וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעידת אדמה בהתחדשות העירונית: אלו הכללים החדשים לטובת הדיירים

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 16:10

פרסום ראשון: הרשות להתחדשות עירונית עתידה לפרסם כללים חדשים בנוגע להתנהלות בין הדיירים למארגנים בפרויקטים של התחדשות עירונית - וחידוד נושא שכר הטרחה לעורך הדין המייצג. מדובר בנושא שנוגע באופן ישיר לכיסם של הדיירים והיזמים

הריסת הבניין ברחוב פין 1, תל אביב. אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
רעידת אדמה בהתחדשות העירונית: אלו הכללים החדשים לטובת הדיירים/ראובן קסטרו

צעדים משמעותיים לטובת הדיירים בהתחדשות עירונית: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תפרסם הנחיות חדשות עבור המינהלות העירוניות כדי למטב את פעילותן ביחס למארגנים הפועלים מול בעלי הדירות בפרויקטים להתחדשות עירונית. הנחיות אלו יכללו את אופן ההתנהלות הרצוי בכל ההיבטים הרלוונטיים במהלך פרויקט ההתחדשות, זאת בדומה למסמך הנחיות שהוציאה הרשות הממשלתית על ההתנהלות המומלצת עם עורכי דין בשנה שעברה.

ההנחיות החדשות יוצאות בעקבות השפעתם העמוקה של שני בעלי מקצוע אלו (מארגנים ועורכי דין) על אופן ניהול הפרויקט, ובכלל זה השפעה על תמורות ורווחים אפשריים לבעלי הדירות, כאשר שכרם מועמס על עלויות הפרויקט ומשפיע על הרווחים וחלוקתם בין היזם לבעלי הדירות.

במסגרת הכללים החדשים, סט ההנחיות החדש בנושא שכר המארגנים ועורכי הדין צפוי לעבור חידוד, שיאפשר למינהלות העירוניות להציג באופן שקוף וברור לבעלי הדירות את המשמעויות של גובה השכר, כך שאלו יוכלו באופן מושכל לנהל מו"מ לקראת התקשורת עם גורמי מקצוע האלו. בכלל זה, גם שיקוף היקפי העבודה בפרויקט הנדרשים מבעלי המקצוע בכדי לכוון את השוק לשכר מכבד לצד הגנה על האינטרסים של בעלי הדירות.

חוזה. ShutterStock
חוזה/ShutterStock

נדגיש כי כלל ההתקשרויות והחוזים בפרויקט התחדשות עירונית מנוהלים ונחתמים ע"י בעלי הדירות, כאשר המדינה אינה צד לחוזים אלו, לכן הרשות הממשלתית ממליצה להיעזר בכלל השירותים שהיא מציעה ללא עלות, ובהם ייעוץ במינהלות העירוניות, מדריכים שונים באתר וגם הסכמי מדף שניתן להתאימם לפרויקטים השונים.

תגובת לשכת המארגנים בהתחדשות עירונית: "המארגנים בישראל הם המנוע של עולם ההתחדשות העירונית. מסקר של לשכת המארגנים שבוצע לאחרונה בין יזמים מובילים בשוק, נמצא כי למעלה מ-70% מהפרויקטים המקודמים בתכנון ורישוי הם פרויקטים אשר התאגדו ומנוהלים בפועל על ידי חברות מארגנות. בעוד שלחברות יזמיות ובעלי אינטרסים נוספים, נוח יותר שדיירים יהיו לא מאוגדים וחסרי כח, החברות המארגנות גרמו לשינוי של השוק מקצה לקצה. משוק שבו יזמים הם בעלי הידע והכח לשוק שבו בעלי בדירות הפכו לצד החזק במשוואה. בעלי דירות מאוגדים עם חברה מארגנת ומנהלת מטעמם יודעים לעמוד על שלהם, לקבל יותר תמורות וזכויות בניה ולייצר תחרות בשוק".

"בניגוד לנכתב, שכר המארגנים, והדבר נכון גם בנוגע לשכר טרחת עורך הדין מטעם בעלי הדירות, אינו גורע מזכויות הבנייה או התמורות של בעלי הדירות שכן הוא כלול כהוצאה מוכרת בדו"ח האפס. יתירה מכך, לא הוזכר בכתבה שכיום חלק משמעותי של הפרויקטים מנוהל במיקור חוץ על ידי חברות מארגנות מטעם היזמים. קהילת המארגנים רואה במקצוע זכות וייעוד, אשר באמצעותו הם תורמים לבניינה של מדינת ישראל ולפיתוח והעצמה של הקהילות הוותיקות שאזור מגוריהן מיועד להתחדשות עירונית. למרות ניסיונות להחליש את בעלי הדירות על ידי פגיעה במארגנים, אנו נמשיך לפעול על מנת לחזק ולהעצים את האינטרסים של בעלי הדירות בתהליך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully