וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבנות מחדש, בכל המובנים: כך המדינה תחזיר לצעירים ששומרים עלינו

שלום שטרית

עודכן לאחרונה: 25.2.2024 / 12:33

יש דור צעיר ואיכותי שנלחם כעת עבורנו, ואנחנו צריכים להילחם עבורו ולבנות את ארץ ישראל החדשה בכל המובנים, כי אין ראויים לזה מהם. איך נעשה זאת? שלום שטרית, הבעלים של שתית, בטור דעה נוקב

צוות הקרב של חטיבת הצנחנים ממשיך את הלחימה במרחב חאן יונס. דובר צה"ל
צוות הקרב של חטיבת הצנחנים ממשיך את הלחימה במרחב חאן יונס/דובר צה"ל

טבח השביעי באוקטובר הוא אחד האירועים הקשים בתולדות מדינת ישראל. לפי כלל ההערכות המלחמה הצודקת על ביטחונה מדינת ישראל עשויה להימשך עוד זמן רב. לצד הזירה הדרומית גם בצפון מתנהלת מערכה יומיומית שעשויה להתפתח בעוצמה רבה יותר במטרה להשיב את הביטחון לתושבי הצפון שפונו בעל כורחם מבתיהם. לאור המציאות הביטחונית המורכבת. מדינת ישראל על כלל רבדיה מחוייבת לייצר חוזה חדש ובונה אמון בינה לבין האזרחים, בפרט בכל הקשור לביטחון האישי של כולנו.

כלכלת מדינת ישראל במשבר גדול עוד בטרם החלה המלחמה, המשבר העולמי שאילץ לכאורה את נגיד בנק ישראל לעלות את הריבית במאות אחוזים לעומת מה שהיה נהוג בשנים הקודמות. ואז הגיעה המלחמה, שטרפה את כל הקלפים, והקצינה את הסיטואציה הכלכלית במדינת ישראל. נכון להיום, חלק גדול מהמדינה, שהוא החלק היצרני שאמור לתרום לכלכלת המדינה, עסוק בביטחון המדינה.

עוד לפני המלחמה, היה ברור שעליית הריבית תיצור בעיה גדולה מאוד בהכנסות המדינה. החוסר הגדול של למעלה מ-100 מיליארד שקל בשנת 2023. שהוצג בכל הדו"חות הכספיים, של כלל החברות הגדולות במשק ובענף הנדל"ן בפרט.

פועל בניין מכוון מנוף. ShutterStock
לבנות מחדש, בכל המובנים/ShutterStock

עד לרגע זה, המלחמה, שכוללת הוצאות ביטחון, הוצאות על מענקי סיוע, הוצאות אזרחיות לשיקום העוטף וטיפול בתושבי העוטף. מעמידה את מדינת ישראל בהוצאה עודפת של כ-200 מיליארד שקל. לכן ברור מעבר לכל ספק שחייב להיות סדר יום חדש למדינת ישראל, וחלוקת עוגה תקציבית שונה במדינה.

בשנים האחרונות תקציב הביטחון ירד למקום השלישי או הרביעי בין תקציבי המשרדים. משרדי החינוך וביטוח לאומי היו הגדולים ביותר, והחזר הלוואות שהמדינה מחזירה על הלוואות עבר. וכאן נכנס לסיפור ענף הנדל"ן במדינת ישראל.

יש אומרים ומצפים שהמדינה תפתור את כל הבעיות, ואני סבור שאנחנו צריכים מנהיגות אחרת, מנהיגות שתבין באיזה מצב המדינה נמצאת. תהיה בה אחדות ומקצועיות, שתנהל את המדינה כמדינה ציונית. והקוד הציוני צריך להיות הקוד המוביל בהחלטותיה ולפתח את המשך הבנייה והפיתוח של הארץ.

אחד היסודות לניהול כלכלה נכונה, הוא לתת לכוחות השוק לעבוד בלי התערבות הממשלה. אבל היום
המדינה צריכה לנקוט במינימום שלושה צעדים. וללא סדר חשיבות כזה או אחר, כדי להסיר את הבירוקרטיה והחסמים בהבאת עובדים זרים בענף הבנייה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

3 צעדים שהמדינה צריכה לנקוט כבר היום

לפני הכל, אנחנו ארבעה חודשים מתנהלים בתפוקת ייצור של 10% ממה שדרוש בענף, וכל מחסור של עובד זר בענף הבנייה, פוגע בהעסקת שניים או שלושה עובדים ישראלים אחרים. כאשר חסר עובד שלד, אז אין תעסוקה לכל שאר בעלי המקצוע, קבלנים אחרים, עובדי משרד, שיווק ופרסום, עורכי דין, מהנדסים ועוד. את זה צריך לפתור במיידית, כל עובד שרוצה להגיע לישראל לעבוד בענף הבנייה, צריך לאפשר לו להגיע, ולאחר מכן לעשות את הסדר בעניין. גם ככה סדר לא היה לפני זה.

דבר שני, נגיד בנק ישראל חייב להוריד את הריבית ב-26.2 בלפחות 1%. ברור מעל לכל ספק שריבית גבוהה פוגעת בהכנסות המדינה, ברווחים של כל החברות במשק, במצב התזרימי שלהם, ובכל אזרח במדינת ישראל. כל אזרחי מדינת ישראל הינם צרכני הלוואות, ולכן הם משלמים היום הרבה יותר ממה שהם צריכים לשלם. והפחתת הריבית תכניס קצת אופטימיות למשק. נגיד בנק ישראל מתנהל כבר כשנה לא כנגיד מדינת ישראל, אלא כנגיד הבנקים, שרק הם מרוויחים מעליית הריבית.

אחרי שפתרנו את בעיית הריבית והבאת העובדים, צריך פעם אחת ולתמיד להסיר את החסמים הבירוקרטיים בכל וועדות הבנייה למיניהן, ולשחרר היתרי בנייה לכל מי שרוצה להתחיל לבנות בימים מטורפים אלה. כל פרויקט בנייה משלם שנים רבות ריביות מטורפות, ובמיוחד דיירים במכרזי מחיר למשתכן/ הנחה, שמחכים שנים רבות לדירות שלהם.

המנהיגים הבאים של מדינת ישראל

מדינת ישראל צריכה מחר בבוקר, לבטל את המענקים ולהפסיק את החל"ת וההוצאות המיותרות והמכבידות (למעט יישובי הצפון). לא הגיוני לתת מענקים לחברות חזקות, שבסך הכל יש להם קצת פחות הכנסות בתקופה הזאת. המדינה היא לא הגוף שיכול להרשות לעצמו לממן הוצאות גבוהות כאלה, בלי להרבות במילים, מדובר בהמון עיוותים שקיימים היום במשק.

הדבר הכי חשוב, זה לייצר מנהיגות חדשה, מנהיגות צעירה. כשהנשיא קנדי הצעיר נבחר להיות נשיא ארצות הברית בנאום ההשבעה שלו אחד המשפטים הכי זכורים מהנאום היה "אל תשאל מה המדינה יכולה לעשות בשבילך, שאל מה אתה יכול לעשות בשביל מדינתך", ולכן אני סבור כי אותם המח"טים שנמצאים כיום בעזה, הם אלו שצריכים להיות המנהיגים הבאים של מדינת ישראל.

אני מצטרף מהיום הראשון לאמירה, שכל מי ששלט פה במדינה והיה בתפקידי ההנהגה ובפוליטיקה בעשרים השנים האחרונות, צריך לעזוב. צריך דור חדש של מנהיגים שינהלו את המדינה. השרים צריכים להיות מקצועיים, הוצאות הממשלה צריכות להיות סבירות ובעיר צריך להתחיל דף חדש ונקי עם מנהיגים שרואים את העתיד וחושבים על האזרחים.

לסיכום, המדינה צריכה סדר יום חדש, סדר יום שהקוד הציוני מוביל את החלטותיה. צריך לייצר תקווה חדשה לעם ישראל ולמדינת ישראל. המלחמה היום מלמדת אותנו שיש דור צעיר ואיכותי שנלחם כעת במלחמה ואנחנו צריכים לבנות עבורם את ארץ ישראל החדשה, בנייה תרתי משמע, כי אין ראויים לזה מהם.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully