשונה משנים עברו, נשאלו קבלני השיפוצים שאלות הרחבה חופשיות בהן ניתן ללמוד על הבקשות של הישראלים. לדוגמה: "לקוח שנתקע עם עבודה שאל אם אני חמוש כשאני מגיע עם העובדים הערבים ישראלים שלי". כמו כן, מהסקר אפשר ללמוד גם על המחסור החמור בעובדים: "החזרתי את אבא שלי מפנסיה ואני עובד עם ילד בן 17 שלא מתעורר לעבודה" ועוד.

"שנת 2024 תיזכר כשנת השפל בענף השיפוצים"

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים בהתייחסות לסקר השנתי: "שנת 2024 תיזכר כשנת השפל בענף השיפוצים. מענף חזק, שעבר סבבי לחימה, מגפת קורונה וקשיים רבים במהלך הדרך, ענף שמידי שנה בחג השיפוצים, חג הפסח מגיע לכל בית שני בישראל, הפכנו לענף במצוקת קיום, ללא פתרונות מהממשלה, ללא עובדים ועם בעלי עסקים שקורסים תחת הנטל. לפני למעלה מ-20 שנה הוקמה ההתאחדות במטרה למסד ולקדם את הענף וזו השנה הראשונה בה יש חשש אמיתי וממשי לעתידו של הענף".

סיב הוסיף עוד כי: "ענף השיפוצים שהתייצב בשנים האחרונות על גלגול של למעלה מ-17 מיליארד שקלים בשנה בישראל, הולך לסיים את השנה הקרובה על פי הערכות, קצת יותר ממחצית מהסכום. מדובר בהתרסקות של ענף שלם מקצה לקצה ובעלי עסקים קטנים שבגלל אוזלת היד של הממשלה ומקבלי ההחלטות הולכים לאבד את מקצועם, כספם ורכושם אם מישהו לא יתעורר בקרוב. תנו לנו להתפרנס בכבוד".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully