וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה לקבלנים: הממשלה תפצה על איחורים במסירת הדירות?

עודכן לאחרונה: 27.3.2024 / 18:00

יומה השני של ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024, בשיתוף נדל"ן מדיה, המשיך להביא בשורות בנושאים הבוערים בענף בזמן המלחמה, וביניהם: פיצוי קבלנים שיאחרו במסירת הדירות עקב המלחמה, דיור ארוך טווח ותחזית כלכלית לשנים הבאות

מפתח לבית. ShutterStock
מפתח לבית/ShutterStock

גם היום (ד') בכירי ענף הנדל"ן ומקבלי ההחלטות בישראל המשיכו להחליף דין ודברים בנושא המשבר החמור בענף שנוצר בעקבות המלחמה, מעל הבמה של ועידת מרכז הנדל"ן אילת 2024, בשיתוף נדל"ן מדיה.

בפתיחת היום השני בפאנל בנושא שוק הדיור לאן הכריז יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון על פיילוט לפיצוי קבלנים על איחור במסירה. "החלטנו לבוא ולתת פיצוי", הכריז. "בדקנו כמה קבלנים לפני ה-7 באוקטובר מוסרים דירות בזמן. למעלה מ-50 אחוז מהם מאחרים, זאת אומרת רוצים לדאוג לרוכשים כי יש נטייה לבוא ולמכור את הדירה מהר מתוך תפיסה שהיא במחיר אטרקטיבי, בסופו של דבר, מרביתם לא משלמים על איחור במסירה כי זה גם טוב לרוכשים".

יהודה מורגנשטרן, ועידת מרכז הנדל"ן באילת 2024 בשיתוף נדל"ן מדיה. נאו מדיה,
יהודה מורגנשטרן, ועידת מרכז הנדל"ן באילת 2024 בשיתוף נדל"ן מדיה/נאו מדיה

מורגנשטרן ממשיך ואומר כי "המודל החדש אומר - הקבלן איחר? תשלם. אם הרוכש לא תבע והקבלן לא פיצה אז השוק עושה את שלו. אותם X אחוזים שמשלמים להם, הצענו לבוא ולתת פיצוי, בין 50 ל-75 אחוזים תופס. מדינת ישראל כמו כל מבנה במדינה צריכה תקציב. זה חונה אצל האוצר, במהלך השבוע האחרון הנחיתי לבוא ולהתחיל פיילוט בצפון ובדרום - שדרות קריית שמונה ושלומי, שיש שם למעלה מ-1,000 דירות בתוך הסטטוס הזה, אבל שם יש את הפיילוט לקבלנים שמשלמים. אנחנו יודעים למצוא את התקציב זה תקציב של מאות מיליונים. קבלן שמשלם על האיחור יקבל פיצוי".

באותו פאנל התייחס כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, לקריאות הקבלנים לצמצם את סמכויות הוועדות המקומיות. לדבריו, "מי שמנסה לקצר דרך ולעגל פינות נתקל בדרג מקצועי שיש לו גיבוי מלא מהדרג הפוליטי לעמוד על שלו. אנחנו מכירים את היזמים ויודעים איך לעבוד אתם. מי שלא מתחכם עם קיצורי דרך, ונעזר בכישרון והיוזמה שלו, רץ מהר בתוך ההנדסה אצלנו, אין להם אג'נדה אחרת. אנו רוצים לראות עוד דירות ברמת גן שלדור הצעיר יהיה איפה לגור בעיר, אבל לא במחיר שפוגעים באיכות החיים בעיר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"בלית ברירה, נתח השוכרים הולך וגדל"

"השוק לא מסוכן ולא בכשל", הכריז אורי יוניסי, ראש חטיבת משכנתאות בבנק לאומי, "אין אלטרנטיבה מלבד לרכוש דירות, אבל לעשות זאת בזהירות, העיקר לעשות את הדבר הנכון ולא לקפוץ מעבר ליכולות". לדבריו של יוניסי, "כל הקהלים חזרו להתעניין, שוק היד השנייה חזר והשרשראות מתחילות להתפרק, השוק מתחיל להתחמם ואין באמת אלטרנטיבה אחרת".

בנוסף, יוניסי סימן ליזמים לשים זרקור על שוק השכירות ארוכת הטווח ואמר, "הקושי ברכישת דירה מוביל לגידול בשיעור שוכרי הדירות, אלטרנטיבת השכירות מתייקרת. הצעירים אומרים אם לא נקנה נשלם יותר בשכירות". לכן, "כדאי שהיזמים יתחילו לחשוב על שוק שכירות ארוכת טווח. נתח השוכרים בלית ברירה הולך וגדל ומתוך תוספת של חצי מליון דירות הוא תופס נתח. אנחנו מרחיקים את הצעירים מלקנות דירה בבעלות למרות שזה בדי אנ איי שלנו".

יוניסי ציין בדבריו כי לתחושתו המדינה לא מציעה תוכנית סדורה לצעירים שמעוניינים לרכוש דירה, אין תכנית לטווח ארוך. הזוגות הצעירים זקוקים וראיים למענה. הזכייה בתוכניות ממשלתיות היום שווה יותר, אנחנו בעד מחיר למשתכן או בעד תכנית חלופית, אבל צריכה לצאת לדרך ולטפל בזוגות הצעירים.
למרות שגשוג שוק המשכנתאות יוניסי מאמין שהוא עוד יגדל בזכות קהל תושבי החוץ, וציין כי קיימת מגמה גדולה ממש של קהילות מארה"ב, קנדה, צרפת ובריטניה, שקונות בפרויקטים יחד, כדי להמשיך ולגור ביחד".

"סיימנו את 2023 בעודף של 2 מיליארד שקל"

בסיום מושב הבוקר של היום השני של ועידת מרכז הנדל"ן, התראיין מנהל רשות המיסים שי אהרונוביץ', "בסופו של דבר למרות שתחזיות המדינה עודכנו כלפיי מטה, סיימנו את 2023 בעודף של 2 מיליארד שקל. גם ינואר ופברואר 2024 סה"כ הסתיימו בעודף. דווקא בסופו של דבר למרות שתחזיות הכנסות עודכנו כלפי מטה, סיימנו עם עודף של 80 מיליארד שקל בצד ההכנסות. הרבעון השני של השנה, ילמד אותנו יותר טוב האם המשק מצליח לעבור את המהמורה הענקית הזאת של חרבות ברזל", ציין אהרונוביץ'.

בהקשר להוצאות כתוצאה מהמלחמה, מעריך אהרונוביץ, כי "פיצויי המלחמה, אם תימשך התצורה הזאת, יעמדו על 22 מיליארד שקל, כשהרוב הינו נזק עקיף אבל גם נזק ישיר. כרגע בין 12-13 מיליארד שקל. חלק גדול עוד לפנינו".

אהרונוביץ' נשאל אילו גזרות צפויות מצד האוצר ואמר, "אנחנו לא בעד ג'וקרים. חברות דירוג האשראי מסתכלות עלינו ומבינות שיש כאן מלחמה, ולכן יותר מעניין אותנו מה יקרה ב2025 וב2026".

שי אהרונוביץ', ועידת מרכז הנדל"ן באילת 2024 בשיתוף נדל"ן מדיה. נאו מדיה,
שי אהרונוביץ', ועידת מרכז הנדל"ן באילת 2024 בשיתוף נדל"ן מדיה/נאו מדיה

- איך משפיעה ההתאוששות במכירות? ומה צפוי מבחינת מס הרכישה?

"אין ספק שהיה גידול מאוד חד ממכירות של קבלנים. אני לא רואה את זה כרגע בנתוני מס רכישה. אבל חייב להגיד חודשיים ראשונים עדיין לא חוזרים למספרים של 2021 עדיין במספרים של 23. מעריך שההכנסות יהיו יותר גבוהות. מס שבח ומס רכישה עוד לא חוזרים למספרים של 21 ו 22 באזור ה 14 ו 15 מיליארד שקל אבל אני מעריך שההכנסות יהיו יותר גבוהות כי כנראה רוב הרוכשים דוחים את התשלום כי יכולים מבחינת החוק" אמר אהרונוביץ'.

"הנושא של מס רכישה בדירות מגורים זה נושא של מדיניות דיור ולא מדיניות פיסקלית. יורידו ל5-6 יטיס את ההכנסות של רשות המיסים. בנושא של דירות מגורים זו מדיניות של ממשלת ישראל. אם נוריד נכניס עוד מיליארד מצד שני אני מבין את העובדה שזה מהווה כלי כשזה באמת הוריד. כשהעלו את מס הרכישה זה הוריד את כמות המשקיעים".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully