וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה יגורו הזוגות הצעירים? צניחה מדאיגה בהתחלות הבניה

עודכן לאחרונה: 18.4.2024 / 14:44

בשנת 2023 חלה צניחה חדה בהתחלות הבניה של דירות במסגרת תוכניות ממשלתיות (דירה בהנחה, מחיר מטרה וכו') והשכרה ארוכת טווח. האם ירידה זו צריכה להדאיג את הזוגות הצעירים?

אישה מתוסכלת ממעבר דירה יושבת בין הקרטונים. sirtravelalot, ShutterStock
צעירה מודאגת/ShutterStock, sirtravelalot

על פי מדד מחירי הדירות לחודש פברואר שפורסם השבוע, נראה כי למרות הריבית שנותרה עדיין גבוהה והמלחמה ברקע - הרוכשים חזרו לשוק, מה שמשפיע על מחירי הדירות כלפי מעלה ומרחיק זוגות צעירים נוספים מחלום הדירה. על פי המדד, מחירי הדירות סגרו עלייה של 1% תוך חודשיים בלבד, מתחילת 2024, ועברו לראשונה מזה חצי שנה להתייקרות שנתית של 0.3%;

ניתוח התחלות הבניה לשנת 2023, שביצעו בקבוצת ארי מגורים לשיווק נדל"ן מעלה נתון מדאיג נוסף שמשפיע באופן ישיר על זוגות צעירים חסרי הדירה: במהלך 2023 החלו להבנות כ-4,895 דירות בלבד במסגרת תוכניות הדיור הממשלתיות (דירה בהנחה, מחיר מטרה וכו') - ואלו היוו רק 8% מסך התחלות הבניה הכולל.

מדובר בצניחה של כ-37% ביחס לשנת 2022, בה החלו להיבנות 7,739 יחידות דיור במסגרת תוכניות הדיור הממשלתיות, שהיוו כ-11.3% מסך התחלות הבניה. לשם השוואה, בשנת 2021 החלו להבנות 12,361 יח"ד במסגרת התוכניות הממשלתיות והן היוו כ-19% מסך התחלות הבניה.

ניתוח התחלות הבנייה לשנת 2023 שבוצע בקבוצת ארי מגורים. ארי מגורים, צילום מסך
ניתוח התחלות הבנייה לשנת 2023 שבוצע בקבוצת ארי מגורים/צילום מסך, ארי מגורים

במחוז תל אביב לא החלו להבנות השנה דירות במסגרת התוכניות הממשלתיות

כאשר בוחנים את הנתונים לפי מחוזות ניתן לראות שמחוז המרכז (חדרה-גדרה ללא מחוז תל אביב) מוביל במספר התחלות הבניה במסגרת תוכניות הדיור הממשלתיות, ואחריו בהתאמה מדורגים: מחוז הדרום, מחוז ירושלים, מחוז הצפון, מחוז חיפה ויו"ש. במחוז תל אביב לא החלו להבנות השנה דירות במסגרת התוכניות הממשלתיות.

זוגות שלא זכו בהגרלה ויבקשו לגור בשכירות ארוכת טווח יגלו כי גם בסגמנט הזה יש ירידה חדה בהתחלות הבנייה. בשנת 2023 החלו להבנות רק 2,046 יחידות דיור בבנייה להשכרה והן היוו רק 3% מהתחלות הבנייה לעומת 3,136 יח"ד בשנה קודמת.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ניתוח התחלות הבנייה לשנת 2023 שבוצע בקבוצת ארי מגורים. ארי מגורים, צילום מסך
ניתוח התחלות הבנייה לשנת 2023 שבוצע בקבוצת ארי מגורים/צילום מסך, ארי מגורים

אוהד אסרף, מנכ"ל ארי מגורים לשיווק נדל"ן, מציין כי "הירידה החדה בבנייה של דירות מסובסדות המיועדות לחסרי דירה זכאי משרד השיכון היא בשורה רעה לזוגות הצעירים בעיקר בתקופה שבה מחירי הדירות חוזרים לעלות. אם בעבר תוכניות הדיור הממשלתיות היוו חלק משמעותי מהתחלות הבניה וסיכויי הזכייה בהגרלות היו גבוהים יותר, הרי שכיום חלקן בשוק הולך ומצטמצם".

"נוצר מצב בשוק שיש מלאי דירות גדול למכירה אבל חלק גדול מהזוגות הצעירים לא יכול לרכוש אותן. אמנם היום מבצעי המימון בהם נוקטים היזמים מסייעים ברכישה אבל עדיין הזוגות צריכים לגייס סכומים גדולים עד לאכלוס או לקחת משכנתאות גבוהות שגם אם הריבית תרד לא בטוח שהם יוכלו לעמוד בהן", מוסיף אסרף.

הפתרון, לדבריו, "על פי הנתונים יש מלאי של עשרות אלפי דירות לא מכורות, ולכן המדינה צריכה במקביל לבניה למצוא פתרון שיאפשר מתן סובסידיות לרוכשים על המלאי הקיים, וכך לסייע גם ליזמים וגם לזוגות הצעירים. במקום לתת לקבלן הנחה על רכישת הקרקע לדירה שהשלמתה תהיה עוד 7 שנים, יש לתת לזכאים מענק לרכישת דירות שנמצאות היום במלאי".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully