וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יציל את התחנה המרכזית הכי מכוערת במזרח התיכון?

עודכן לאחרונה: 23.3.2024 / 19:45

התחנה המרכזית הכי מרכזית בישראל ולצערנו, בין המכוערות והמזהמות במזרח התיכון, נמצאת בתל אביב. כעבור שנים בהן היא משמשת כמטרד סביבתי מוכרז, דווקא הבינה המלאכותית מציעה פתרון להצלתה

הדמיה: כך תיראה התחנה המרכזית החדשה בתל אביב?. המסלול האקדמי המכללה למינהל,
הדמיה: כך תיראה התחנה המרכזית החדשה בתל אביב?/המסלול האקדמי המכללה למינהל

כ-80 אלף בני אדם עוברים בתחנה המרכזית "החדשה" בתל אביב בכל יום. לפני קצת יותר מ-30 שנה היא נפתחה בקול תרועה (אחרי שהמתינו 25 שנה להקמתה) כתחנת האוטובוסים השנייה בגודלה בעולם, המתפרסת על פני 230 אלף מ"ר בנוי. לא לקח הרבה זמן עד שהפכה לסיוט מתמשך של התושבים בדרום תל אביב, ולמטרד סביבתי מוכרז שהולך ומחמיר משנה לשנה.

רק בסוף השנה שעברה המשרד להגנת הסביבה הכריז על האזור כנפגע זיהום אוויר לפי חוק אוויר נקי. בדברי ההסבר נכתב כי "במרכז מטרופולין גוש דן, נמצאת התחנה המרכזית בתל אביב, אליה מתנקזת תנועה של כלי רכב רבים מדי יום, ובפרט אוטובוסים הנכנסים ויוצאים מהתחנה בקווים עירוניים ובינעירוניים". התנועה הערה של כלי רכב, לפי מחברי הדו"ח, מלווה בפליטות של מזהמי אוויר אשר מתבטאת בריכוזים גבוהים של מזהמים. אולם, נראה כי משרד התחבורה לא מתכנן לקדם את פינוי המקום, כאשר פינוי המפגע מתוכנן רק ל-2035.

הבינה המלאכותית תגאל אותנו?

לירון חזן ויובל קרס, מעצבות מבית הספר לעיצוב וחדשנות במסלול האקדמי במכללה למינהל, ביקשו להציע פתרון זמני לבעיה: שמצד אחד יתן פתרון לפינוי המהיר של התחנה, ומצד שני ימנע את היותו מפגע סביבתי וחברתי.

לדעת יובל קרס, בעצמה תל אביבית, המצב היה צריך להשתנות כבר מזמן: "בתור אחת שמשתמשת הרבה בתחבורה הציבורית בעיר זה לא סוד שהתחנה המרכזית היא אזור לא כל כך נעים. זהו חוק לא כתוב כי יש שעות שמאוד מומלץ לא להסתובב בו. בלי לבקר אף אחד, אני מאמינה שלעיצוב התחנה יש משמעות בתוצאה אליה הגענו".

הדמיה: כך תיראה התחנה המרכזית החדשה בתל אביב?. המסלול האקדמי המכללה למינהל,
הדמיה: כך תיראה התחנה המרכזית החדשה בתל אביב?/המסלול האקדמי המכללה למינהל

הפתרון שהן מציעות הוא מרחב חברתי- תחבורתי חדש, שיינוק מערכי העיר ויאפשר גם פיתוח אזורי. "למזלנו, כמעצבות, היום יש לנו כלי בינה מלאכותית שמאוד מסייעים לנו בתהליך. חשוב להגיד - לא מדובר רק בבחירת הצבעים או האלמנטים האדריכליים, אלא תהליך דו כיווני עוד מהשלב הראשוני של המחקר שהקדים את הפרויקט".

לירון חזן מספרת כי המעצבות קיבלו השראה מהמעצבת הבינלאומית זהא חדיד, אשר עיצבה בנייני ציבור ברחבי העולם לפי זרם האדריכלות הדיגיטלית. "מדובר בתחנה מרכזית ידידותית לסביבה. לצד שירותים תחבורתיים כמו מפלס לאוטובוסים ולקווים העתידיים של רכבות קלות ומטרו, התחנה תציע גם שירותים חברתיים: אופניים שיתופיים וכו'".

הדמיה: כך תיראה התחנה המרכזית החדשה בתל אביב?. המסלול האקדמי המכללה למינהל,
הדמיה: כך תיראה התחנה המרכזית החדשה בתל אביב?/המסלול האקדמי המכללה למינהל

העיצוב החדש של התחנה יכלול שלושה חללים מרכזיים: מבנה עיקרי שייתן מענה תחבורתי; מבנה נוסף פנימי בפנים מרכז מסחרי, חצי פתוח דמוי הביג באשדוד והמרחב החיצוני שיתכתב עם הסביבה שלו. המבנה הוא בעל חזות עתידנית, ויעשה שימוש באור טבעי ובסגנון העיצוב המודרני המאפיין את מרכז העסקים של תל אביב תוך שימוש בפלטת צבעים בהירה. "המתחם החדש ימשוך אוכלוסייה שעד כה נמנעה להגיע לאזור. לא מדובר פה בדחיקה של האוכלוסייה הקיימת. אלא הזמנה של קהלים חדשים שיעשו שימוש רב יותר בתחבורה ציבורית, וכך יורידו את רמות הזיהום בעיר ויורידו את כמות הפקקים שכולנו סובלים ממנה. זה הכוח של אדריכלות ועיצוב - לתת פתרון פשוט - שיהיה גם יפה".

ענבל שטרייכמן-טל, מרצה בבית הספר לעיצוב וחדשנות במכללה למינהל: "כלי הבינה המלאכותית נכסים ליותר ויותר מקומות בחיינו, והיום יותר מתמיד בעולמות העיצוב והאדריכלות. כניסתם של כלי ה-Generative AI נותנת לנו, קהילת המעצבים, סל כלים והזדמנויות חדשות לפיתוח בחירה והבנה של רעיונות וגישות חדשות לעבודה - גם במתן פתרונות תחבורתיים ידידותיים בערים צפופות כמו תל אביב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully