וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תפחדו ממנה: הבינה המלאכותית תעשה רק טוב לתחום התכנון והעיצוב

ענבל תימור ודנה קלמנוביץ

עודכן לאחרונה: 16.2.2024 / 13:49

ככל שהדיבור על בינה מלאכותית (AI) הופך להיות טרנדי יותר ויותר, קיימת תחושה כי אנשי מקצוע רבים בתחום התכנון והעיצוב חוששים ממנה ולא ממהרים לאמץ אותה; מדוע החשש אינו מוצדק וכיצד תגייסו את הבינה המלאכותית לטובתכם?

הדמיה שנוצרה בעזרת AI. ענבל תימור ודנה קלמנוביץ,
הדמיה שנוצרה בעזרת AI/ענבל תימור ודנה קלמנוביץ

בינה מלאכותית, או בשמה המוכר יותר AI (ראשי התיבות של Artificial Intelligence) עוסקת ביצירת מערכות מחשב בעלות יכולות אינטלקטואליות דמויות אדם, כגון למידה, חשיבה, פתרון בעיות וקבלת החלטות באופן עצמאי.

לא הרבה יודעים, אבל המחקר בתחום הבינה המלאכותית החל כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת, אך רק בשנים האחרונות חווה תחום זה התקדמות משמעותית, בזכות התפתחות רכיבי חומרה חזקים יותר, כמו גם טכניקות למידת מכונה מתקדמות, מה שהביא את התחום הזה לתודעתם של רבים - שהפכה להיות כמעט אבסולוטית עם הפיתוח האחרון של Chat GPT המוכר לכולנו.

הדמיה שנוצרה בעזרת AI. ענבל תימור ודנה קלמנוביץ,
הדמיה שנוצרה בעזרת AI/ענבל תימור ודנה קלמנוביץ

כיום, בינה מלאכותית משמשת אותנו במנעד רחב ומגוון של תחומים וסקטורים ייחודיים ויום-יומיים, החל מחקר החלל ועד רפואה, תעשייה, ביטחון, וכן גם בתחומי הבנייה, התכנון ועיצוב הפנים, בהם תעסוק הכתבה.

אז כיצד AI משפיע וישפיע על תחום התכנון ועיצוב הפנים?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

משהו חדש מתחיל

הבינה המלאכותית צוברת תאוצה בשנים האחרונות בעולם התכנון ועיצוב הפנים, ומשפיעה עליו בדרכים שונות: ייעול תהליכי התכנון והעיצוב על ידי אוטומציה של משימות חוזרות, עזרה בניהול פרויקטים בצורה יעילה, מעקב אחר התקדמות הפרויקט, ניהול תקציב ותקשורת עם לקוחות וספקים.

כמו כן, תוכנות מונעות בינה מלאכותית יכולות לבצע חישובים הנדסיים מורכבים, חישובי עומסים, בטיחות, הנדסת תאורה טבעית ומלאכותית ולסייע בתכנון בטוח ויציב. דרך תוכנות כאלו ניתן לשפר את הליך יצירת העיצוב המותאם האישית, דרך מיקוד הפרויקט על ידי הזנת פרוגרמה, העדפות אישיות ותקציב, כמו גם הליך יצירת לוחות השראה המותאמים לפרוגרמה בחומר וגוון.

הדמיה שנוצרה בעזרת AI. ענבל תימור ודנה קלמנוביץ,
הדמיה שנוצרה בעזרת AI/ענבל תימור ודנה קלמנוביץ

הבינה המלאכותית יכולה גם לסייע בשיפור ופיתוח טכנולוגיות חדשניות נוספות בתחום התכנון ועיצוב הפנים, כגון מציאות רבודה, מציאות מדומה, ביצוע מהיר של הדמיות ופרסונליזציה. לדוגמה: כניסה לחלל מעטפת ובעזרת מכשור טכנולוגי חדיש הדמיית החלל, העיצוב, מעברים ומרחב בזמן אמת בתוך חלל המעטפת; יצירת הדמיות תלת מימד ריאליסטיות של עיצובי פנים בצורה מהירה ויעילה יותר מאשר השיטות המסורתיות.

כאן המקום להדגיש - המילה AI הפכה להיות מילה טרנדית מאד. לא כל תהליך אוטומטי הוא AI. תמיד תשאלו את עצמכם - האם המחשב חושב במקומנו ומחזיר תוצאה? במידה והתשובה היא כן, אז יש פה בינה מלאכותית.

האם יש למעצבים ואדריכלים ממה לחשוש?

ככל שהעולם המרתק הזה מתפתח, ישנה תחושה כי מעצבים ואדריכלים מפחדים מהבינה המלאכותית, ומרחיקים אותה במקום ללמוד כיצד לאמץ אותה. עולה השאלה: האם בקרוב היא תוכל להחליף את עבודתנו כמעצבי פנים?

היום, בכל מפגש מקצועי תתקיים הרצאה על עולם הבינה המלאכותית. מעצבים ממלאים את האולמות על מנת להבין לאן הטכנולוגיה מושכת אותנו, הקפיצה הטכנולוגית הזו יוצרת פחד רב אצל לא מעט מעצבים.

החששות העולים: אובדן מקום עבודה - הבינה המלאכותית מבצעת בקלות ובמהירות משימות רבות המבוצעות כיום על ידי מעצבים. החשש הוא שבינה מלאכותית תוכל להוביל לאבטלה בקרב מעצבים, או להפחתה בשכרם; פגיעה ביצירתיות - מעצבים מאמינים שהיצירתיות שלהם היא מה שמייחד ומבדל אותם ממעצבים אחרים. הם חוששים שבינה מלאכותית תוכל ליצור עיצובים מוצלחים לא פחות, או אפילו טובים יותר, מאלו שיצר מעצב אנושי; חשש מפני אבדן קשר עם הלקוח - מעצבים רבים מאמינים שהקשר עם הלקוח הופך את עבודתם למספקת. החשש שהבינה המלאכותית תחליף את התהליך האנושי של הבנת הצרכים והרצונות של הלקוח.

בפועל, חשוב לציין שהחששות הללו אינם מבוססים בהכרח על המציאות. בינה מלאכותית עדיין נמצאת בחיתוליה, היא רחוקה מלהיות מסוגלת לבצע את כל המשימות המבוצעות כיום על ידי מעצבים. יש דברים שבינה מלאכותית ככל הנראה (בתקווה רבה) לא תוכל להחליף איש מקצוע בשר ודם. בינה מלאכותית אינה מבינה רגשות אנושיים. היא יכולה לזהות רגשות, אך לא מסוגלת לנתח אותם ואת משמעותם ובטח לא לבטא אותם חזרה ללקוח. על כן, אין תחליף לקשר האנושי של המעצבים מול לקוחותיהם. בסופו של דבר, בית הוא המקום בו אנו רוצים להרגיש הכי בנוח בעולם. מעבר לחפצים שעונים על הצרכים שלנו, הוא מכיל גם את הרגשות שלנו.

בנוסף, בינה מלאכותית אינה מסוגלת ליצור אמון. אמון נבנה על זמן, היכרות וחוויות משותפות. הבינה המלאכותית מוגבלת בניתוח היצירתיות שלה בהתאמה ללקוח, אך נדרשים ידע וניסיון נוספים בתחומים שונים על מנת לבצע התאמה מדויקת לצרכי הלקוח האינדיבידואל - אשר מושפעים מאורח החיים שלו, המדינה, הדת, הלייף-סטייל ועוד. לסיכום, בינה מלאכותית יכולה להיות כלי עזר לעיצוב מוצלח ומדויק יותר לפי טרנדים ומדעים מדויקים אחרים, אך אינה יכולה להחליף את הקשר האנושי בין המעצב שמסתכל בעיניו של הלקוח ושומע את הטון של המילים שלו.

עושים מהלימון לימונצ'לו

הצעד המתבקש עבור מעצבים ואדריכלים שרוצים להתקדם ולהצליח בעולם העכשווי - הוא לאמץ את הבינה המלאכותית לחיקם ולפתח את הידע הטכנולוגי שלהם, על מנת להעשיר את המעוף והחשיפה לתכנון הגלובלי.

נכון להיום, ישנן מספר טכנולוגיות חדשות המאפשרות ליצור הדמיות מציאותיות בבינה מלאכותית (מרבית התוכנות ייצרו הדמיות כלליות ומופשטות שאינן מציאותיות). לדוגמה, טכנולוגיית ה- Ray tracing (ניתוב קרניים) מאפשרת ליצור הדמיות עם תאורה מציאותית, וטכנולוגיית ה-Virtual reality (מציאות מדומה) מאפשרת ללקוחות לחוות את העיצוב באופן מציאותי יותר. בנוסף, ישנן תוכנות המאפשרות להוסיף להדמיה פריטים ספציפיים לעיצוב, כמו ריהוט ואמנות.

בסופו של דבר, בינה מלאכותית יכולה להיות כלי יעיל מאוד עבור מעצבים. אנו מאמינות כי עם התפתחות הטכנולוגיה הזו, יהיה מהפך גם ברמת המקצועיות, הקשר עם הלקוח והדיוק בעבודת המעצב. ההשפעות האפשריות של הבינה המלאכותית יפתחו מודעות, מקצועיות ואיכות אצל אנשי המקצוע, שלא רוצים להישאר מאחור. עד לא מזמן דובר על כך שכמות המעצבים מפתחת בינוניות בענף העיצוב. מעתה, עם כניסת הטכנולוגיות החדשות ופורצות הדרך, כל מעצב יידרש לפתח מיומנויות חדשות שיאפשרו השתלבות בתעשייה המתפתחת.

זאת, בנוסף לפיתוח קשרים אישיים עוצמתיים יותר עם לקוחות, על מנת להדגיש את היתרונות של האדם האנושי על הבינה המלאכותית, וכן גם יצירת שיתופי פעולה בין צוותים במטרה "להתגבר" על יכולות הבינה המלאכותית ולהביא איכויות חדשות ומשופרות עבור הלקוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully