וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממ"ד לעשירים בלבד: הכישלון הגדול של תמ"א 38 בזבז לנו זמן יקר

עודכן לאחרונה: 7.2.2024 / 13:51

מבקר המדינה חשף: שיעור הביצוע הנמוך ביותר של חיזוק מבנים מפני רעידת אדמה נמצא דווקא בערים הנמצאות בסיכון הגבוה ביותר. מעל ל-4 מיליון ישראלים חשופים לסכנה | "בקצב ההתקדמות הנוכחי, ייקחו 48 שנים להשלמת חיזוק כלל המבנים"

זירת קריסת בניין שפונה מדייריו, רחוב סרלין חולון, 13 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
הכישלון הגדול של תמ"א 38: האנשים שהכי צריכים ממ"ד לא קיבלו אותו/ראובן קסטרו

מאז יצאה לדרך לפני כ-18 שנה: תכנית תמ"א 38, לא השיגה את מטרתה העיקרית - חיזוק מבני מגורים מפני רעידות אדמה. כך, נחשף לאחרונה בדוח מבקר המדינה, עליו התנהל אתמול (ג') דיון מיוחד בכנסת בנושא מוכנות המדינה לרעידת אדמה.

לפי דו"ח המבקר שנדון בוועדה, בפועל חוזקו בכל הארץ רק כ-2,852 מבנים השווים לכ-3.6% מהמבנים המצריכים זאת - מרביתם באזורי הביקוש, ואילו באזורי הפריפריה הקרובים יותר לסיכון מפני רעידת אדמה חוזקו רק פחות מאחוז אחד (715 מבנים). המשמעות הקשה: מעל ל-4 מיליון ישראלים חשופים לסכנה הממשית של רעידת אדמה.

נציג משרד מבקר המדינה בדיון אמר כי: "חיזוק מבנים הוא דבר שלוקח זמן, ואפשר לומר שהזמן בוזבז. ביטול תכנית תמ"א 38 ללא חלופה ראויה לא תאפשר לנו לחזק מבנים ולטפל בהיערכות מפני רעידת אדמה. על פי הנתונים מהדו"ח, בקצב ההתקדמות הנוכחי, ייקחו 48 שנים להשלמת חיזוק כלל המבנים".

אבסורד: 11 דירות בק"ש, 24 אלף בר"ג

בין הערים הנמצאות בסיכון לרעידת אדמה על פי מיפוי פיקוד העורף, נמצאות הערים צפת, בית שאן, טבריה, ואילת. לפי ניתוח שערכה מדלן עבור וואלה, עולה כי קיימים מספרים נמוכים משמעותית של יחידות דיור שנבנו בשיטת תמ"א 38 באותן הערים, לעומת באזורי הביקוש ומרכז הארץ.

מאז שנכנסה לתוקף תכנית תמ"א 38 ועד סוף שנת 2023, בעיר אילת נבנו 136 יחידות דיור, בטבריה מדובר ב 419 יחידות דיור, ובקריית שמונה עומד הנתון על 11 דירות בלבד.

זאת, לעומת ערים הנמצאות באזורי הביקוש כמו רמת השרון עם 3,212 יחידות דיור, בהרצליה 6,422 יחידות דיור, רמת גן עם 23,985 דירות, ופתח תקווה עם מעל ל-16 אלף יחידות דיור. בבית שאן הנמצאת בסמוך לשבר הסורי-אפריקאי, לא התקיים פרויקט אחד של תמ"א 38 שיועדה כאמור לטובת חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה, וכך גם בעיר צפת.

בנייני מגורים, קריית שמונה, 2 בינואר 2024. ראובן קסטרו
קריית שמונה: חוזקו 11 דירות בלבד/ראובן קסטרו

באזור חיפה והקריות, המספרים אמנם גבוהים יותר ביחס לאזורי הפריפריה בצפון ובדרום, אולם עדיין נמוכים משמעותית ביחס לגוש דן, כאשר בחיפה נבנו במסגרת תמ"א 38 כ-11,074 דירות לעומת 47,799 דירות בתל אביב לבדה. בערי הקריות, כגון, קריית אתא, קריית ביאליק, וקריית מוצקין, נבנו 1,162, 1,499 ו-1,212 דירות בהתאמה. לעומת, 8,766 בעיר חולון לבדה.

טל קופל, מנכ"ל מדלן: "עיקר תוספת הדירות בעקבות תמ"א 38 נבנתה בערי המרכז, ולכן הביקורת על התוכנית על כך שהיא אינה ממגנת את האזורים המועדים לרעידות אדמה מוצדקת. עם זאת, ובעיקר על רקע מלחמת חרבות ברזל והעובדה שערי המרכז הפכו מטרה לטילים, כדאי לזכור שבעקבות התוכנית קיבלו ויקבלו כ-220 אלף משפחות ממ"ד לדירתם. אמנם מטרת התוכנית לא היתה למגן את ישראל מפני טילים אלא מפני רעידות אדמה, אבל במציאות בה אנו חיים אין ספק שלמרות שתמ"א 38 מפספסת את מטרתה המקורית, היא עדיין בעלת חשיבות גדולה מאוד".

"קובעי המדיניות לא השכילו ליצור מערך ראוי של תמריצים"

לדברי עו"ד ערן באלינט, שותף במחלקת הנדל"ן במשרד שבלת ושות': "ראשית חשוב לומר שתמ"א 38 כן הצליחה לקדם ולחזק עשרות אלפי דירות ברחבי הארץ, ואלמלא התכנית דירות רבות ומשפחות רבות לא היו ממוגנות מפני רעידות אדמה".

"עם זאת, בגלל שקובעי המדיניות לא השכילו ליצור מערך ראוי של תמריצים עבור הדיירים, הרשויות המקומיות והקבלנים סביב תכנית תמ"א 38, נוצרו פערים משמעותיים בין המרכז לפריפריה בביצוע התכנית. לדוגמא, תמ"א 38 לא כללה זכויות בנייה מוגדלות או תמריצים משמעותיים, שיעודדו יזמים בתחום לבצע פרויקטים באזורים המרוחקים ממרכז הארץ ומאזורי הביקוש".

"זאת ועוד, לא מעט רשויות מקומיות הביעו התנגדות לביצוע פרויקטים בשטחן, בהיעדר פיתוח ותשתיות מתאימות או בהיעדר תמיכה בהקמת תשתיות. בנוסף, נעשו שגיאות משמעותיות אל מול בעלי דירות ומגרשים, כשבמהלך השנים האחרונות מינהל התכנון החליט לשנות את המנגנון היעיל יחסית שהיה קיים במסגרת תכנית תמ"א 38/2, ודיירים נדרשו להקצאת שטחים ציבוריים במסגרת הפרויקטים, דבר שאינו מקובל על בעלי הדירות בבניינים קיימים רבים. כפועל יוצא פרויקטים רבים לא מתממשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully