וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נזקי המלחמה עד כה למעלה מ-20 מיליארד שקל, זה חסר תקדים"

עודכן לאחרונה: 19.3.2024 / 15:47

מנהל רשות המיסים דיבר בוועידת שמאי המקרקעין על נזקי המלחמה סביב פיצויים ותשלומי מס רכוש, וחשף כי מדובר בסכום חסר תקדים של למעלה מ-20 מיליארד שקל עבור נזקים ישירים ועקיפים | בנוגע לקריאה להורדת מס הרכישה ציין: זה יוביל לטיסת מחירי הדירות

בית הרוס ושרוף, קיבוץ בארי, 5 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
בית הרוס ושרוף, קיבוץ בארי, 5 בדצמבר 2023/ראובן קסטרו

ביום השלישי והאחרון של ועידת שמאי המקרקעין, תחת הכותרת - 'ממלחמה להשבחה' התראיין שי אהרנוביץ', מנהל רשות המיסים ודיבר על נזקי המלחמה סביב פיצויים ותשלומי מס רכוש. לדבריו, "צריך לחלק את הסכום לנזק עקיף ונזק ישיר. נזק עקיף של מעל 11 מיליארד שקלים ולדעתי יש עוד כמה מיליארדים טובים כי לא כל התשלומים של נובמבר/ דצמבר עברו במלואם. מי שזכאי לתשלום מלא זכאי גם לחודשים של לאחר מכאן ולפי החישובים שלנו זה יכול להתקרב ל-20 מיליארד שקלים נזק ישיר וקרוב למיליארד שקלים נזק ישיר. זה חסר תקדים."

בהקשר למצב בצפון, ציין "אחת הבעיות הגדולות שכרגע זה תוך כדי ואנחנו לא יודעים מתי ומקווים שזה יסתיים מהר. ההערכות של מעל מיליארד בנזק עקיף נזק ישיר כמה מאות מיליוני שקלים".

בנושא אחר, אהרונוביץ' נשאל על המיסים והאפשרות להפחתה שלהם ואמר כי "צריכים לזכור שאמנם תקציב המדינה עבר בשבוע שעבר אבל עדיין ישנם צווי מיסים וצעדי התכנסות שהם עדיין בוועדת הכספים. מס פחמן לא עבר, מס דיוטי פרי שאנחנו מאמינים שיעבור בשבוע הבא, גם הדלקנים. אם אנחנו מגיעים לנדל"ן היו לנו שני צעדים - מס רכישה על משקיעים חוזר ב-1.1.25 ל-8%. לפי הנתונים שאנחנו בודקים יש לזה כוח להרחיק משקיעים מהשוק. מס הרכישה גבוה. הם הורחקו ויש כל מיני שיטות כמו לקנות על שם ילדים".

"צריך לקבל החלטה עוד במושב הכנסת הזה, האם ממשיכים כמו שהצעת החוק אומרת או שאם מחליטים לא להמשיך להודיע שלא ממשיכים ולהקדים את זה, כי אחרת השוק ייכנס לקיפאון. שזה אומר, להודיע מראש שעוד שנה יהיה 8%. אם נקטין ואח"כ שוב נעלה, אתה תריץ את המשקיעים לשוק. זה טריקים וזה יכול להביא לטיסה של המחירים. אנחנו בדיונים עם יו"ר ועדת הכספים גם אם לא תהייה הוראת קבע של 8-10% זה ככל הנראה יוארך בשנתיים בצו כך שככל הנראה יישאר על 8%".

שי אהרנוביץ', מנהל רשות המיסים. פוטו מרסלו,
שי אהרנוביץ', מנהל רשות המיסים/פוטו מרסלו

בנוגע לגביית מיסים משכירות, אהרנוביץ' ציין "יש מחלוקת מאוד גדולה בנושא. יו"ר ועדת הכספים לא אוהב את זה. אנחנו רוצים דיווח מלא על השכרת דירות. אנחנו שואפים לניטרליות מסוימת. אדם קונה חנות משלם מינימום 31%, מצד שני אני משקיע בדירה מקבל פטור של 10%. אולי יהיו כך פחות הונאות - עובדים על כך שכל המערכות שלנו יסונכרנו".

לגבי ההון השחור הוסיף אהרנוביץ' כי :"מסתובב לא מעט, לא יודע כמה במדויק. לגבי גילוי מרצון זה גם ייתן תשובה גדולה לכל מחזיקי הקריפטו. מדובר בהרבה מיליארדים ומכוונים שהנושא של זה יהיה בגילוי מרצון".

- התקנה על אישור כל עסקה של 25 אלף שקל ומעלה תיכנס לתוקף בקרוב, למה צריך את זה?

"המערכת פועלת, היא באה לא בגלל שגעון אישי של רשות המיסים, אלא מלחמה בהון השחור וחשבוניות פיקטיביות. זה נדחה ל-5.5.24. מי שעובד עם תכנית הנהלת חשבונית יידעו לעשות את הפנייה לאתר רשות המיסים ולקבל את המספר ולהנפיק אותו. ניתן לכל אחד שיבקש את המספר גם אם נזהה חשש לחשבונית פיקטיבית".

החברות שלא מחלקות דיבידנדים, אתם רוצים לחייב אותם לחלק דיבידנד כדי לקבל את המס או להפחית את המס?

"היו באמת דיבידנדים לרווחים כלואים, האוצר ורה"מ ביקשו שזה ייכלל בתקציב. יש סעיף שקוראים לו 77 לפקודת מס הכנסה שוועדה ציבורית יכולה לאלץ לחלק דיבידנד. השר יפרסם את השמות שלהם. כדי שתהייה בחינה ציבורית שזו לא רשות המיסים. הכוונה לא למי שיש לו חברה עם 2 מיליון שקלים שלא חילק אותם אלא עשרות ומאות מיליוני שקלים שבמשך שנים לא חילקו אותם. מעריך שרוב החברות או עצמאיים שצברו שם כמה מיליונים - לא עליהם הכוונה. יש מקבץ של 150-200 חברות גדולות שמחזיקות בעודפים של כמה עשרות אם לא מאות מיליארדי שקלים ובהן צריך לטפל".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"בינואר האחרון ראינו התגברות של כמות העסקאות, זה רק ילך ויגדל"

בראיון הסיכום של ועידת שמאי המקרקעין, יו"ר הלשכה, נחמה בוגין ציינה בהקשר המלחמתי כי "אחד הדברים הראשונים היה בעצם מוקד מענה לפניות לטיפול בנושא מס רכוש ובעצם מצאנו את עצמנו סוג של מענה אנושי ראשון לאנשים שלפני רגע חרב עליהם עולמם, הבית נהרס, והם אמורים להיכנס להגיש פניה מקוונת למס רכוש כדי להצהיר על נזק. הם לא מסוגלים לדעת מאיפה מתחילים לעשות את זה. המוקד, מוקד אנושי לחלוטין שענה לאנשים האלה על הפניות שלהם, או חיילים, חברי לשכה, הקמנו כמובן מיד מוקד תרומות וכו'".

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין. פוטו מרסלו,
יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, נחמה בוגין/פוטו מרסלו

בנוסף, בוגין נשאלה על מחירי הדיור והתאוששות השוק וציינה כי "בינואר האחרון ראינו התגברות מאוד גדולה של כמות העסקאות וזה רק ילך ויגדל. בתור מי שמכירה את השוק עשרות שנים. התרגלנו לסביבת ריבית גבוהה או שהרוכשים מעריכים אולי באופטימיות מוגזמת שהריבית הולכת לרדת וראינו את המדד האחרון שעמד בתחזית ואולי לכן הם ככה חוזרים ומסתערים על השוק. בשנים האחרונות התרגלנו לסביבת ריבית אפס, רק לפני 10 שנים או קצת יותר מזה היו ריביות הרבה יותר גבוהות ממה שהן היום. השוק בסוף מסתגל ומי שצריך להתאים את הפעילות שלו, מי שגם נוהג בחכמה בימים טובים יודע גם לעבור את הימים היותר קשים וכן בסופו של דבר השוק הישראלי, וזה מוכח לאורך עשרות שנים, מתאים את עצמו בצורה מאוד יפה לשינויים. אנחנו כבר רואים התחלה של חזרה לעליות מחירים".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully