וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זכיתם בהגרלה של דירה בהנחה? כך תערכו נכון מבחינה כלכלית

עודכן לאחרונה: 6.3.2024 / 12:59

המדריך לזוכים: לצד המזל הטוב של אלפי הזוכים המאושרים בהגרלה של דירה בהנחה, מבין למעלה מ-100 אלף מתמודדים, חשוב לזכור כי יש להיערך בצורה נכונה מבחינה פיננסית לעסקה העתידית. כך תעשו זאת

ביטוח משכנתא. ShutterStock
זכיתם בהגרלה של דירה בהנחה? כך תערכו נכון מבחינה כלכלית/ShutterStock

מזל טוב לזוכים המאושרים: לאחר שבועות של המתנה, משרד הבינוי והשיכון הפיץ בימים האחרונים הודעות ל-6,816 זוכים ולמעלה מתוך כ-105 אלף מתמודדים בהגרלה השישית של תכנית דירה בהנחה. סך הכל בוצעו 72 הגרלות לפרויקטים בכ-16 יישובים ברחבי הארץ.

אולם לצד הבשורה הטובה הטמונה בזכייה בדירה ראשונה בהנחה משמעותית עבור אלפי זוגות צעירים, הזוכים צריכים לזכור כי כעת יש להיערך בצורה נכונה מבחינה פיננסית לעסקה העתידית, כדי שלא תכניס אותך לקושי כלכלי לא רצוי.

"למרות שברוב הפרויקטים מדובר בתקופה ארוכה עד לבחירת הדירה והחתימה על ההסכם, הזוכים צריכים להיערך פיננסית כבר היום. ההמלצה שלנו היא לא להמתין לשלב בחירת הדירה כדי לחפש את מקורות המימון, אלא לבדוק כבר היום מה הסכום העומד לרשות הזוכים, כאמור עוד לפני בחירת הדירות", מדגיש מאור אוחנה, מנכ"ל "דרכנו", רשת לייעוץ משכנתאות.

אז איך עושים את זה?

לדברי אוחנה, בשלב הראשון יש לבדוק מה ההון העצמי העומד לרשותכם. "המימון במסגרת תוכנית דירה בהנחה יכול להגיע עד 90% מעלות הנכס בדירות עד 1.8 מיליון שקל. מעל הסכום הזה, אחוז המימון לא יעלה על 75% מערך הנכס".

"חשוב לזכור כי כיום העלות של ההלוואה גבוהה מאד, בעיקר עקב סביבה של עליית ריבית הפריים ועליית מדד המחירים לצרכן. לכן, כדאי לנצל את תקופת ההמתנה להגדלת ההון העצמי ובחינת המקורות הכספיים שבעזרתם ניתן להגדילו, כמו קרנות השתלמות שלא נפתחו ועוד", מסביר אוחנה.

"השלב השני הוא לבחון מראש מה סכום ההחזר החודשי שבו תוכלו לעמוד במהלך שנות ההחזר. חשוב מאד לא לנצל את הסכום המקסימלי ולקחת בחשבון את העלויות הנלוות, כמו ביטוח המשכנתא, עלות שמאי ,פתיחת תיק ,יועץ משכנתאות חיצוני, הצמדה למדד תשומות הבנייה ועוד. כמו כן, חשוב לקחת בחשבון גם הוצאות לא צפויות, או גידול עתידי משמעותי בהוצאות, בעיקר לזוגות שעדיין אין להם ילדים, ומתכננים להרחיב את המשפחה בעתיד הקרוב".

"לאחר שמקורות ההון העצמי ויכולת ההחזר ידועים, ניתן לקבוע מה המחיר הסופי של הדירה שאותה תוכלו לרכוש במסגרת ההגרלה. יש לזכור שהמחיר למ"ר אינו סופי ויש להוסיף לו את עלות המרפסת, המחסן והחניה".

אוחנה ממשיך ומסביר כי "מומלץ לעשות בדיקה ראשונית עם יועץ משכנתאות חיצוני, ולא דרך הבנק, כדי לבחון האם יש מגבלות בקבלת משכנתא, כמו דירוג אשראי נמוך, או סיבות נוספות שיכולות לייקר את המשכנתא ואף לגרום לסירוב. יש לזכור כי לצד הבנקים יש היום גם גופים חוץ בנקאיים רבים, מהם ניתן לקבל משכנתאות לצורך הרכישה".

אוחנה מתייחס גם לזוגות שלא זכו בהגרלה, ומסביר כי "הידע הזה חשוב גם אם לא זכיתם הפעם בדירה בהנחה. להגרלה הבאה מומלץ להגיע עם הידע המוקדם הנ"ל, לגבי העלות הסופית והמקסימלית שבה תוכלו לעמוד ולבחור את הדירה בהתאם. זה יאפשר לזוכים להתמודד על הדירות שנמצאות בגבול היכולת הכלכלית שלהם, ולא לבחור בדירות שאותן לא יוכלו לממן. עדיף לרכוש דירה קטנה מהמתוכנן מאשר לזכות בדירה גדולה שאותה לא ניתן יהיה לממן. בשנים האחרונות ראינו זוגות רבים שזכו בדירות אבל בגלל הערכות לא נכונה הם לא הצליחו לממן את הדירה ונאלצו לותר על הזכייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully