וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני ההריסה: שטח בית האריזה הישן הפך למיזם אמנות ויראלי

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 16:05

פרויקט מיוחד במינו יצר מפגש בין 500 בני נוער, אמנים ידועים ובית אריזה ישן באבן יהודה שעומד בפני הריסה במסגרת תכנית להקמת שכונת צמודי קרקע חדשה של חברת Webuild. צפו בתוצאה המהממת

פרויקט Re-stART בשיתוף עיריית אבן יהודה וחברת Webuild/Webuild

באותו הבוקר, כשעמדו קובי לנגלייב וצחי אלפסי, שניים מארבעת השותפים בחברת היזמות והבנייה Webuild בשטח העומד להריסה של בית האריזה "פריאור" במושבה אבן יהודה, אותו רכשה החברה להקמת שכונת צמודי קרקע מוקפת פארק ירוק בשם "נחלה במושבה", נרקם הרעיון. "אני זוכר שעמדנו שנינו בשטח ואמרנו שהמקום הזה חייב להכיל אמנות לפני שייהרס".

הם חזרו למשרדים, ויחד עם שותפיהם החלו לקשור את כל החוטים, בסיוע מחלקת החינוך והתרבות של אבן יהודה, ליצירת מיזם אמנות פופ ארט בשיתוף כחמש מאות בני נוער מאבן יהודה ואמנים ידועים, בשטח בית האריזה הישן. זאת, כאמור, בטרם יתחילו עבודות ההריסה והבנייה לשכונה החדשה שמקימה החברה.

"היה ברור לי שאנחנו חייבים להיות חלק מהעשייה הכללית האזרחית בתקופה הזאת, וטבעי היה שנתחבר לקהילה שהפכנו להיות חלק ממנה. והאמת שלא חשבתי שזה יהפוך להיות כל כך משמעותי עבור כולנו. הקשר למקום. לאנשים. לקהילה. הם הליבה. אנשים וקהילה הם הסיפור. לא מספיק לחשוב על בתים טובים לאנשים, אלא על חיבור. אנחנו לא רק קבלנים שבונים את הארץ, יש לנו אחריות ותפקיד שהוא מעבר לחומר. לחבר בין אנשים", אומר צחי אלפסי, שותף וראש מערך השיווק של החברה.

פרויקט Re-stART בשיתוף עיריית אבן יהודה וחברת Webuild. Webuild,
פרויקט Re-stART בשיתוף עיריית אבן יהודה וחברת Webuild/Webuild

החיבור של חברת Webuild אל מחלקת החינוך והתרבות במועצה המקומית באבן יהודה, במטרה להפוך את מתחם בית האריזה הישן, למרחב יצירה של בני נוער בשיתוף עם אמני מיצג, מעצבים ואמני גרפיטי נודעים, הוליד את פרויקט Re-stART.

לפרויקט נרתמו אמני מיצג ידועים כרוני לבבי- אמן שיצר את מיצג מנהרת החטופים ברחבת מוזיאון תל אביב, אבשי סמולרצ'יק - מעצב ארט בהפקות קולנוע, טלוויזיה, פרסומות, אומן הגרפיטי בר פהימה, האמנית הדס בכר, הפרויקטורית הרב תחומית הדר טנא, ועוד.

"רצינו להעניק לנוער מקום שיאפשר להם להרגיש שהם מתניעים מחדש", אומרת נעמה כספי מנהלת יחידת הנוער באגף החינוך של המועצה. "הנוער של היום עבר בשנים האחרונות לא מעט אתגרים והתמודדויות…קורונה, מחאות חברתיות, פילוג ושסע מדיני וכעת מלחמה. רצינו לתת להם מקום משלהם, "לפרוק" את מורכבויות התקופה דרך יצירה. כל אחד ואחת איך שהם מבינים לנכון: ציור, בניה, גראפיטי, מוסיקה וצילום. לחזק את תחושת השייכות שנפגעה כיום אצל הרבה ילדים. ובמיוחד לקהילה"/

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
פרויקט Re-stART בשיתוף עיריית אבן יהודה וחברת Webuild. Webuild,
פרויקט Re-stART בשיתוף עיריית אבן יהודה וחברת Webuild/Webuild

ההתנעה מחדש התרגמה לאירוע פופ ארט לנוער אבן יהודה, בשם Re-stART שבו לקחו חלק בני נוער משכבות ז'-ח' מכלל בתי הספר ביישוב, כתיכון הדסים אבן יהודה, ביה"ס הדמוקרטי, האמריקאי, ממלכתי דתי, ילדים שלומדים מחוץ ליישוב, אוכלוסיות מיוחדות, כתלמידים על הרצף בליווי אמנים תומכים, תנועות הנוער ביישוב תלמידי מגמות אומנות, קולנוע ומוסיקה. במשך יומיים נוצרו בשטח עשרות יצירות אמנות במרחבי שטח בית האריזה הישן.

"הרעיון היה ליצור מרחב לביטוי עצמי, שמביא את הנערים אל החיבור שלהם האישי אל כל מה שעברנו מאז השבעה באוקטובר. והם מסתבר צברו הרבה בפנים ולא תמיד הדברים יצאו במילים" מספר אמן המיצב רוני לבבי, שזו עבורו לא הפעם הראשונה לשתף פעולה אקטיבית במרחב תוך שיתוף פעולה עם קהילה, מתנדבים, חברות ציבוריות וארגונים ציבוריים ופרטיים, כפי שכבר יצר ברחבת מוזיאון תל אביב, במיצג מנהרת החטופים.

"אני חושב שהשינוי שהם עברו, עברנו כולנו, גם אני עברתי מאז המלחמה. החיבור הזה של נוער, מתנדבים, קהילה, לערכים משותפים, לאכפתיות, לאחדות. מה שנוצר כאן זה קסם. הילדים רצו להתרכז בעתיד טוב יותר של צמיחה. עבדנו בטכניקות שונות, של גרפיטי בספריי, גרפיטי קלאסי עם צבעי אקריל, השתמשנו בווירטואל ריאליטי עם משקפי vr כדי שהילדים יחוו עבודה במציאות מדומה, גיליתי ילדים יצירתיים, ואתה מרגיש את התחושות המורכבות שלהם בקו ישיר למצב בטקסטים ובציורים שהם יצרו. אתה מבין שהביטוי העצמי היה ממש דבר שהם היו זקוקים לו. כמו אוויר. הם הפתיעו את עצמם."

פרויקט Re-stART בשיתוף עיריית אבן יהודה וחברת Webuild. Webuild,
פרויקט Re-stART בשיתוף עיריית אבן יהודה וחברת Webuild/Webuild

בר אסולין תלמידת כיתה י"א שהשתתפה במיצג Re-stART מספרת שהחוויה הייתה עבורה סוג של גילוי מחדש של הקהילה בה היא חיה. "הפעילות הייתה מדהימה. אני מאוד אוהבת לצייר ולא יצא לי עד כה להגיע להפנינג שסובב אומנות וזה אחד הדברים החזקים שחוויתי בתקופה האחרונה." אומרת בר, "גם זכיתי להכיר מלא בני ובנות נוער מהיישוב שלי ואת הכישרון שלהם כי האירוע נתן הזדמנות לילדים לבוא ולהראות את עצמם."

המיזם שהפך לוויראלי יצר ווייב ברשתות ופניות מצד חברות ואנשים פרטיים שרוצים גם ליצור מרחבי פופ ארט בישוביהם. "אנחנו עובדים כרגע על הנגשת מרחב הפופ ארט בשטח של "נחלה במושבה" לקהל הרחב, שיהיה פתוח למבקרים", מספר בהתלהבות קובי לנגלייב, "בהמשך נקים גלריית פופ ארט של ווירטואלית שכל אחד יוכל מהמחשב בבית, לסייר במרחבי הפופ ארטים שניזום, גם בשטחים נוספים של החברה. נמשיך בקו הזה, שמחבר אמנות קהילה ויצירה יחדיו. כי אם יש משהו שלמדנו מאז השבעה באוקטובר, שבלי קהילה אין לנו זכות קיום כאן. הקהילה היא אנחנו."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully