וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזמים יפסיקו לרכוש קרקעות? מס הנדל"ן הדרמטי חוזר

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 13:25

נראה כי חזרתו של "מס רכוש על מקרקעין לא בנויים" מקודמת בשקט על ידי הממשלה, כשהמטרה היא להגביר את השליטה על קצב הבנייה ולמנוע מיזמים להמתין. מה המשמעות של המס הזה מבחינת היזמים והרוכשים?

פרויקט אלף ראשון לציון. ראובן קסטרו
יזמים יפסיקו לעכב התחלות בנייה? מס הנדל"ן הדרמטי חוזר/ראובן קסטרו

בנוסף למיסים הדרמטיים שכבר הוצהרו בפומבי ועוררו רעש תקשורתי גדול, כמו העלאת המע"מ באחוז נוסף בינואר 2025, מתחת לרדאר החל כבר להתגלגל מס דרמטי אחר שאמור לשוב לחיינו גם הוא בינואר הבא, ולהשפיע עליהם לא מעט.

"במטרה לעודד הפשרה של קרקעות פנויות לבנייה למגורים ולעודד בנייה למגורים בישראל", כתבו בממשלה, "הוחלט להקים צוות לגיבוש המלצות חקיקה בנושא מס רכוש על מקרקעין לא בנויים". הצוות מוקם בימים אלה והוא כולל את הכלכלן הראשי באוצר ונציגי רשות המסים, אגף תקציבים, משרד השיכון והיועצת המשפטית לממשלה. לפי ההחלטה, בתוך 100 יום יוגשו המלצות בנוגע לשיעור המס המומלץ, אם בכלל, ודרך יישומו "המיטבית" כבר בינואר הקרוב.

מה המשמעות של המס הזה? ראשית, מדובר בהרבה מאוד כסף. בשנת 1999, ערב ביטול המס שעמד על 2.5% לשנה משווי הקרקע או מינימום של 1.2% אם היא רשומה כמלאי עסקי, גבתה המדינה מס רכוש על קרקעות בגובה 1.12 מיליארד שקל. נזכיר כי בשנת 1999 מחיר קרקע לדירה עמד בממוצע על כ־80 אלף שקל; נכון להיום, המחירים גבוהים פי 5 לפחות, ויכולים להצביע על פוטנציאל המס שייגזר משווי הקרקע.

המטרה אינה רק לפצות על ההוצאות הממשלתיות על המלחמה, כמו העלאת המע"מ לדוגמה, אלא במקרה הזה - השגת שליטה משמעותית יותר על קצב הבנייה מצד הממשלה, וכך גם על הניסיון להוריד את מחירי הדיור, בשעה שיזמים רבים מחכים עם ההיתר ביד ולא מזדרזים לבנות בהמתנה לזמנים טובים יותר. מס כזה יכול להוות משקולת על היזמים, שתזרז בנייה או מכירה של קרקעות שנמצאות בידי יזמים וקבלנים.

"גם המס הזה בסוף יתגלגל לרוכשי הדירות"

"הטלת מס רכוש עכשיו על הקרקע היא שגיאה קשה - זה יפגע עוד יותר במוטיבציה שלנו הקבלנים והיזמים להצטייד בקרקע כדי להגדיל את התחלות הבניה", אומר חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ. "ראה לדוגמה את שיעור הכישלונות במכרזי קרקע של רמ"י בשנה האחרונה ואת המספר הנמוך של העסקאות בפועל. אם עד היום הקבלנים והיזמים חששו להצטייד בקרקע בגלל הוצאות המימון הגבוהות , לזה תתווסף "אלונקה" נוספת שתגרום לדפנסיביות וזהירות גדולה הרבה יותר בכניסה לפרויקטים חדשים".

פייגלין ממשיך ואומר כי "ניהול סיכונים - איננו 'מילה גסה'. זהו הכרח המציאות המתחייב מצד כל מי שמנהל חברת בניה תמיד. מדובר בענף עתיר סיכונים שחפצי החיים בו , מוטב שינהלו את הסיכונים בתבונה או שהם עלולים להגיע לסוף דרכם המקצועית, כאשר מפעלי חיים שלמים יורדים לטמיון כפי שאנו רואים יותר ויותר בענף. מה גם שלסיכונים אלו שותפים רבים : רוכשי דירות, עובדים, ספקים, קבלני משנה, מממנים ונותני שרותים רבים".

"יש כבר מס רכישה (6%) על קרקע + פיתוח. יש מס רכישה על דירות שכוללות שוב את מרכיב הקרקע. יש היטל השבחה על קרקע פרטית שהוא 50% מס במקור על כל תכנית משביחה. יש מס שבח. יש את מס ההכנסה, המע"מ + מס הדיבידנד בסוף. אי אפשר לנהל את כל שוק הדיור בישראל באמצעות ערמת המסים הזו המוטלת על קרקע. הקרקע היא משאב קריטי בתעשיית הבניה, כל הטלת מס נוסף עליה רק תייקר אותה, תהווה עוד חסם ובסוף ההתייקרות הנוספת תתגלגל לציבור רוכשי הדירות בריבית דריבית ובתוספת תקורות ורווח יזמי. תחשבו בבקשה על תמריצים , לא על הכבדות . הכבדות רק יהוו עוד חסמים נוסף על כל החסמים הרבים שקיימים בענף הבניה כבר היום. אי אפשר לנהל את התחלות הבניה בכפיה מלאכותית בכח ובאמצעות איומי מס - זה נועד לכישלון", מסכם פייגלין.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully