וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במציאות אחרת, הממשלה הייתה נופלת אמש בצאת השבת

עודכן לאחרונה: 11.2.2024 / 12:12

שר הבינוי והשיכון נזף אמש בראש הממשלה על שעבד בשבת למרות שלא מדובר בפיקוח נפש. משברי שבת כבר הפילו שתי ממשלות בעבר, אם לא המלחמה, או האינטרס - זו הייתה יכולה להיות הפעם השלישית. עופר פטרסבורג עם טור פרשנות שנכתב במוצ"ש

יצחק גולדקנופף, ראש הממשלה בנימין נתניהו. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
יצחק גולדקנופף, ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

הממשלה, שחיה מול מחאות חוזרות ונשנות, הייתה יכולה להיכנס למשבר אחרי הודעת הנזיפה שפרסם אמש (מוצ"ש) שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, למנהל הישיר שלו, ראש הממשלה בנימין נתניהו. "ההודעה של ראש הממשלה בשבת בנושא דירוג האשראי לא היתה במקומה. לא מדובר בפיקוח נפש, לא בנושא חירום, ולא בתגובה שלא ניתן היה לפרסמה בצאת השבת", כתב השר, תוך שהוא מתעלם מהעיקר, יש שיגידו.

יש צביעות מסוימת בהודעה שהוציא השר. קודם כל, מתי פעילות בשבת דינה משבר ומתי לא ומה ההלכה קובעת פה? האם מודי'ס "האנטישמים" מצדיקים את הפלת הממשלה דרך משבר שבת? ומה עם קבלת מטוסי קרב? או עבודת רכבת רחמנא ליצלן בשבת לטובת כלל עם ישראל? נכון, אלו אינטרסים צרים שאינם קשורים לדת ואמונה בלבד. יהדות התורה לא יכולה היום להרשות לעצמה להפיל את הממשלה, עם כל ה"טוב" הזה שהיא מקבלת.

זו הייתה יכולה להיות הפעם השלישית

קצת היסטוריה של דת ומדינה: שתי ממשלות נפלו בעבר בגלל "משברי שבת". המפורסם שבהם הביא למ-ה-פ-ך הגדול ב-1977.

נזכיר, בדצמבר 1976 טקס ממלכתי לקבלת מטוסי F15 הראשונים בישראל, התקיים בבסיס תל נוף בצהרי יום שישי והתארך לאחר כניסת השבת - מה שגרם לחילול שבת של שרים בממשלה. ח"כ הרב קלמן כהנא, מפועלי אגודת ישראל, הגיש מיד ביום החול הראשון הצעת אי־אמון בממשלה שבה נמנעו שניים משלושת שרי המפד"ל. ראש הממשלה דאז, יצחק רבין, נקט בצעד שכונה מאוחר יותר 'התרגיל המבריק': הוא בחר לראות בהצבעתם כהתפטרות ופיזר את הכנסת, מה שהוביל לבחירות מוקדמות במאי 1977 ולבחירה של הליכוד ומנחם בגין לראשונה בהיסטוריה (מה שלמעשה הפך את השם "התרגיל המבריק" לאירוני).

המקרה השני קשור ל"מפלצת". בספטמבר 1999 פרץ משבר השבת סביב מבצע להעברת משחן שלא ניתן להעבירו בימי חול - חלקי ענק של טורבינות של חברת החשמל - שהוחלט לקיימו בשבת כדי לצמצם ככל האפשר את שיבושי התעבורה. התוצאה הייתה פרישת יהדות התורה מהקואליציה של ממשלת אהוד ברק. כך הפכה מן העולם הקואליציה, שנחשבה לקצרה ביותר בתולדות המדינה. אז, לחרדים לא היתה סיבה מספיק טובה להשאיר אותה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מאז, אנו חיים באיומים

ב-2017 ביום שישי אחד הודיע שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן לראש הממשלה בנימין נתניהו כי אם יתבצעו עבודות תשתית ברכבת בשבת הקרובה - הוא יתפטר ביום ראשון מתפקידו בממשלה. באותה שבת תוכננו עבודות בין תחנות דימונה ובאר שבע, שהחלו ביום חמישי. בבוקר ראשון הגיש את התפטרותו.

באפריל 2023 שוב התקיים דיון על משבר הרכבות בשבת. שר האוצר סמוטריץ' יצא נגד עבודות בשבת: "אם איילון נסגר בהפגנות - אפשר גם את הרכבת" עוד טען: "לא בונים כבישים בשבת - וכך גם לא יבנו רכבת". השרים כץ ואקוניס מהליכוד הבהירו את החשיבות של העבודות בשבת, גולדקנופף איים גם אז: "אין ברכה בזה. אם יעבדו - כוח עליון יעכב".

נחזור למודי'ס במציאות אחרת. אפשר בקלות להפיל ממשלה, אבל לא הפעם - ולא בגלל שמדובר בפיקוח נפש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully