וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבדו פחות, נהרגו יותר: עלייה מדאיגה במספר הנפגעים בתאונות עבודה

עודכן לאחרונה: 4.2.2024 / 16:33

דוח הבטיחות של קו לעובד מציג נתונים קשים: למרות הירידה בהיקף העבודה עקב המלחמה והקיפאון, בשנת 2023 נשברו שיאים במספר ההרוגים והנפגעים מתאונות עבודה בענף הבניה, מרביתם דווקא בחודשי המלחמה

אתר בנייה בימים סוערים. ShutterStock
אתר בנייה בימים סוערים/ShutterStock

621 פצועים באורח בינוני-קשה, 83 הרוגים: שנת 2023 הייתה הקשה ביותר מזה 5 שנים לפחות - ושברה שיאים במספר ההרוגים ותאונות העבודה. בהשוואה לאשתקד, מדובר בעלייה מדאיגה של 33% במספר ההרוגים. כך, עולה דוח הבטיחות של קו לעובד לשנת 2023.

באופן מפתיע, מצוין בדוח, למרות שהמלחמה עצרה את מרבית העבודה בענפים רוויי תאונות, עובדים רבים נהרגו בתאונות עבודה דווקא בחודשי המלחמה.

כמו כן, כותבי הדוח מציינים כי בראיונות שקיימו עם עובדים בענף הבנייה, עלה שהעובדים מבינים, "בלית ברירה", כי הבטיחות בעבודה מוטלת בעיקר על כתפיהם, כאשר אף אחד אחר לא דואג להם באתר הבנייה.

"בהיעדר הכשרות, בהיעדר ציוד מגן, בהיעדר גורמי פיקוח באתרי העבודה, אף גורם לא לוקח אחריות על חיי העובדים בעבודות המסוכנות. הם מדווחים על קניית ציוד מיגון אישי בעצמם, ולומדים על בטיחות וסיכונים דרך ה-YOUTUBE או מפה לאוזן", מצוין בדוח.

קבלן כטוב בעיניו יעשה

דוח הבטיחות של קו לעובד לשנת 2023 מוצא כי "אקלים הבטיחות" במדינת ישראל, וספציפית בענף הבנייה, נמצא בשפל חסר תקדים. היעדר ההרתעה, מיעוט הסנקציות, ומדיניות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית הובילו לכך שכל קבלן כטוב בעיניו עושה - מבלי לחשוש מההשלכות של מעשיו.

הדוח מוצא כי מעבר לעלייה התלולה במספר ההרוגים בענף הבנייה, העומדת כאמור על 33% בהשוואה לאשתקד, מספר תאונות העבודה בישראל גבוה פי 2.5 מהממוצע במדינות האיחוד האירופאי, מספר צווי הבטיחות המוטלים על ידי מנהל הבטיחות ממשיך בירידה שלא קשורה למלחמה, והרגולציה שנועדה להגן על העובדים מתעכבת במשרדי הממשלה השונים מזה שנים.

לאור הממצאים הקשים, ארגון קו לעובד מוסר כי המלצתו להקמת רשות לאומית לבטיחות ובריאות תעסוקתית רלוונטית יותר מתמיד, כאשר מיליוני עובדים בישראל זקוקים להגנה וממתינים להקמתה כאוויר לנשימה.

הרוגים בתאונות עבודה לפי ענף. קו לעובד,
הרוגים בתאונות עבודה לפי ענף/קו לעובד

בסיום הדוח, טוענים בקו לעובד כי "בסמוך לפרסום דוח קו לעובד, פרסם גם מנהל הבטיחות את הדוח השנתי שלו, המודה שמספר ההרוגים בתאונות עבודה היה גבוה יחסית לשנה החולפת, אך גם השנה אינו סופר תאונות מסוימות. היעדר ההסכמות בינינו לבין המנהל אינו מסתכם במניין הנפגעים ובקריטריונים לסיווג התאונות, כי אם מגיע למקומות מהותיים ועקרוניים - הדורשים התערבות".

לדברי עו"ד דיאנה בארון, מנהלת מחלקת מחקר ומדיניות ציבורית בקו לעובד, "אתייחס להחלטה שהתקבלה בממשלה (ובשלב זה בוטלה), לסגור את המוסד לבטיחות וגיהות ולהעביר חלק מעובדיו למנהל הבטיחות שבמשרד העבודה. מודאגים מההצעה, הסותרת את קול ההיגיון והמלצות ועדת אדם, קראנו, יחד עם הקואליציה לבטיחות ובריאות תעסוקתית, לשמר את פעילות הגוף החשוב הזה, העוסק בהכשרות עובדים ומחקר חיוני, ולהקים רשות לאומית לבטיחות ובריאות תעסוקתית אשר תחתיה יהיו המוס"ל ומינהל הבטיחות ביחד. פניותינו המנומקות ועבודת הלובי הובילו להקפאת המהלך לסגירת המוס"ל, ונמשיך לפעול כדי להבטיח שהאיחוד בין המוס"ל למינהל הבטיחות יתבצע במסגרת רשות לאומית, מקצועית ובלתי תלויה, כפי שהמליצה ועדת אדם".

"בשם העובדים הזקוקים להגנות, אכיפה, מחקר, הטלת סנקציות נגד מעסיקים פוגעניים, חקיקה, אכפתיות ונהלים הרואים לנגד עיניהם את רווחתם ושלומם - נקווה שזהו הכיוון שאליו אנחנו הולכים", מסכמת בארון.

"אכיפת היתר כנגד היזמים והקבלנים בתחום הבטיחות - יוצרת את ההפך"

עו"ד אלדן דנינו, מומחה לבטיחות בענף הבניה והתשתיות: "שנת 2023, הייתה שנה קשה ביותר מבחינת כמות ההרוגים ותאונות העבודה בענף הבניה והתשתיות. לצערי, הדבר מוכיח את שטענתי, כי אכיפת היתר כנגד היזמים והקבלנים בתחום הבטיחות בשנים האחרונות, על דרך של עיצומים כספיים והעמדה לדין פלילי ומנהלי של החברות ובעלי התפקידים השונים מטעמן, לא רק שמחטיאה את המטרה הנעלה של שמירה על חיי אדם ובעצם כך על הבטיחות, אלא אף מביאה לתוצאות ההפוכות לחלוטין".

"אני מצפה, כי בפתחה של שנת 2024, ישכילו כלל הרשויות האמונות על הבטיחות במדינת ישראל, לשלב ידיים עם ציבור היזמים והקבלנים, תוך הנחלת תרבות בטיחות משותפת לענף כולו, דבר שיהיה בו בכדי להביא להפחתה משמעותית בכמות התאונות וההרוגים בענף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully