וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחצית מהבנייה בישראל משותקת, המצב מעולם לא היה חמור יותר"

עודכן לאחרונה: 20.2.2024 / 15:41

על רקע דיווחים של נציגי ענפי הבנייה, התשתיות, השיפוצים ותעשיות הבנייה על שיתוק רוב הפעילות בכל התחומים, נציגי כלל הקבלנים ותעשיות הבנייה חברו הבוקר לכנס חירום העוסק בדרכים להציל את ענף הבנייה והתשתיות בישראל. אלו המסקנות שעלו ממנו

שקיעה בגוש דן 12 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
שקיעה בגוש דן 12 בספטמבר 2021/ראובן קסטרו

נציגי כלל הקבלנים ותעשיות הבנייה חברו הבוקר (ג') להתאחדות הקבלנים בוני הארץ בכנס חירום תחת הכותרת: "מצילים את ענף הבנייה והתשתיות". הכנס מתקיים כשברקע קרוב לחמישה חודשים של שיתוק של מעל 45% מאתרי הבנייה בישראל ועבודה בהיקף של כ-30% באתרים הפעילים בו. בכנס השתתפו מעל 600 קבלנים, יזמים, נציגי חברות תשתיות, קבלני שיפוצים, קבלני פיגומים, קבלני מיזוג ואיטום, קבלני בנייה ציבורית, קבלני נוף, קבלני חשמל ואחרים שמדווחים כולם על עצירה מלאה של פעילותם מהחגים באמצע חודש ספטמבר אוקטובר, מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל החליטה והחלטת הממשלה על הטלת סגר על יהודה ושומרון שלא הוסר עד כה.

לראשונה מהשביעי באוקטובר תקף נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו את הממשלה: "ראש הממשלה בנימין נתניהו, קבלנים ועובדי הבניין עבדו מהנץ החמה עד צאת הנשמה, יומם ולילה, סיכנו את כספם ואת גופם כדי לבנות את המדינה שלנו, לבנות את הארץ. והנה, בעת צרה אתה מפקיר אותם אני לא הייתי מיחס את ההפקרה לקבלנים ישירות אלא לענף כולו כולל דורשי הדיור והצורך בתשתיות ראויות . אתה שולח את הענף להסתבך בנפתולי הבירוקרטיה שמייצרת חסמים בלי סוף ומונעת את הגעת העובדים שאנו כה זקוקים להם. נכון, אתה עסוק בניהול המלחמה, אבל אין כאן יד מנהלת, אין כאן יד עם סמכויות שמייצרת ניהול סיכונים וקובעת סדרי עדיפויות. אני קורא לך להתערב ולהוביל מהלך בו תוך 75 ימים יגיעו לכאן 45,000 עובדי בניין. זה בהחלט אפשרי".

על שרי הממשלה אמר נשיא התאחדות הקבלנים: "שר הבינוי והשיכון, אייכה. התייצב לצידנו וסייע לנו להשלים את הטיפול במשבר. אדוני, שר האנרגיה, תשתיות האנרגיה החדשות שמשק צריך יהפכו לחלום רחוק, אייכה? אדוני שר האוצר, אתה מתנגד נחרצות להכנסת עובדים פלסטינים לעבודה בישראל. אפשר להעריך את ההתנגדות שלך. אבל אתה גם שר האוצר. איפה אתה? איך יכול להיות שענף כל כך מרכזי בעל השפעה מכרעת על הכלכלה בישראל נמצא במשבר כל כך עמוק ואתה לא הופך כל אבן לפתור אותו? אנחנו מצפים שבאותה נחישות שאתה מתנגד להכנסת הפלסטינים תדאג להבאת העובדים הזרים ותעבוד לילות כימים כדי להביא אותם. אם הבעיה לא תיפתר מהר, זה יהיה כשלון שלך. תפחית רגולציה, תפחית מיסים וערבויות ענק שהטלתם עלינו ותארגן רכבת אווירית בסבסוד טיסות לישראל. בסופו של דבר כל הפחתה של העלויות וזירוז הבאת העובדים בטלים בשישים מול הנזק שייגרם למדינה ככל והמצב הזה ימשך".

כנס חירום להצלת ענף הבנייה והתשתיות. התאחדות הקבלנים בוני הארץ,
ראול סרוגו על הבמה בכנס חירום להצלת ענף הבנייה והתשתיות/התאחדות הקבלנים בוני הארץ

בעניין החזרת הפלסטינים לעבודות בנייה בישראל אמר סרוגו: "אסור לנו לחזור לשישי באוקטובר, בתלות מוחלטת בעובדים הפלסטינים. חייבת להיות חלוקה של לפחות 65% זרים ו-35% פלסטינים במקצועות הליבה של הענף שמעסיק עוד 250 אלף ישראלים במקצועות הנוספים בו". סרוגו אמר עוד כי הוא סומך על מערכת הביטחון שתדע כיצד לנהל את הכנסת הפלסטינים כשזו תתאפשר. "הענף ידע להכיל גם 65 אלף עובדים זרים וגם רבבות של עובדים פלסטינים".

סרוגו הוסיף: "הקפאון בענף הבניה הביא לאובדן מיליוני ימי עבודה, למעלה מ-15 מיליון אובדן של התוצר הלאומי הגולמי, למעלה מ-17 מיליארד שלנו (לאחר שאתמול התבשרנו על ירידת התל"ג לנפש שזהו מדד בינלאומי לחוזק הכלכלה), שגורמים גם לירידה דרמטית של עשרות מיליארדי שקלים מהכנסות המדינה, לא נעלמת גם מעיני חברות הדירוג האשראי של מדינת ישראל אותו הורידו, כולל דירוג חמשת הבנקים הגדולים במדינה בשל החשיפה הגדולה לאשראי ענף הבניה והתשתית העומד על סכום דמיוני של 700 מיליארד שקלים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

תוכנית מסודרת למילוי מכסת העובדים הזרים עד מאי

מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ, תא"ל (מיל.) יגאל סלוביק, שהשתתף גם הוא בכנס, מסר: "המשבר מעמיק בכל יום שעובר. ההתאחדות נקרא לדגל ומיינה כבר מעל 15 אלף עובדים מתוכם עברו את המיונים 10,000 עובדים במדינות הודו וסרילנקה. בימים אלו מתבצע הליך מיונים לעוד כ 5,000 מועמדים בסרי לנקה ובשבוע הבא ימוינו עוד למעלה מ 10 אלף מועמדים בהודו. על פי חישוב הפסד ימי העבודה שביצענו, עד אמצע פברואר צברנו כבר מעל 90 ימי איחור ממוצע בהשלמת בנייה מכל הסוגים. אם הממשלה תחליט להיכנס לעניין ותבנה ותיישם התוכנית שהוצעה לה להבאת 45,000 עובדים זרים עד סוף אפריל אנחנו מדברים על כך שהיקף האיחור בבניית דירות, תשתיות ומבני ציבור יעמוד על כ-177 ימים. עכשיו תבינו כמה גדול השבר הכלכלי שאליו נגיע גם אם הממשלה לא תפעל מיד. עדיף מאוחר מאשר בכלל לא".

מנכ"ל התאחדות הקבלים, סלוביק הציג לקבלנים תוכנית מסודרת להבאת מדורגת של כל מכסת העובדים הזרים המאושרת עד ל-23 במאי השנה. תוכנית אשר הוצגה למשרדי הפנים והשיכון לדבריו, אם יבוצע מיון העובדים כמתוכנן במקביל במסלול שמנהלת הממשלה מול ממשלות זרות (G2G) ובמסלול בו חברות כוח אדם ישראליות מבצעות שת"פ עם חברות כוח אדם זרות (G2G) ניתן יהיה להשלים את בחינות הקבלה לעבודה בישראל של 35,000 העובדים הנותרים בתוך שלושה חמישה שבועות החל מהשבוע הבא.

אולם, הוא מזהיר כי ללא התערבות הממשלה והסרת חסמים רגולטוריים, ייקח שנים עד שיגעו לפה העובדים במסלולי טיסה אזרחית רגילים. במסגרת המתווה וההתנהלות המשלה עד כה. הקבלנים דורשים מהמדינה לאפשר להביא את העובדים עם גמר המיונים של, בקצב ממוצע של 8,000 עובדים בשבוע ואף יותר, כך שניתן יהיה להביא את כולם לישראל בתוך 8 שבועות בלבד (כפי שעולה בטבלה המצורפת). זאת אפשר לממש במבצע לוגיסטי אווירי או ימי.

"ענף התשתיות רוסק על ידי הממשלה במודע"

סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ שמייצג את תחום התשתיות בענף, צביקה דוד הזהיר: "ענף התשתיות והבניה הציבורית רוסק על ידי הממשלה במודע. הרישוי שלו יקח שנים אם המדינה תתעורר עכשיו ומיד. ללא התערבות המדינה הציבור כולו ישלם את המחיר במטבע כבד משקל. חסרים מעל 10,000 עובדים לתחום הזה שעד לרגע זה בכלל לא אושרו כחלק ממכת הזרים שיחליפו פלסטינים. המדינה חייבת להתעורר".

יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב מסר: "אנחנו כבר לא מבקשים. אנחנו דורשים מהממשלה לטפל במחסור בעובדים שלנו. ענף השיפוצים זקוק מיד ל-10,000 עובדים לפחות. אם הממשלה לא תפתור את הבעיה הזו בקרוב, אנחנו נהפוך לבעיה שלה. המצוקה שיוצר המחסור בידיים עובדות השיפוצים מגיעה לכולם. לא יתכן שכך תתעלם הממשלה מהמצב שאליו היא הביאה אותנו".

כנס חירום להצלת ענף הבנייה והתשתיות. התאחדות הקבלנים בוני הארץ,
כנס חירום להצלת ענף הבנייה והתשתיות/התאחדות הקבלנים בוני הארץ

דוד יהלומי, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה של התאחדות הקבלנים וההסתדרות הכללית, הוסיף: "לצד על כל הליך של הבאת עובדים זרים לעבודות במקצועות הליבה על המדינה להמשיך ולתמוך במאמץ הגדול שמבצעת הקרן מתחילת המלחמה לגיוס והכשרת עובדים ישראלים. הממשלה קבעה תקצוב לתחום זה ויש לשמור וגם הקבלנים משקיעים בגיוס ישראלים הרבה יותר מבעבר".

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר: "ציונות אמיתית זה לא ציוץ בטוויטר או בפייסבוק של פוליטיקאי- ציונות אמיתית זה ענף הבנייה והקבלנים שבונים את המדינה הזו, ציונות אמיתית זו תעשיית הבנייה שעכשיו נמצאת בקריסה. הכלכלה האמיתית היא פה. ואם מישהו חושב שאנחנו יכולים להיות תלויים ביבוא מוצרי בנייה מטורקיה, הוא טועה ובענק. ברגע אחד ארדואן יכול להפסיק את היצוא לישראל ולכרות לעצמו אצבע, רק כדי שהוא יוכל לשסף לנו את הגרון. אם אנחנו רוצים שתהיה פה כלכלה אחרי המלחמה- הממשלה חייבת להעניק לנו פתרונות ועכשיו- הממשלה צריכה לתת בהוראת שעה תיעדוף מוחלט של תעשיית וקבלני הבנייה הישראלים על פני יבוא מטורקיה, יש להביא לנו עובדים זרים ופלסטינים וגם להעניק פיצוי כספי על הנזק שכבר נגרם".

רוני בריק, לשעבר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, שכיום עומד בראש ארגון הקבלנים של השרון והשומרון, מוסיף: "הבאת העובדים הזרים, אם היא תקרה סוף-סוף במספרים נורמליים, לא באמת תפתור את כל מצוקת כוח האדם של ענף הבנייה. אבל אם מסתכלים על הנתונים הביטחוניים של העובדים הפלסטיניים מענף הבנייה ועל האמצעים שיכולים למנוע אירועים ביטחוניים - רואים שמאחורי אי הכנסת הפועלים הפלסטיניים אין באמת עניין בטחוני אלא בעיקר פופוליזם זול של ממשלה מורכבת ושל ראש ממשלה שמובל על ידי שותפיו כל בוקר מחדש ושכל זה פוגע בנו באופן אישי ושאף אחד לא יספור אותנו ביום שאחרי".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין, יצחק מויאל, סיכם: "הגיע הזמן לפנות לכל הקבלנים, לא יתכן שרק ההתאחדות תפעל. כל הקבלנים צריכים להצטרף להתאחדות הקבלנים. מטות אלפים יישארו בישראל ללא תעסוקה אם הממשלה לא תתערב. אנחנו בעד הבאת עובדים בכל צורה. גם במסלול פרטי וגם בממשלתי".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully