וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמור משחשבנו: 204 אלף משפחות בישראל לא עומדות בשכירות החודשית

עודכן לאחרונה: 20.2.2024 / 14:22

נתונים שהגיעו אלינו בעקבות שאילתה שהוגשה על ידי חברת הכנסת יסמין סקס פרידמן ופורום הדיור הציבורי חושפים את העובדה שעברנו רף מסוכן במשבר הדיור. באילו ערים המצב הקשה ביותר ומה עושה (או לא עושה) המדינה כדי לפתור את זה?

שיכוני הדיור הציבורי בבאר שבע. שי מכלוף
שיכוני הדיור הציבורי בבאר שבע/שי מכלוף

נתונים שנמסרו לנו היום (ג') על ידי פורום הדיור הציבורי, בעקבות שאילתה שהגיש בשיתוף עם חברת הכנסת יסמין סקס פרידמן, חושפים את העובדה שעברנו רף מסוכן במשבר הדיור: כ-204 אלף משפחות בישראל נמצאות במצב שאינן יכולות לרכוש דירה ואפילו לא עומדות בתשלומי שכירות חודשיים.

מהנתונים עולה כי בירושלים ישנה כמות המשפחות מחוסרות הדיור הגדולה ביותר ולאחר מכן חיפה, נתניה, אשדוד, באר שבע, בת ים ותל אביב, כאשר בכל אחד מהמקומות האלה מדובר באלפי משפחות שנזרקות מדירה לדירה בשוק השכירות החופשי, כשהן מקבלות מהמדינה סיוע זעום של 700-1200, שקלים, שכידוע אינו רלוונטי למחירי השכירות בשוק ואינו באמת מסייע לאותן משפחות עניות.

העלייה הדרמטית במחירי השכירות בכל הארץ ובפרט בערים הגדולות, לאור המלחמה ועוד לפני כן לאור מגפת הקורונה, החריפו את המצב כאשר לפני התפרצות מגפת הקורונה היו כ-180 אלף משפחות בלבד זכאיות לשכר דירה מהמדינה - מה שמשקף עליה של כ-10% במספר חסרי הדירה שנזקקים לסיוע וחיים ללא קורת גג בטוחה. מדובר באימהות חד הוריות, קשישים, נכים, משפחות מרובות ילדים, ואנשים עניים מכל הארץ.

בינתיים, למרבה "ההפתעה", במשרד השיכון ובמשרד האוצר אין שום תכנית לשיקום הדיור הציבורי ולהתמודדות אמיתית עם המשבר הזה של מאות אלפי משפחות חסרי דיור, וישראל משלמת בכל יום מחיר יקר על ההתפשטות והעמקת העוני שנובעת מהמחסור בקורת גג ראויה ובטוחה.

"נזרקות מדירה לדירה ואינן מצליחות לייצר יציבות לעצמן ולילדיהם"

לדברי דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי, "מה שחמור במצב הנוכחי זאת העובדה שאותן משפחות, שנתונות לחסדיהם של בעלי הדירות, סובלות מחוסר יציבות דיורי במובן העמוק של המילה, כאשר הן נזרקות מדירה לדירה ואינן מצליחות לייצר יציבות לעצמן ולילדיהם. כמו כן, לאותן משפחות קשה מאוד למצוא דירות בגלל היותן עניות, קשה להן לספק ערבויות וקשה להן לעמוד בתשלומים דברים שכולם מגדילים את הסיכוי שלהן להיזרק לרחוב. ואם לא די בכך גם מי שהצליחו להשיג דירות חיים בדירות מוזנחות ולעיתים לא ראויות למגורי אדם".

גיגי ממשיך ואומר כי "באוצר ובמשרד השיכון יודעים שמודל הסיוע בשכר דירה כשל בישראל ובעולם, והראייה לכך היא שהם מסרבים להצמיד את הסיוע למחירי השכירות בשוק בטענה 'שזה יעלה את מחירי השכירות', אבל מצד שני הם מתעקשים לשמר את המודל הכושל הזה שפוגע באופן ישיר במאות אלפי משפחות ומחזק את בעלי הדירות, רק כי האלטרנטיבה האמיתית היא דיור ציבורי. זה פשע כי לאט לאט הם דוחקים עוד אוכלוסיות לסיוע בשכר דירה ומחסלים את הדיור הציבורי, למרות שהם יודעים שזה לא פתרון אמיתי ושמדובר בפתרון שרק מרחיב פערים ופוגע בעניים".

חברת הכנסת, יסמין פרידמן, שהגישה כאמור את השאילתה, אמרה: "אנו עדים לעליה משמעותית בדרישה לסיוע בשכר דירה מהשנה הקודמת. אבל כעשור לא עודכנו טבלאות הסיוע והוא עדיין עומד בממוצע של בין 770-1800 שקל, מה שרחוק ביותר ממחירי השוק בחוץ בעיקר בערים הגדולות. הבעיה הגדולה יותר היא שממשלת ישראל תקצבה באפס שקלים בשנים 23-24 רכישת דירות חדשות למלאי הדיור הציבורי מה שיגרום למצב להידרדר אף יותר. קורת גג היא זכות בסיסית ומשמעותית לכל משפחה על אחת כמה וכמה למשפחות מעוטות יכולת".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully