וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המנטרה שלימדו אותנו: לשרוד עד 2025, לשגשג ב-26 ולהיות בגן עדן ב-27"

עודכן לאחרונה: 11.4.2024 / 17:06

את הדברים האלו אמר הכלכלן הראשי של אירופה והמזרח התיכון בחברת JLL במפגש מיוחד שהתקיים באוניברסיטת רייכמן. לדבריו, "יהיה יתרון משמעותי לראשונים לפעול"

משקיע נדל"ן להב פיתוח מנהלים. ShutterStock
"לשרוד עד 2025, לשגשג ב2026, ולהיות בגן עדן ב2027"/ShutterStock

המגמה השלילית בעולם הנדל"ן מתהפכת: ההזדמנויות חוזרות, כך גם המשקיעים. זו השורה התחתונה שעולה ממפגש מרתק בנושא "המגמות המובילות בתעשיית הנדל"ן בעולם לשנת 2024", אשר התקיים לאחרונה באוניברסיטת רייכמן. במהלך המפגש אירח מכון G City לחקר הנדל"ן את דיוויד ריה, הכלכלן הראשי של JLL אירופה והמזרח התיכון (EMEA).

לדבריו של ריה, "יהיה יתרון משמעותי לראשונים לפעול. משקיע שיכול לפעול ולפרוס את ההון שלו ביעילות ובמהירות, ייהנה מהזדמנויות קנייה או חכירה השנה, הזדמנויות שלא יהיו קיימות אם ימתין לשנת 2025. הייתה מנטרה ששמענו בסוף 2023, כשהתחלנו לכתוב על המגמות האלה - לשרוד עד 25, לשגשג ב-26 ולהיות בגן עדן ב-2027. לא הסכמנו עם זה באופן בסיסי, אך אם תמתין כמשקיע או כעסק המעוניין לחכור נכס עד שנת 2025, תפספס הזדמנויות השנה ותפסיד גם את ההזדמנויות הטובות ביותר".

עוד, לדבריו, "ברמה הכלכלית, אנחנו נמצאים בתקופת מעבר מאי-ודאות לתקופה של יכולת חיזוי רבה יחסית - לצד חוסר וודאות בגלל שנת הבחירות הגדולה בהיסטוריה (הכי הרבה אנשים בהיסטוריה יצביעו ב-2024 וצפויים שינויים בארה"ב ובבריטניה למשל) והמלחמות באוקראינה וישראל כמו גם חוסר וודאות לגבי מועד תחילת הורדות הריבית: המחירים בעולם מתייצבים וכולם מסתגלים לרמות מחירים גבוהות יותר (בין היתר בשל תשומות הבנייה, מחירי הסחורות אולי יירדו אבל השכר של העובדים לא יירד ולזה נתרגל), האינפלציה ירדה מהשיאים שלה, יש יותר וודאות לגבי ניהול חוב והכלכלה העולמית מתייצבת.

"הצמיחה העולמית מתחילה להתאושש. אנחנו חושבים שכמה מגזרים - קמעונאות בהודו ובסין, מגזר הטכנולוגיה בארה"ב - מתאוששים מהר יותר מאחרים. למשקיעים היו כמה שנים קשות, אבל אנחנו חושבים שההקצאות להשקעות נדל"ן הולכות לגדול - ההשקעות באזור אירופה והמזרח התיכון צפויות לעלות ל-170 מיליארד אירו לעומת 150 מיליארד אירו ב-2023 - שיפור של 13%. אבל לא נגיע לרמה של 2021 ב-5 השנים הקרובות (אז ההשקעות הסתכמו ב-306 מיליארד אירו). יש דרישה גדולה לבניינים ירוקים. כאמור לא תהיה הוזלה במחירי בנייה אבל מכירי השכירות של בניינים חדשים יצדיקו מאוד את ההשקעה".

ריה המשיך ואמר כי "לגבי שוק המשרדים העולמי, המבנים הטובים ביותר - מבחינת מיקום, חדשנות ואיכות - יהיו בביקוש גבוה, אבל קיימת בעיית התיישנות לגבי השאר: 15% מהם יהפכו מיושנים תוך חמש שנים והביקוש שלהם יורד בהתמדה ולכן השווי שלהם בנפילה, כאשר מאוד בעייתי לעשות לנדל"ן שינוי ייעוד ממשרדי למגורים. עוד בנושא, מבחינת עבודה היברידית, המשיך ריה, "אנחנו מתקדמים לעבר איזון של בערך 3 ימים במשרד בשבוע, מה שאומר שחברות מחפשות לוודא שהמרחב שלהן הוא הטוב ביותר - זה לא רק אומר פחות מקום לאנשים מסוימים, אלא גם יותר מרחב במשרדים עבור העובדים", מסכם ריה.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully