וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקביל להמשך הריסת בתים: מנהל התכנון מעכב את תכנית המתאר בוולג'ה בירושלים

עודכן לאחרונה: 3.3.2024 / 15:53

צוות התכנון של ולג'ה בירושלים טוען כי מנהל התכנון מסרב לקדם תכנית מתאר לכפר ולג'ה שבתחומי השיפוט של ירושלים, שהוגשה בחודש אוקטובר 2023, כשבמקביל כבר נהרסו 10 בתים בכפר הפלסטיני

כפר פלסטיני, אום אל עמד, אוגוסט 2012. בן קלמר
אילוסטרציה: כפר פלסטיני/בן קלמר

מנהל התכנון מסרב לקדם תכנית מתאר לולג'ה שבתחומי השיפוט של ירושלים, שהוגשה בחודש אוקטובר 2023, ובמקביל נמשכת הריסת בתים בכפר. בשלושת השבועות האחרונים הרסו דחפורי המנהל שמונה בתים של תושבי הכפר הפלסטיני, ועוד שניים נהרסו באופן עצמאי לאחר איומים. הבתים שנהרסו נבנו בתחומי הבנייה של תכנית המתאר המוצעת, והם חלק ממתחמי בנייה קיימים בכפר.

ולַג'ה הוא כפר הנמצא מדרום לשכונת גילה בירושלים. חיים בו 3,000 תושבים. אחרי מלחמת ששת הימים, ב-1967 שויך חלק משטחו לעיר ירושלים. רוב חלקיו האחרים נמצאים כיום בשטחי C שבשליטה ישראלית וחלק קטן יותר בשטחי B שבשליטה פלסטינית. מאז שנת 2009 מנסים תושבי האזור הנמצא בתחום העיר ירושלים, עין אל ג'וויזה, לקדם תוכנית מתאר לחלק זה של הכפר.

במהלך 2023 התארגנו מחדש התושבים בסיוע "ידידי ולג'ה" כדי לנסות שוב לקדם את התכנית.. זאת, אחרי שהמדינה הודיעה לבית המשפט שהיא מוכנה לבחון תכנית שתוגש בידי התושבים. מי שהתגייסו לסייע להם הם האדריכלית פרופ' איילה רונאל, שעומדת בראש צוות התכנון, ופרופ' ערן פייטלסון מהאוניברסיטה העברית ופרופ' מייק טרנר מבצלאל, שנמנים על צוות ההיגוי שלה.

בתחילת אוקטובר 2023 הוגשו מסמכי התכנית למנהל התכנון. אלא שלמרות שחלפו מעל חמישה חודשים, הוועדה המחוזית אינה מחזירה כל התייחסות רשמית ואינה מאשרת שהתוכנית עומדת בתנאי סף. בדצמבר האחרון, הודיעה המדינה לבית המשפט במסגרת עתירה שהגישו תושבי הכפר בדרישה לאפשר להם לקדם תכנון לשכונה, כי העיכוב אינו נוגע לסוגיה תכנונית כלשהי, אלא למחלוקת סביב עצם הזכות של התושבים להגיש תכנית.

זאת, למרות תקדימים שהוצגו בהליך המשפטי, שהמפורסם בהם הוא תכניות שכונתיות שהוגשו על ידי תושבי שכונת עין כרם בירושלים ואושרו על-ידי הועדה המחוזית, ולמרות העובדה שהתושבים נשלחו לעשות את המשימה בהסכמת המדינה ובחסות בית המשפט.

"ההריסות של השבוע האחרון הטילו צל כבד בדבר כוונות המדינה"

לאחרונה, פנו רונאל, פייטלסון וטרנר במכתב חריף למנהל התכנון במחאה על סירוב הועדה המחוזית לדון במסמכי התכנית שהוגשה לה במקביל להמשך הריסות הבתים בכפר. "בתחילת אוקטובר 2023 הועלו כל מסמכי התוכנית לקראת מעבר תנאי סף, לאחר סבב של השלמות שהושלמו במלואן. עם זאת, לשכת התכנון מתעכבת עם קידום התוכנית כי היא בודקת לגבי הגוף הרשאי להגיש את התוכנית-כפי שנאמר גם בדיון בבית המשפט העליון בדצמבר 2023. באותו הדיון הוצגה התוכנית לשופטים ולא הועלתה אף הסתייגות מקצועית מן התוכנית. השופטים אף שאלו את המדינה למה שלא תשנה את מדיניות האכיפה שלה, לאור ההתקדמות המובהקת בהליך התכנוני, והדבר נרשם בפרוטוקול", כתבו במכתבם.

מהארגונים 'במקום' ו'עיר עמים', המלווים את תושבי ולג'ה בתחום התכנון, נמסר: "בוולג'ה מתנהל מהלך יוצא דופן. הגישה הפרגמטית של התושבים הביאה להכנה של תכנית מתאר שמאפשרת פיתוח תוך כדי שמירה על המורשת החקלאית ועמידה בדרישות שהציבה הוועדה המחוזית. התושבים לא מבינים את גרירת הרגליים של הוועדה המחוזית אשר עד כה תמכה במהלך. ההריסות של השבוע האחרון הטילו צל כבד בדבר כוונות המדינה, שכן מדובר בבתים הנמצאים באזורי מגורים ויוכלו להיות מוסדרים כשהתוכנית תאושר. שבירת האמון של התושבים היא לא רק מעשה לא הוגן אחרי המאמצים והפשרות שהסכימו להם. היא גם יוצרת שבר שמאיים על המשך העבודה התכנונית שמבוססת על היוזמה והמעורבות של התושבים. התכנית מוכנה למעבר תנאי סף ואין שום סיבה מוצדקת להמשיך לעכב את זה. כך תיפתח הדרך לסיום מצב חסר שחר שבו שכונה בירושלים נמצאת כבר 56 שנה ללא תכנית מתאר. המדינה אינה מרוויחה דבר בגרירת הרגליים בנושא לצד המשך ההריסות האכזריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully