וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטארט-אפ ניישן? מדינת ישראל הרחק מאחור בחדשנות בענף הבנייה

עודכן לאחרונה: 19.3.2024 / 9:58

דוח שפרסם בנק ישראל על רמת החדשנות והפריון בענף הבנייה חושף כי רמת ההשקעות בחדשנות טכנולוגית בענף הבניה בישראל נמוכה ב-54% לעומת ממוצע ה-OECD | בדוח מציינים את הנגישות הגבוהה לכח אדם זול ולא מיומן כחסם מרכזי לקידום חדשנות

יזמים. ShutterStock
סטארט-אפ ניישן? מדינת ישראל הרחק מאחור בחדשנות בענף הבנייה/ShutterStock

בונים על ההודים, ולא על הטכנולוגיה: דוח מעודכן של בנק ישראל, הבוחן בין היתר את רמת התיעוש והחדשנות בענף הבנייה המקומי לעומת שאר המדינות המפותחות, מציג כי ישראל, אומת ההייטק נזכיר, נותרה הרחק מאחור ומסתכלת על ממוצע ה-OECD מלמטה.

על פי הדוח, הנגישות הגבוהה לכח אדם זר וזול, לצד השקעה לא מספקת בטכנולוגיות בנייה מצד הממשלה, הם הגורמים העיקריים שפוגעים בחדשנות ובפריון ענף הבנייה בישראל. נתון המציג את מלאי ההון לעובד, כלומר רמת ההשקעות במיכון ובטכנולוגיה יחסית למספר העובדים בענף, התגלה כנמוך בהשוואה בינלאומית ומהווה לדברי בנק ישראל "אינדיקציה לפיגור ברמת החדשנות והתיעוש בענף". עוד, מצוין בדוח, כי החסמים העיקריים להטמעת חדשנות הם ידע מוגבל, צורך בתיאום בין גורמים רבים ורגולציה לא מתאימה.

עוד עולה מהדוח כי הפריון בענף הבנייה הישראלי נמוך מאד בהשוואה למקביליו במדינות ה-OECD. בהשוואה בינלאומית נמצא כי נתון זה נמוך ב-54% מהממוצע, זאת כאשר בכלל המגזר העסקי נמוך פריון העבודה ב-11% בלבד. בהיבט זה, ישראל ממוקמת במקום הלפני אחרון באיכות הפועלים במדינות הארגון לפני סלובקיה, כאשר בלגיה מצטיינת בהיבט זה. עם זאת, בבנק ישראל מציינים כי שיטה זו מוטה בשל שיטות מדידה שונות בעולם, ולכן מעדיפים את בדיקת "מלאי ההון לעובד", כלומר כלל ההשקעות במיכון ומכשור פר עובד, שגם היא כאמור הותירה אותנו רחוק מאחור.

כאמור, גם המיומנויות של העובדים בישראל נמוכות לעומת עמיתיהם ב-OECD, כאשר בישראל יש יותר הסתמכות על עובדים לא מיומנים. בבנק מייחסים זאת לזמינות הגבוהה של עובדים לא ישראלים זולים, מה שמקטין את התמריץ להטמיע חדשנות, ואף חושף את החברות לתעסוקה לא יציבה.

בנק ישראל קורא לתמיכה ממשלתית בחדשנות

על אף פעולות שנעשו בתחום, סוברים בבנק ישראל שלממשלה יש תפקיד חשוב בהכשרת כוח מיומן לענף, כאשר עליה לבטל רגולציה הפוגמת בחדשנות או לנקוט רגולציה חדשה שתשפר את התיאום בין החברות או בין החברות לרשויות המקומיות ובין גורמים נוספים. הממשלה יכולה גם להנגיש מידע לצרכנים על שיטות בנייה חדשות וליצור ביקושים ממשלתיים לבנייה חדשנית. עוד הם מציעים סבסוד ממשלתי לזמן מוגבל לחדשנות ותיעוש, בעיקר בקרב חברת קטנות ובינוניות והרחבת מדיניות הסבסוד הקיימת. בנוסף, הדוח מציין שלחדשנות בענף יש השפעה חיובית, כמו צמצום זיהום ורעש, מה שעשוי להצדיק תמיכה ממשלתית.

כאמור, אחד החסמים המשמעותיים בפני חדשנות הוא כאמור עובדי בנייה זולים ולא מיומנים. הפתרונות שנמצאו לכך ברחבי העולם הם הכשרת כוח עבודה מיומן, בין אם בהכשרה ממשלתית מקיפה, בהכשרה של מהגרים או הכשרה של כוח עבודה מקומי באמצעות חברות זרות.

חסם נוסף, לפי הדוח, הוא תהליכי התקינה והרגולציה הארוכים בהשוואה לעולם בכל הקשור לחומרי בנייה ושיטות בנייה חדישות. לכן, מציינים בבנק ישראל, נדרשת התאמת הרגולציה לענף ולקביעת סטנדרטים אחידים על מנת להתגבר על חוסר הסנכרון בשוק. בהיבט זה מציינים את השימוש במערכת BIM לקיצור הליכים, וכן את הדרישות בחלק ממדינות סקנדינביה לצמצום פסולת וזיהום באתרי הבנייה, שמביא בעקיפין לבנייה מתקדמת יותר.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully