וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תאגידי כח אדם מעכבים בכוונה את הגעתם של עובדים זרים לישראל?

עודכן לאחרונה: 12.2.2024 / 12:27

רשות התחרות הודיעה כי תבדוק מדוע לא הובאו עובדים זרים לישראל מתחילת המלחמה - למרות המחסור בעובדים בתחום הבנייה. אחת הסיבות שנבדקת: הרצון של התאגידים להשאיר את השכר הגבוה בענף כמו שהוא | "יש לזכור כי מדובר בפעם הראשונה של קליטת עובדים מהודו"

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021/ראובן קסטרו

מפרוץ מלחמת חרבות ברזל קיים מחסור חמור בעובדים בענף הבנייה בישראל, על רקע אי כניסתם של עובדים פלסטיניים ואי הגעתם של עובדים זרים בכמות רחבה, האמורים לתת מענה לכח העבודה המצומצם. בעקבות כך, הודיע שאול תם, כלכלן ברשות התחרות, כי הרשות תבדוק מדוע, למרות הצורך הרב, לא הובאו עובדים זרים לישראל מתחילת המלחמה.

ההודעה נמסרה ליו"ר הוועדה לעובדים זרים, ח"כ אליהו רביבו, שבעבר כבר קיים כמה דיונים בתחום. על פי ההודעה, רשות התחרות מנסה לבדוק מה הסיבה הספציפית בגינה לא מביאים עובדים חדשים לישראל, והאם יש קשר של תחרותיות בין 50 תאגידי כוח אדם העוסקים בתחום. חשוב לציין כי בעבר קבלנים הביאו עובדים זרים ללא פיקוח או מעקב, אך בהמשך רק תאגידי כוח אדם קיבלו היתר לכך.

מההודעה עולה כי אחת הסיבות האפשרויות לכך שהתאגידים לא מעודדים כניסה של עובדים, היא לכאורה במטרה לסייע לעובדים הקיימים לשמור על שכרם הגבוה, שכן השכר במקצוע עלה דרסטית עקב חוסר ההיצע של העובדים, ובכך להגדיל את ההכנסות של התאגידים, המרוויחים כידוע אחוזים מהשכר החודשי של העובדים.

ח"כ רביבו, כאמור יו"ר הוועדה לעובדים זרים, טען כי "חוסר המדיניות של הממשלה לגבי כניסת פועלים פלסטינים ועזיבת חלק מהעובדים הזרים יצרו משבר בענף הבנייה שהולך להשתקף במחירי הדירות בשנים הבאות".

"יש לזכור כי מדובר בפעם הראשונה של קליטת עובדים מהודו"

אלדד ניצן, יו"ר תאגידי כח אדם זר לבניה, הגיב על הטענות שעולות לכאורה כנגד התאגידים, והצהיר כי: "תאגידי כח האדם מתפרנסים מהעסקת עובדים זרים והאינטרס הכי גדול שלהם כרגע הוא להביא עובדים וכמה שיותר. כאשר יש מחסור של עובדים, התקורות וההוצאות של התאגיד עולות ויוצרות הפסדים. בהתאם, ככל שלתאגיד יש יותר שעות עבודה, התקורות יורדות והרווח עולה. התאגידים קיבלו לפני כחודש וחצי את האפשרות לגייס מהודו באופן פרטי ופעלו במהירות רבה. תוך חודש כבר מוינו בקפידה ונבחרו 10 אלף עובדים. יש לזכור כי התהליכים בהודו בירוקרטיים ומורכבים, כאשר רק הנפקת תעודת יושר זה תהליך שלוקח כחודש ימים. גם הרצון של המדינה להמציא אישור אפוסטיל (אימות נוטוריוני) עבור כל עובד בנפרד זה תהליך נוסף שלוקח זמן רב".

"לכן, העובדה כי הנחיתה הראשונה מגיעה מחר 13.2.2024 בשעה 13:30, חודש בלבד לאחר המיונים בהודו החלו, הינה הישג אדיר של התאגידים אשר ממשיכים לקלוט עובדים נוספים במהלך כל חודש פברואר 2024. עוד סוף חודש פברואר אמורים להגיע רוב העובדים שמוינו, וכבר צפויים להתקיים מיונים נוספים בחודש הבא. לקחים בירוקרטיים נלמדו, ובתהליך הבא הקליטה תהיה יותר מהירה. יש לזכור כי מדובר בפעם הראשונה של קליטת עובדים מהודו".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully