וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמא העבירה בתים רק לחלק מילדיה, זה לא התקבל בברכה

עודכן לאחרונה: 13.2.2024 / 10:14

סכסוכי ירושה: שנים לאחר מות האב, אם המשפחה העבירה זכויות בנכסי נדל"ן רק לחלק מילדיה, תוך נישול היתר. כשגילו זאת שאר הילדים, הם עתרו לבית משפט בטענה להסתה והשפעה בלתי הוגנת על האם. מה קבע ביהמ"ש?

זוג נשוי רב על בית. ShutterStock
סכסוכי ירושה/ShutterStock

בית המשפט לענייני משפחה בחיפה עסק עד לאחרונה בהליך משפטי ומשפחתי רווי יצרים, אשר עסק בהעברה של זכויות בנכסי נדל"ן שביצעה אם המשפחה בחייה רק לחלק מילדיה, תוך נישול יתר הילדים.

מדובר במקרה בו האם ואב המשפחה (שבבעלותם נכסי נדל"ן משמעותיים) ערכו יחדיו צוואה הדדית, לפיה הם מורישים את כל רכושם האחד לשני, ולאחר פטירתו של השני, יועברו נכסיהם באופן שוויוני לכל ילדיהם. אב המשפחה נפטר לפני מס' שנים (אם המשפחה עודה בחיים), ה'צד' של האב בצוואה ההדדית קוים, ואם המשפחה ירשה בהתאם את כל רכושו.

ואולם, אם המשפחה, עוד בחייה, החליטה להעביר חלק ניכר מרכושה, כולל את הזכויות בבית מגוריה, רק לחלק מילדיה, ללא תמורה. כשגילו זאת יתר הילדים (אלו שנושלו), עתרו הם לביהמ"ש, כשהם מיוצגים ע"י עו"ד אור גל-און ועו"ד נטלי אגמון, על מנת לבטל את העברת נכסי הנדל"ן שבוצעה ע"י האם רק לחלק מן הילדים.

מה קבע בית המשפט במקרה הזה?

ביהמ"ש לענייני משפחה יצא בפס"ד משמעותי וחשוב, המורה על ביטול העברת הזכויות שביצעה אם המשפחה רק לחלק מילדיה. השופטת, רויטל באום, פסקה בהתבסס על הצוואה ההדדית שנחתמה ע"י ההורים ואשר קוימה לאחר פטירת האב. ביהמ"ש קבע שחרף שהצוואה ההדדית מאפשרת (ע"פ הוראותיה) את שינויה, הכוונה היתה לשינוי משותף שנעשה ע"י שני המצווים.

בנוסף, ביהמ"ש קבע כי האם הוסתה והושפעה באופן בלתי הוגן ע"י בנותיה מקבלות הרכוש, וזאת כנגד ילדיה שנושלו. ביהמ"ש קבע שבנסיבות אלה של הסתה והשפעה בלתי הוגנת, אם המשפחה כלל לא הבינה את משמעות העברת הזכויות שבוצעה על ידה, ובפרט לא הבינה את המשמעות של העברת הזכויות בבית מגוריה, עד כדי סכנה לאיבוד קורת גג.

בית המשפט הוסיף וקבע שדווקא הבנות שקיבלו את הזכויות מאת אם המשפחה, הן שמנצלות לרעה את האם ופוגעות בזכויותיה, הן שמנצלות את גילה המבוגר ומצבה השביר, הכל במטרה להסיתה ולסכסך בינה לבין יתר ילדיה.

"העברת הזכויות בוצעה בחוסר תום לב"

בסופו של דבר, ביהמ"ש קבע שהעברת הזכויות שביצעה האם רק לחלק מילדיה, בוצעה בחוסר תום לב, על מנת למנוע מאותם ילדים את חלקם בעיזבון האב וההורים בכלל (הכל כתוצאה מהסתה), ולכן העברה זו בטלה.

כמו כן, ביהמ"ש מצא לחייב את אם המשפחה והאחיות שהסיתו אותה לשם קבלת הזכויות באופן פסול, בהוצאות משפט בסך של כ-125,000 שקל, אשר אותם עליהן לשלם לידי התובעים.

"מדובר בסוגייה מורכת, ערכית וחשובה, תופעה שאנו נתקלים בה לדאבון פעמים רבות, תופעה של ילדים שמסיתים, משפיעים ומנצלים הורה קשיש, על מנת להוציא ממנו זכויות לטובתם, עוד בחיי ההורה, וזאת במטרה למנוע חלוקת רכוש כפי שקבעו ביניהם אב ואם המשפחה" ציין עורך דין אור גל-און, מטעמם של האחים שעתרו לביטול העברת הזכויות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

עו"ד גל-און הוסיף כי: "במקרה זה נקט בית המשפט בגישה משפטית וערכית כאחד, במטרה לממש את רצונם של ההורים, טרם נוצלה האם ע"י חלק מילדיה, וטרם אלו הסיתו אותה כנגד יתר ילדיה, על לא עוול בכפם. גם פסיקת ההוצאות הנכבדה מצד ביהמ"ש לחובת האם והאחיות הנתבעות (125,000 שקל) מעידה על מגמה וצורך למנוע מקרים מעין אלו של ניצול לרעה של הורים מבוגרים, כשהם בשלב שביר בחייהם, וזקוקים דווקא למלוא החמלה, הסיוע ושמירת האינטרסים שלהם".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully