וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דורשת איזון: המועצה לשימור אתרים מתנגדת לפינוי בה"ד חיל הים בחיפה

עודכן לאחרונה: 24.3.2024 / 10:36

לקראת הדיון בוועדה המחוזית חיפה ביום רביעי הקרוב: המועצה לשימור אתרים מתנגדת לתכנית המוצעת לפינוי בה"ד חיל הים ההיסטורי לטובת הקמת כ-1,300 יחידות דיור, שטחי מלונאות ומסחר, ודורשת לבצע שינויים שיבטיחו איזון בין שימור מורשת המקום ופיתוח האזור

תמונה עכשווית: בה"ד חיל הים בחיפה. המועצה לשימור אתרים,
תמונה עכשווית: בה"ד חיל הים בחיפה/המועצה לשימור אתרים

ביום רביעי הקרוב (27.3) תדון הוועדה המחוזית חיפה בתכנית שמקדמת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לפינוי בה"ד חיל הים לטובת הקמת כ-1,300 יחידות דיור וכן שטחי מלונאות ומסחר.

לקראת הדיון, הגישה המועצה לשימור אתרים התנגדות לתכנית המוצעת, המוחקת כמעט לחלוטין את הבסיס ההיסטורי - אחד מבסיסי הצבא הבריטיים החשובים במרחב חיפה, וחלק מהותי מההיסטוריה של חיל הים הישראלי, שחיפה היא ביתו. המועצה דורשת מגורמי התכנון למצוא את האיזון הנכון, שישלב בין בנייה חדשה לשימור ערכי ההיסטוריה והמורשת, שעיצבו את המרחב במשך 90 שנה.

לדברי אדר' גילה מרגולין, מחוז חיפה במועצה לשימור אתרים: "אנו מצפים שהמדינה, כיזם התכנית, תשמש מגדלור לתהליכי תכנון מוקפדים, שייתנו מקום של כבוד לשימור המורשת הפיזית שהתפתחה במשך שנים, כבסיס בעל משמעות במרחב אורבני מתחדש. המועצה לשימור אתרים מוכנה לתרום מיכולותיה המקצועיות ולסייע בקידום השימור במתחם ככל שיידרש".

עיקרי התנגדות המועצה לשימור אתרים:

התכנון החל לפני שהושלם תיעוד המצב הקיים באתר: מבחינת צעדי קידום התכנית עולה, שסקר שימור מרקמי, או תיק התיעוד המתחמי, הנדרש כחלק ממסמכי התכנית, לא הושלם כאשר החל תהליך התכנון, וגם לא כאשר התכנון נדון ברשויות תכנון ברמות שונות. לטענת המועצה לשימור אתרים, תיעוד איכותי חייב להיות קודם להכנת תכנית, בוודאי במתחם היסטורי כה בעל משמעות, שכן תכנית שאינה לוקחת בחשבון מראש את מסקנות התיעוד ומתקדמת לפניו, לא תערוך את השינויים הנדרשים בשלב מאוחר יותר בטענה שהשינויים הנדרשים הם גדולים וכבר הושקעה עבודה רבה שתרד לטמיון.

שימור ארבעה צריפים בלבד, מדגם אחד, ו"מחיקת" הבינוי מתקופת חיל הים הישראלי: התכנית הנוכחית מציעה לשמר רק ארבעה צריפים מדגם אחד, שמייצג תקופה מסוימת אחת של המחנה הבריטי בלבד. זאת, תוך הריסה של מבנים מדגמים שונים ומתקופות נוספות של המחנה, שהינם בעלי חשיבות היסטורית ואדריכלית. בין המיועדים להריסה, נכללים כל המבנים שהוקמו בתקופת חיל הים הישראלי, שהיתה ארוכה יותר מהתקופה הבריטית וכמובן משמעותית ביותר בהיסטוריה של החיל ואנשיו.

בין מבנים אלה, בולט במיוחד מבנה יחיד מסוגו בארץ לאימונים במים, שבנוסף לחשיבותו ההיסטורית כולל היבטים אדריכליים ייחודיים, ומייצג גם את רוח הבנייה הישראלית בתקופת המעבר בין הסגנון הבינלאומי לסגנון הברוטליסטי. המועצה לשימור אתרים גורסת, כי יש לשמר מגוון מדגמי הבנייה הבריטית הצבאית, ובמיוחד את מבנה מרכז המחנה (המבנה המרשים ביותר מהתקופה הבריטית). כמו כן, יש לערוך דיון מעמיק יותר, עם אנשי חיל הים, ולבחור יחד איתם את המבנים הראויים לייצוג תקופה זו של המרחב.

תמונה היסטורית: בה"ד חיל הים בחיפה. ישעיהו טרינצ'ר,
תמונה היסטורית: בה"ד חיל הים בחיפה/ישעיהו טרינצ'ר

היעדר התחשבות במערך הדרכים ההיסטורי וסטרוקטורת הבינוי שנוצרה במרחב: המחנה הבריטי נבנה בצורה מתוכננת מראש, תוך בחינה ואיתור המקום והתאמתו לצרכים צבאיים. לפיכך, התייחסות למתווה הקיים, בכלל זה הדרכים ההיסטוריות, חשובה במיוחד. מערך הדרכים בתכנית המוצעת דורס את מערך הדרכים ההיסטורי, לא נותן כל התייחסות לסטרוקטורת הבינוי הקיימת ולכן מקשה מאוד על שילוב מבנים ועצים לשימור (קרוב ל-200 עצים היסטוריים אמורים להיכרת לפי התכנית). המועצה לשימור קוראת למצוא פתרונות ביניים, שישלבו בין המתווה ההיסטורי - כולל דרכים ועצים - לבין צירים וגושי בינוי חדשים.

יצירת מנגנון תמריצי שימור לשכונת בת גלים הוותיקה: תכנית זו, המקודמת על ידי המדינה ועל אדמות מדינה, היא הזדמנות לייצר מנגנון תמרוץ מקומי. אחת האפשרויות שמן הראוי לבחון ולעגן בתכנית, היא להקצות שטח לגוף ציבורי ולתת בו זכויות בניה משמעותיות. אותו גוף ציבורי יוכל להקצות שטחים בנדל"ן שייבנה על שטח זה, כפיצוי על זכויות בנייה שלא ניתן לממש במגרשים בבת גלים הוותיקה, מטעמי שימור.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully