וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף להצפות בערי השרון? אושרה תכנית לשדרוג תשתיות הניקוז

עודכן לאחרונה: 20.2.2024 / 16:36

לאור ההצפות המרובות בחורפים האחרונים בערי השרון: אושרה לראשונה תכנית לניהול ריסון שיטפונות באגן השרון. מדובר בפתרון ניקוזי עבור עשרות אלפי יחידות דיור, שבתחום התכנית. "סוגיית הניקוז היא אחד האתגרים הגדולים במדינת ישראל"

חילוץ מהצפה בחדרה, 17 בפברואר 2024. דוברות כבאות והצלה, אתר רשמי
חילוץ מהצפה בחדרה, 17 בפברואר 2024/אתר רשמי, דוברות כבאות והצלה

תושבי אזור השרון מתמודדים בחורף הזה עם כמויות משקעים קיצוניות שכמוהן, לטענתם, "הם לא זוכרים". רק בשבת האחרונה ירדו מאות מ"מ של גשם באזור השרון בלבד, שגרמו להצפות מרובות ברחובות וליד הנחלים.

כדי לפתור את הסוגייה הזו, שמטרידה שנים רבות את התושבים, רשות מקרקעי ישראל המליצה היום (ג') למועצה הארצית, בדיון וועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), על הפקדת תוכנית ראשונה לניהול ריסון שיטפונות באגן שרון.

מדובר בתוכנית תמא/47/נ, המיועדת להגן על תשתיות לאומיות, עירוניות והציבור מפני שיטפונות ולהקים מתקנים הנדסיים ונופיים לריסון שיטפונות וניהול הנגר.

בתכנית של רשות מקרקעי ישראל, נכתב כי "תכנית תשתית חשובה זו קמה לאור השינויים האקלימיים המתרחשים בעולם, כמויות ההצפות של שטחי פיתוח עתידיים ונוכחיים וחוסר היכולת של הגופים השונים לפתור את הבעיות הללו בפתרונות מקומיים בלבד". לפי רמ"י, זו סנונית ראשונה שנועדה לפתור בעיה אקוטית ההולכת ומחריפה.

תכנית רמ"י בריכת ריסון הכפר הירוק. אנטרייס הדמיה אדריכלית,
תכנית רמ"י בריכת ריסון הכפר הירוק/אנטרייס הדמיה אדריכלית

אגן שרון נחלק לתתי אגנים. הדיון, שנערך בוולנת"ע התמקד בתת אגן D והיווה דיון ראשון מבין מספר דיונים במספר מוקדים אשר יתקיימו במסגרת המועצה הארצית וידונו בפתרונות הסדרה של סוגיות הנגר לטובת שמירה על פיתוח בינוי מואץ לצד הבטחת הסדרת סוגיית ויסות מי הנגר.

בניהול המערך הנ"ל באתר D - בריכת ריסון הכפר הירוק. נלקחים בחשבון 120,000 קוב מים אשר יושהו ויהוו חלק ממערך ניהול רחב יותר בו ירוסנו כמויות גדולות נוספות. המשכו בריסון ואיגום בתחום תכנית תמל/3007 - רובע דרום גלילות ועודפי המים יחולצו מערבה בצינור ניקוז אל ומהלך תכנית צפון תל אביב 3700 , מוצא ימי במיקום קיים כבר כיום.

בהליך, פעלה רמ"י בשיתוף עם נציגים רבים מרשויות ומשרדי ממשלה אשר עמלו כולם על עבודת ניהול מי הנגר כשהמטרה העיקרית הינה עיגון סטוטורי של שטחים פתוחים למניעת שיטפונות במורד האגן, בשטחים בנויים. כמו גם, שמירת ייעודי קרקע קיימים ורב-תיפקודיות של השטחים הפתוחים, שמירה על ערכי טבע, קישוריות ורציפות במרחב.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"סוגיית הניקוז היא אחד האתגרים הגדולים של הפיתוח במדינת ישראל"

עינב רינגלר, מנהלת אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, בירכה על החלטת הולנת"ע והסבירה כי סוגיית הניקוז היא אחד האתגרים הגדולים של הפיתוח במדינת ישראל ובפרט באזור המרכז לאור הקונפליקט הנוצר בין בינוי מואץ ליכולת חלחול טבעית וזרימת נגר בשטחים השונים. על מנת להתאים את השטח למציאות המשתנה ולאפשר פתרון הן לבינוי ופיתוח והן לסוגיית ניהול מי הנגר, מקדמת רשות מקרקעי ישראל תכנון מפורט למאגרי ויסות והסדרה מתאימה. מטעמים אילו חשיבותה של תמ"א 47/נ היא גבוהה מאוד נקודתית ורוחבית ונותנת מענה לצרכים רבים. הסדרת האתר במרחב הכפר הירוק היא הכרחית ונחוצה כמו המלצת הולנת"ע לקידומה".

גילי טסלר, מתכננת מרחב תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, אמרה: "מים הם ברכה אבל לאור שינוי האקלים יכולים להיות הרה אסון. פתרונות ניהול הם התשובה התשתיתית ההולמת לטובת המרחב ומימושו העתידי".

הפרויקט מתוכנן ע"י צוות בראשות אדריכל אורי מזור ממשרד "מזור פירסט" ומנוהל ע"י חברת "וקסמן גוברין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully