וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר מטה התכנון: "יש ועדות מקומיות עם אנשי מקצוע ברמה ירודה"

עודכן לאחרונה: 21.3.2024 / 9:08

יו"ר מטה התכנון הלאומי העביר ביקורת קשה בועידת שמאי המקרקעין על הוועדות המקומיות: "ישנן ועדות מקומיות שמאושרים בהן היתרים בלתי חוקיים, עם אנשי מקצוע ברמה מאד ירודה" | איגוד מהנדסי ואדריכלי הערים: "אמירה אומללה ממי שעומד בראש המערכת"

נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון הלאומי. פוטו מרסלו,
נתן אלנתן, יו"ר מטה התכנון הלאומי/פוטו מרסלו

במהלך מושב הצהרים של היום השני של ועידת שמאי המקרקעין תחת הכותרת 'ממלחמה להשבחה' נשאל יו"ר מטה התכנון הלאומי נתן אלנתן כיצד הוא מטפל בזירוז הוצאת היתרי בניה ותהליכי תכנון ואמר, "בנושא הסרת חסמים בהיתרי בניה. דבר ראשון שהתחלנו לטפל בו זה כל נושא שיטת חישוב השטחים. העברנו את התקנות ומהיום תוכניות חדשות מדברות בשטח כולל ולא צריך לחלק את החלוקה בין שטח עיקרי לשירות. חשוב לציין שאת העבודה הזו אנו לא עושים לבד אלא יחד עם שותפינו שזה השלטון המקומי, מהנדסי ערים, היזמים, השמאים שהציגו את הפן השמאי, והגענו להסכמות ואנחנו כבר לקראת כתיבת התקנות, הדבר יקצר בערך 70% מזמן הבדיקה של היתר הבניה, אבל זה רק פן אחד".

אלנתן ציין כי העבודה מתבצעת גם בכל הנוגע לתכניות עיצוב, "כיוון שאין לזה הסדרה וזה לא משהו שמעוגן בחוק, כל אחד לקח את זה לכיוונים אחרים והיום לפעמים לוקח לך 3 שנים לאשר תכנית עיצוב לפני שאתה מוציא היתר בניה. אנו הולכים להוציא עכשיו הצעה לתדריך איך להכין תוכניות, יהיו תוכניות בינוי ומתי אפשר לעשות ומתי אי אפשר לעשות, מה יהיה בתוך התב"ע, מה בתוכנית הבינוי ומה בהנחיות המרחביות, יש לנו שיתוף פעולה מדהים בקטע שהופתעתי עם השלטון המקומי".

כמו כן, בדבריו של אלנתן נשמעה ביקורת קשה כלפי ועדות התכנון המקומיות, "ישנן ועדות מקומיות שנעשים שם היתרים בלתי חוקיים עם אנשי מקצוע ברמה מאוד ירודה, אנו תמיד מחפשים את הדרך איך אנחנו מורידים סמכויות למי שיכול ולא נותנים למי שלא יכול", אמר.

בנוגע להערכות ליום שאחרי המלחמה, ציין אלנתן כי "צריך להקים ועדה מיוחדת לעוטף, התחלנו במטה התכנון הצעת חוק מסודרת ומוכנה עבור המנהלת לצורך קידום תוכניות בעוטף והחוק הזה מבחינתנו גם מתאים לצפון אם יהיה צורך, החוק כבר מוכן ועבר את כל הבדיקות. נושא הגבולות כרגע נמצא בדיון וברגע שיוחלט אז יבוא בצו של שר הפנים, וזה יגיע לאישור הממשלה ואז הוועדה הזו פתוחה".

"עליית מחירים תתמתן ברגע שהשוק יבין שיש היצע"

אלנתן נגע גם בעניין עליית מחירי הדיור וציין כי "עליית מחירים תתמתן ברגע שהשוק יבין שיש היצע". לדבריו, "מבחינת היצע יח"ד אישרנו בשנה האחרונה ב- 2023 כ-180 אלף יח"ד חדשות. היעד הממשלתי היה 125 אלף והגענו ל- 180 אלף יחידות, זאת אומרת שמבחינת היצע של יח"ד אין חוסר ביח"ד, אם הצורך בסביבות 60-80 אלף יח"ד בשנה, אנו מתכננים כפול מזה לפחות ועל ידי זה אנחנו דואגים שיהיה בשוק את מה שצריך. תהיה אולי עלית מחירים והיא תתמתן כי ברגע שהשוק יבין שיש היצע ומשך הזמן של הוצאת היתרי בניה מתחיל להתקצר והמדינה תבין ותכניס את היד לכיס ותיתן תמריצים".

לדברי אלנתן הפתרון למצוקת כוח האדם בענף יגיע מהכשרת עובדים ישראלים, "להביא עכשיו את הפלסטינים בתקופה הזו זה מאוד בעייתי וזה לא פתרון. צריך להשקיע בישראלים שייכנסו לשוק וגם פה המדינה צריכה להשקיע ולתת תמריצים. ברגע שיהיו לנו עובדים ישראלים שייכנסו לשוק וזה משתכלל ומתחיל להיות הייטקי וזה יותר קל, לא כמו שעבדו בסולל בונה של פעם".

אלנתן קושר כתרים לותמ"ל ורואה בה הצלחה, "בגלל הותמ"ל הוועדות המחוזיות החלו לעבוד בצורה יותר רצינית כשנהייתה להן תחרות. הותמ"ל שהרבה מדברים נגדו, הוא הגוף היחיד שעומד בלוחות זמנים כמו שצריך. התכניות בותמ"ל מתאשרות בפחות משנה ביום הקליטה שלהם, תוכניות התחדשות עירונית תוך 7 חודשים זה הממוצע ולכן דווקא הועדה הזאת היא דוגמה וסמל. תדעו לכם שהוועדות המחוזיות החלו לעבוד בצורה יותר רצינית כשנהייתה להן תחרות והם אומרים בואו תביאו תוכניות וניתן לכם שירות טוב כמו הומת"ל ולכן חשוב שהותמ"ל תמשיך להיות ולהוות תחרות לוועדות האחרות".

"אנו צפויים לצערי לעליית מחירים משמעותית"

במושב אחרי הצהריים של ועידת שמאי המקרקעין התארח היזם ויעקב אטרקצ'י, מנכ"ל ובעלים אאורה, שתיאר את מצב שוק הנדל"ן למגורים מנקודת מבטו, "הענף בהתאוששות, אבל המחסור עדיין גדול, וכל זה כשאנחנו במלחמה. אנשים ישבו על הגדר בערך שנה ורבע שנה וחצי בגלל הריבית. הביקושים לא השתנו והמחסור לא השתנה. היום יותר קשה למכור דירה יד שנייה ועליית הריבית שהורידה יכולת ההחזר של אנשים. תקופה האחרונה הייתה של פחות שיווקים של מנהל מקרקעי ישראל, פחות היתרי בניה, בעיית הפועלים והבחירות המוניציפליות. כל זה מביא לצורך בדירות במחצית השנה של השנה אנו צפויים לצערי לעליית מחירים משמעותית. זה יחצה אחד משמעית את הפיק של קיץ 22".

"בנושא התחדשות העירונית ברוב המדינה כבר לא צריך סובסידיה מהמדינה וקרקע משלימה אבל יש מקומות שכן. תושבים יצאו מהדרום והצפון בשל המלחמה והמדינה צרכה לקדם התחדשות עירונית דווקא שם . כח האדם הפלסטיני היה חסר בגלל ראשי ערים אבל גם הוא לא מספיק", ציין אטרקצ'י.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

"בענף הנדל"ן חסר כוח אדם מקצועי והוא מגיע מהסינים לא הפלסטינים. רוב ראשי הערים הם שסגרו את אתרי הבניה בחודשים של תחילת המלחמה בלחץ התושבים. סוגיית הפלסטינים היא יותר סוגיה פוליטית ואי אפר להסתמך עליהם לאורך זמן. כח אדם חסר גם בתשתיות לא רק בנדל"ן למגורים - המדינה בכל דבר עובדת לאט אבל פתרון כח אדם מקצועי חייבת לקרות ולא רק בבניה למגורים גם בתשתיות חייבים להביא עובדים דחוף. מחסור בפועלים מביא לעליית מחירים זה ברור המדינה חייבת להתעורר. אם לא תתעשת מהר ותעודד התחדשות עירונית לצד הבאת פועלים המחירים יטוסו למעלה ומי שיסבול הוא דווקא אלה שאין בבעלותם דירה. התרופה היא בפריפריה אבל צריך שם תעסוקה. משרדי הממשלה צריכים לעוף לפריפריה ולהציע מקומות תעסוקה דווקא שם וזה יביא לשם תושבים. שם העתיד של מדינת ישראל", סיכם אטרקצ'י.

"אמירה אומללה ממי שעומד בראש המערכת"

מאיגוד מהנדסי ואדריכלי הערים נמסר בתגובה לדבריו של אלנתן: "אנו מופתעים מהאמירה של יו"ר מטה התכנון שמכיר היטב את בעיית כוח האדם והשכר הנמוך בוועדות המקומיות ובמחלקות ההנדסה ברשויות המקומיות ולמרות פניות חוזרות ונשנות, לא עושה דבר כדי לתקן זאת. נושא השכר הנמוך ברשויות המקומיות שבעטיו לא ניתן לגייס כח אדם איכותי עומד לפתחו של משרד הפנים כבר עשרות שנים. תוספת "שכר עידוד" ואחרות היו פלסטר לבעיה שורשית הרבה יותר וגרמו ליותר נזקים מתועלת".

"יצוין שאפילו מנהל התכנון מחזיק בחברת כוח אדם שפונה מעת לעת לעובדים ברשויות המקומיות ומגייסת עובדים על יד פיתוי בשכר גבוה פי 2. לגבי האמירה על היתרים לא חוקיים, הרי שזו אמירה אומללה ממי שעומד בראש המערכת, מתפקידו של פקיד כה בכיר לפנות לגורמים המוסמכים ולדאוג שיטפלו בנושא. נראה שיו"ר מטה התכנון אינו מצליח לפתור את משבר הדיור בישראל מעדיף להסיט את הזרקור ולחפש אשמים באמירות תמוהות, במקום לקחת אחריות ולטפל בנושא המרכזי שמונח לפתחו מכורך תפקידו".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully