וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקווה לדיור הציבורי: תוארך הזכות לרכוש דירה בסבסוד המדינה?

עודכן לאחרונה: 21.2.2024 / 15:15

ועדת הפנים החלה להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק שתסדיר את תחום הדיור הציבורי בישראל, ותאפשר לדיירים לרכוש את דירות מגוריהם בהתאם לתנאי החוק בתוך תקופה של 15 שנים. דני גיגי: "עוד מניפולציה של משרד השיכון"

שכונה ד באר שבע. ראובן קסטרו
תקווה לדיור הציבורי: תוארך הזכות לרכוש דירה בסבסוד המדינה?/ראובן קסטרו

לאחר שהתכנסה הבוקר (ד'), הודיעה ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ יעקב אשר, כי החלה להכין לקריאה ראשונה את הצעת חוק הדיור הציבורי, שמטרתה הארכת תוקפו של החוק (זכויות רכישה) בעשר שנים נוספות כך שדיירי דיור ציבורי שזכאים לכך יוכלו לרכוש את דירות מגוריהם.

חוק הדיור הציבורי מאפשר לדיירי הדיור הציבורי אשר מתגוררים חמש שנים לפחות בדיור הציבורי, ואין בבעלותם או בבעלות קרוביהם דירה או מקרקעין אחרים ששווים עולה על 350,000 שקלים חדשים, לרכוש את הדירות הציבוריות שבהן הם מתגוררים במחיר מסובסד. החוק מאפשר לדיירים רבים לשפר את מצבם הכלכלי ונותן למשפחות תקווה לגור בדירה בבעלותן. הצעת החוק מציעה לתקן את סעיף 20 המאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירות מגוריהם בהתאם לתנאי החוק, ולהאריך את תוקפו בעשר שנים נוספות.

יו"ר הועדה ח"כ יעקב אשר אמר כי הצעת החוק שהובאה להכנה בוועדה מצומצמת מדי ובכוונתו לשפר אותה ולהסדיר ככל האפשר את נושא הדיור הציבורי בישראל. "לזכות הרכישה של דירה בדיור הציבורי יש הרבה תועלות והשפעה על המשפחות שגרות בדיור הציבורי. הצעת החוק שהוגשה, שמטרתה רק להאריך את המצב הקיים, נתקלת בהתנגדות ממשלתית מסיבות רבות. הזכות לרכוש דירה חשובה מאוד ולכן יש לאפשר המשך מכירה של דירות בדיור הציבורי למי שזכאים לרכוש את הדירה, אך גם לדאוג למלאי חדש של דירות בדיור הציבורי שישמשו את הממתינים לדיור ציבורי. אני מעוניין לשמוע רעיונות מכולם, לקדם את הנושא ולשפר את הצעת החוק בהסכמת חברי הוועדה", אמר היו"ר אשר.

"אין לנו רצון לחסל את הדיור הציבורי"

נתנאל לפידות, מנהל אגף נכסים בכיר במשרד הבינוי והשיכון, הציג בפני הוועדה נתונים בעניין דיור הציבור (מצ"ב מצגת) ואמר כי המטרה היא לסייע בקידום החקיקה ולאפשר לזכאים לרכוש את הדירות וגם לשמור על היכולת של המשרד להעניק דיור ציבורי לאוכלוסיות שזקוקות לכך.

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אמר: "מוביליות כלכלית היא יעד לאומי עבורנו, ואין לנו, כמשרד, רצון לחסל את הדיור הציבורי".

ח"כ נעמה לזימי, מיוזמי החוק בירכה על הישיבה ואמרה כי המטרה היא לעגן את הזכות שמאפשרת מוביליות חברתית, מנתקת עוני רב דורי ומכירה בזכות לקורת גג.

ח"כ מיכאל ביטון מיוזמי החוק הוסיף: "מדינת ישראל מוכנה לעשות המון לטובת אנשים ולמען דיור בר השגה. מיליארדים הושקעו במהלך השנים בדיור בר השגה - מחיר למשתכן, מחיר מופחת, מחיר מטרה ועוד. המחקרים מראים שאנשים עם משכורות גבוהות קיבלו הטבה של מאות אלפים, ואני שואל מה קיבלו האנשים שמשתכרים 5000 ₪ בחודש ורוצים דיור בר השגה, בין אם זה סיוע בשכר דירה, דיור בר השגה או דיור ציבורי? החלשים ביותר בישראל לא זכאים לדיור בר השגה כי הקריטריונים לקבל אותו הולכים וגואים וכל התוכניות היפות לא מגיעות למי שמרוויח שכר מינימום".

בדיון השתתפו נציגי הדיירים שאמרו: "אנחנו שנים שומעים את אותו התקליט. הגיע הזמן לתוכנית מקיפה". על כך הגיב היו"ר אשר: "זה בדיוק מה שאנחנו מתכוונים לעשות בשיתוף פעולה עם משרד הבינוי והשיכון, משרד האוצר ומשרד הרווחה".

"פוגעים באנשים המוחלשים ביותר וגוזלים מהם את כבשת הרש"

דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי, הגיב על הצעת החוק: "משרד השיכון שוב מציג את אותה מניפולציה כאשר הוא עושה קשר ישיר בין המחסור בדירות ציבוריות לבין מכר הדירות לדיירים. המחסור בדירות הוא תוצר ישיר של מחדלי משרד השיכון שאינו מקדם תכנית אמתית לשיקום הדיור הציבורי ומשרד האוצר שבלם את כל התוכניות שעלו בעבר לשיקום הדיור הציבורי. משרד האוצר בלם את תכנית "גלנט-רזניק" לשיקום הדיור הציבורי שכללה הגדלת המלאי ב-7200 דירות, דחה את ההחלטה של רמי ל-7% דיור ציבורי בכל בניה חדשה וביטל אותה, דחה את ועדת אלאלוף שקבעה סף של 110,00 דירות ציבוריות ומתעקש כל הזמן לא לבנות דירות ציבוריות ולא לקנות".

"מכר הדירות לדיירים זה צדק היסטורי שמאפשר גם למעמדות הנמוכים ביותר לחלום על דירה בבעלותם ומשרד השיכון והאוצר מנסים לגזול מהם גם את החלום הזה. 60 שנה משרד השיכון מכניס שכירות מהדירות האלה, מזניח אותם הזנחה פושעת וגם את ההנחה המינימלית הממוצעת של 300 אלף שקלים שזה פחות ממחיר למשתכן, ולרוב ילך לשיפוצים, רוצים לגזול מהדיירים. פשוט בושה למשרד השיכון ומשרד האוצר גם על המניפולציה שהם מנסים לעשות בכל דיון וגם על כך שהם פוגעים באנשים המוחלשים ביותר וגוזלים מהם את כבשת הרש".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully