וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לב המשבר בענף הבנייה: מחסור בעובדים שלא היה כמותו מעולם

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

31.3.2024 / 9:20

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל על המשבר החמור בענף הבנייה

אתר בנייה. ShutterStock
בליבת משבר ענף הבנייה מצוי מחסור חסר תקדים בעובדים, מצב חמור כל כך עד שהוא משתק למעשה את הענף/ShutterStock

בשנים האחרונות, ענף הבנייה ספג משבר חסר תקדים בהיקפו ובהשפעתו. שילוב של גורמים, לרבות מחסור אדיר בעובדים הנובע ממתחים גיאופוליטיים, שיעורי ריבית גבוהים משתקים וחוסר מעש ממשלתי, הביא מגזר חיוני זה אל סף קריסה. "לבנה אחר לבנה: פירוק המחסור החמור בעובדים בענף הבנייה" חודר לעומק המשבר, חושף את האתגרים, את התגובות הממשלתיות ואת הקריאה הדחופה לפעולה הנדרשת כדי למנוע קריסה כלכלית מוחלטת.

בליבת משבר ענף הבנייה מצוי מחסור חסר תקדים בעובדים, מצב חמור כל כך עד שהוא משתק למעשה את הענף. המספרים מדברים בעד עצמם: ההערכה היא ש-120,000 עובדים חסרים בכוח העבודה, גירעון שיש לו השפעות מתגלגלות על כל הכלכלה. מחסור זה נובע בעיקר מהגירת עובדים זרים, שמילאו בעבר תפקיד קריטי במילוי שורות עובדי הבניין. רבים מעובדים זרים אלה, שהגיעו ממדינות כמו הודו וסרי לנקה, נמלטו עקב הסלמה במתיחות, והותירו חלל שהתברר כקשה למלא.

היעדרם של עובדים אלה עיכב פרויקטי בנייה רבים, מבנייני מגורים ועד לפיתוח תשתיות, וגרם לעיכובים המשפיעים לא רק על ענף הבנייה אלא גם על הכלכלה הרחבה יותר. התוצאה הישירה של מחסור זה היא לא רק האטה בפעילות הבנייה אלא גם עלייה משמעותית בעלויות העבודה, שכן הביקוש לכוח העבודה הנותר מזנק. תרחיש זה יצר סערה מושלמת המאיימת על עצם יסודות ענף הבנייה, ומדגישה את הצורך הדחוף בפתרונות להתמודדות עם מחסור קריטי זה בעובדים.

אפקט הדומינו הכלכלי: ריביות גבוהות וקרסת חברות

המחסור בעובדים הוביל למפולת של אתגרים כלכליים, כאשר ריביות גבוהות ואיום מתקרב של קריסת חברות נמצאים בחזית. ענף הבנייה, מנוע מרכזי של צמיחה כלכלית, מוצא את עצמו לכוד במעגל קסמים שבו המחסור בעובדים מוביל לעיכובים בפרויקטים, אשר בתורם מנפחים עלויות ומפחיתים רווחיות. מצב זה מחמיר עוד יותר בשל הריביות הגבוהות השוררות, אשר מעלות את עלויות המימון ולוחצות על הרווחים הדקים ממילא של חברות הבנייה.

העלייה בריביות היא תגובה למצב הכלכלי הרחב יותר, אך יש לה השפעה חריפה במיוחד על ענף הבנייה, שבה התלות במימון הן לפעולות והן לפיתוח פרויקטים גבוהה. חברות ניצבות כעת בפני חרב פיפיות: עלות ההלוואה של כסף כדי לשמור על פרויקטים צפה זינקה, בעוד שהתשואה על ההשקעה פוחתת עקב עיכובים ועלויות עבודה מוגברות. מאזן פיננסי זה מוביל חברות מסוימות לסף קריסה, ומבשר גל פוטנציאלי של פשיטות רגל שיכולות להיות להן השפעות הרסניות על הכלכלה. הסיכון של קריסת חברות לא רק מאיים על מקומות עבודה ופרנסות אלא גם פוגע באמון במגזר הבנייה, ומעמיק עוד יותר את המשבר.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

הבטחות הממשלה מול המציאות: סיפור של חוסר מעש

פתרונות שהובטחו אך לא הגיעו. בתגובה למשבר המתעצם, הממשלה הבטיחה בתחילה סדרה של התערבויות שנועדו להקל על המחסור החמור בעובדים ועל ההשפעות המדרדרות שלו. במרכז ההבטחות הללו הייתה המחויבות לסייע בכניסתם של עשרות אלפי עובדים זרים למדינה. מהלך זה נועד למלא את השורות המדולדלות של כוח העבודה בבנייה, ובכך להניע מחדש פרויקטים תקועים ולהחזיר את המומנטום לתעשייה. עם זאת, המציאות לא עמדה בציפיות. למרות דחיפות המצב, רק חלק קטן מכוח העבודה הנדרש - כ-1,000 עובדים מהודו וסרי לנקה - אושר להגיע. הפער הבולט הזה בין הבטחה למעשה רק החמיר את תחושת המשבר, והותיר חברות נאבקות למצוא פתרונות ופרויקטים תקועים.

הקמת תאגידים חדשים: זהו צעד טוב, אלא עם יוצקים בהם תוכן ומביאים להם עובדים.

בניסיון לייעל תהליכים ולזרז את פתרון המשבר, הממשלה אישרה גם הקמת עשרות תאגידים חדשים. אלה נתפסו כאמצעי להאצת ההליכים הבירוקרטיים שמעכבים באופן היסטורי את הגיוס המהיר של משאבים ועבודה בענף הבנייה, התשתיות והשיפוצים. חברות עודדו להשקיע במיזמים החדשים הללו לא התממשו כראוי, ולקחו מימון בנקאי בציפייה לתגובה ממשלתית מהירה. עם זאת, למרות מאמצים אלה והתחייבויות פיננסיות, נהלי החירום הצפויים להקלת זרם העובדים הזרים לא התממשו. הקמת תאגידים אלה, אף על פי שהייתה בכוונה טובה, לא הצליחה עד כה לספק את התרופה הדרושה כל כך לצרות התעשייה. חוסר הפעולה היעילה הזה מעלה שאלות לגבי יכולתה ורצונה של הממשלה להתמודד עם המשבר חזיתית, ומשאיר את בעלי העניין במצב של אי ודאות ותסכול. כבר ארבע חודשים חברות חדשות קיבלו אישור להעסיק עובדים לקחו הלוואות העמידו ערבויות והתחייבויות ועד היום לא קיבלו עובדים למרות כל ההצהרות ולמרות מיון של 18 אלף עובדים שטרם הגיעו לארץ, מעניין לדעת למי יש את האינטרס שמונע את הגעת העובדים שכבר מוינו והתאגידים החדשים נמצאים בסיטואציה שלקוחו הלוואות ועד עכשיו לא מקבלים עובדים לחברות הולך להיגמר החמצן ולפני שתהיה קטסטרופה צריך לעשות מעשה כנראה למשהו יש אינטרס להמשיך ולהרוויח עבור עובדים 2000 שח על כל עובד ליום, אני אעשה את הכל לעלות את הנושא על סדר היום.

השעון מתקתק: הדחיפות לפעולה מיידית

כאשר ענף הבנייה מתנדנד על סף קריסה, הדחיפות לפעולה מיידית ונחושה מעולם לא הייתה קריטית יותר. ההשפעה המצטברת של המחסור בכוח אדם, הריבית המאמירה והיעדר התערבות ממשלתית יעילה יצרו משבר מתקרב שמאיים להוריד מהפסים לא רק את ענף הבנייה אלא גם את הכלכלה הרחבה יותר. בחינה מחדש ושיפוץ פוטנציאלי של מדיניות הקשורה לייבוא עובדים זרים יכולים לסייע בהקלת המחסור המיידי בכוח אדם.

יתר על כן, קיים צורך דחוף בהתערבויות פיננסיות כדי לתמוך בחברות מתקשות ולמנוע פשיטות רגל נוספות. השעון מתקתק, ודורש פעולה קולקטיבית מהירה, אחרת ההשלכות עלולות להיות חמורות. ענף הבנייה זקוק נואשות לחבל הצלה, וחובתם של כל המעורבים לספק אותו לפני שיהיה מאוחר מדי. זהו רגע מכריע עבור בעלי העניין להתאחד וליישם פתרונות שישקמו את ענף הבנייה לבנה אחר לבנה.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully