וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך בדקה ה-90: מחירי הדירות חזרו לעלות בסוף 2023

עודכן לאחרונה: 18.2.2024 / 16:09

מדד המחירים שמפרסמת הלמ"ס מציג עלייה של 3.7% במחיר הממוצע לדירה בשנת 2023, כאשר העלייה הגדולה נרשמה דווקא אחרי אוקטובר השחור, בחודשים נובמבר-דצמבר. האם מדובר בהיפוך מגמה ובאילו ערים המחירים דווקא ירדו?

בניינים בבת ים. ראובן קסטרו
לראשונה מזה 10 חודשים: מחירי הדירות חזרו לעלות/ראובן קסטרו

אחרי 10 חודשים בהם ממוצע מחירי הדירות הציג ירידה של 1.4% בחישוב השנתי: נראה כי ברבעון הרביעי של שנת 2023, דווקא אחרי אוקטובר השחור, נרשם היפוך מגמה בשוק הדיור וחזרה לעליית מחירים, כאשר בסיכומה של שנה המחיר הממוצע לדירה זינק ב-3.7%.

על פי מדד מחירי הדיור של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם בסוף השבוע - בחודשים נובמבר-דצמבר התייקרו מחירי הדירות בשיעור של 0.7% לעומת החודשים אוקטובר-נובמבר. בנוסף, מחירי הדירות החדשות לבדן עלו בחודשיים אלה ב-0.9%. זאת נזכיר, למרות שבידי הקבלנים מלאי גבוה של דירות חדשות לא מכורות.

המדד של הלמ"ס מציג כי גם המחיר הממוצע של דירה בישראל טיפס ברבעון הרביעי של השנה שחלפה - בשיעור של 2.3% לעומת הרבעון השלישי, מ-2.104 מיליון שקל ל-2.153 מיליון שקל בסוף 2023, וכאמור בשיעור של 3.7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז עמד המחיר הממוצע של דירה על סכום של 2.076 מיליון שקל.

בסיועו של אוהד אסרף, מנכ"ל ובעלים של קבוצת ארי מגורים, ניתחנו את נתוני הלמ"ס ובדקנו אילו ערים הן היקרות ביותר (מתוך 18 הערים הגדולות שכוללות 100 אלף תושבים ומעלה), היכן נרשמו עליות משמעותיות במהלך השנה החולפת ואיפה בכל זאת אפשר לקנות דירות בפחות ממיליון שקל.

במרכז הארץ: היכן נרשמו ירידות מפתיעות?

כאשר בוחנים את השינוי במחירי הדירות לפי ערים, ניתן לראות מגמה מעורבת. העיר שבה נרשמה עליית המחיר הגבוהה ביותר היא רמת גן, עם עלייה של 8.6%; אחריה פתח תקווה עם 7.3%; בית שמש עם עלייה של 6.4%;

העליות בולטות גם בערי הדרום - בבאר שבע המחירים עלו ב-4.2%; באשקלון ב-3.8%; ובאשדוד ב-2.7%;

העיר שבה נרשמה ירידה המחירים הגבוהה ביותר היא ראשון לציון עם ירידה של 11.7%; ואחריה בת ים וחולון עם ירידות של 5.3% ו-5% בהתאמה. תל אביב עדיין מובילה עם מחיר ממוצע של 3.9 מיליון לדירה, אולם גם בה נרשמה ירידה של 3.1% בהשוואה לרבעון הרביעי של שנת 2022.

את המחיר הנמוך ביותר לדירה ממוצעת ניתן למצוא בבאר שבע: 1.167 מיליון שקל ואחריה חיפה עם 1.55 מיליון שקל.

השינו במחירי הדירות לפי ערים. נתוני למ"ס בעיבוד קבוצת ארי מגורים לשיווק נדל"ן. קבוצת ארי מגורים לשיווק נדל"ן,
השינו במחירי הדירות לפי ערים. נתוני למ"ס בעיבוד קבוצת ארי מגורים לשיווק נדל"ן/קבוצת ארי מגורים לשיווק נדל"ן

אוהד אסרף מציין כי בשבועות האחרונים ניכר היפוך מגמה בשוק הנדל"ן. לדבריו, "אם עד למלחמה וגם בשבועות הראשונים לאחר ה-7 באוקטובר הייתה ציפייה לירידת מחירים בשוק הדיור כתוצאה מעליית הריבית והירידה בעסקאות, הרי שמאז נובמבר יש ציפייה בשוק לעליית מחירים כתוצאה ממספר גורמים, ביניהם: הצפי לירידה במלאי בגלל המחסור בעובדים והירידה הצפויה בהתחלות הבנייה, הצפי לגידול בעלייה בארץ כתוצאה מהעלייה במקרי אנטישמיות בעולם, ולאור ניסיון העבר צפי לעליית מחירים אחרי המלחמה".

"ראשונים חזרו לאתרי המכירות המשקיעים, חלקם בקבוצות מאורגנות שקיבלו תנאים טובים מהיזמים שבאו לידי ביטוי בהטבות מיוחדות ומבצעי מימון שממתנים את השפעת הריבית הגבוהה. לאחר מכן הגיעו גם זוגות צעירים ומשפרי דיור שרכשו דירות בעיקר במבצעי פריסייל ואכן בחודש דצמבר ראינו שנמכרו 2,729 דירות חדשות, עלייה של כ-79.5% ביחס לחודש נובמבר שבו נמכרו 1,520 דירות חדשות בלבד. המגמה נמשכה גם בחודש ינואר והואצה בעקבות הורדת הריבית על ידי בנק ישראל, כאשר השוק מעריך שהורדות הריבית ימשיכו גם בחודשים הקרובים".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully