וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל עיכוב במסירת הדירות: זוכי מחיר למשתכן תובעים מיליונים

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 12:12

זוכי תכנית מחיר למשתכן שרכשו דירה באשקלון תובעים מיליונים מחברת הבנייה שמסרה להם את הדירות בעיכוב של 5 חודשים. לדבריהם החברה בחרה להתעלם באופן בוטה מכל פניותיהם | לטענת החברה: "מדובר בתביעה קנטרנית"

אתר בנייה בעיר אשקלון. ShutterStock
אתר בנייה בעיר אשקלון/ShutterStock

186 זוכים במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן", שרכשו דירה בשכונת עיר ימים באשקלון הגישו לאחרונה תביעה בבית המשפט המחוזי נגד חברת הבנייה של הפרויקט - בה הם דורשים פיצויים של כ-4 מיליון שקל בשל האיחור במסירת דירותיהם.

על פי התביעה, אשר נדונה בימים אלה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, החברה התחייבה בהסכם המכר למסור לתובעים את דירותיהם לכל המאוחר ב-30 ביוני 2022, אולם בפועל, היא מסרה להם אותן באיחור של כחמישה חודשים בממוצע.

אם לא די בכך, טוענים הדיירים, החברה סירבה לפצות את התובעים בשל האיחור, בניגוד למתחייב מהסכם המכר ובניגוד להוראות חוק המכר, ואף הגדילה לעשות, כאשר בחרה להתעלם באופן בוטה מכל פניותיהם.

לדברי עו"ד עמנואל יוזוק ממשרד עורכי הדין יוזוק-מלכין, שהגיש את התביעה בשם הדיירים, האיחור במסירת הדירות הסב לתובעים נזקים כלכליים כבדים, שכן רבים מהם נאלצו לשלם שכירות ומשכנתה גם יחד. כמו כן, לדבריו, רבים מהם נטלו על עצמם התחייבויות כלכליות שונות, וכעת הם מתקשים לעמוד בהן.

"רוכשי הדירות חיו בחוסר ודאות מוחלט"

על פי הנטען בתביעה, רבים מרוכשי הדירות חיו בחוסר ודאות מוחלט, לאורך חודשים ארוכים, בכל הנוגע לרישום ילדיהם לגנים ולבתי הספר ובכל הנוגע למציאת מקום תעסוקה בעיר או מחוצה לה. על פי הנטען, לאורך כל תקופת האיחור במסירה, החברה לא נקבה במועד כניסה משוער לדירות, ומנעה מרוכשי הדירות לתכנן את עתידם.

לדברי עו"ד יוזוק, סעיף 5א לחוק המכר (דירות) קובע מנגנון פיצוי מאוד ברור בשל איחור במסירת דירה. על פי החוק שהיה נכון למועדים שבכתב התביעה, אם איחר הקבלן במסירת הדירות ביותר מ-60 יום (תקופת גרייס), עליו לפצות את הרוכש רטרואקטיבית מיום המסירה הקבוע בהסכם ועד ליום מסירת הדירה בפועל, כאשר סכום הפיצוי ישתווה ל-150% מדמי שכירות חודשיים של דירה דומה בגודלה ובמיקומה, כפול מספר חודשי האיחור.

לכתב התביעה צורפה חוות דעת מקצועית של השמאים משה מנשרוב ורות בוסקילה, האומדת את גובה דמי השכירות המגיעים לתובעים. על פי תחשיב זה, לכל משפחה מגיעים פיצויים של עשרות אלפי שקלים, ובסך הכל סכום מצטבר של 3,748,837 שקלים לכל התובעים גם יחד, בתוספת ריבית והצמדה.

בתביעה, מבקש עו"ד יוזוק מבית המשפט להשית על החברה גם פיצויים עונשיים למען "יראו וייראו", בשיעור שבית המשפט ימצא לנכון, וזאת "לאור חומרת מעשיה, אדישותה למצוקת התובעים ונזקיהם והתעלמותה הבוטה מהוראות הדין".

"מדובר בתביעה טורדנית וקנטרנית"

בכתב ההגנה דוחה הנתבעת את הטענות נגדה, ותולה את האיחור במסירת הדירות במשבר הקורונה. לטענת החברה, מדובר בתביעה טורדנית וקנטרנית, שהוגשה בחוסר תום לב, ולפיכך יש לדחותה על הסף.

על פי כתב ההגנה, מדובר בפרויקט מורכב, שנבנה על דיונות מול הים, וכולל ארבעה בניינים של תשע ועשר קומות, ובסך הכל 136 דירות. לטענת החברה, רוב הסכמי המכר נחתמו בטרם פרצה מגפת הקורונה, ובמסגרתם מועד המסירה המשוער נקבע ל-30 ביוני 2022.

אלא שלטענת החברה, במארס 2020, פרצה מגפת הקורונה, ששינתה סדרי עולם ללא היכר. המגפה, כך נטען, שיתקה את המדינה בכלל ואת ענף הבנייה בפרט, לרבות את הפרויקט, מושא התביעה, למשך תקופה ארוכה.

עוד טוענת החברה, כי הדירות נמסרו לתובעים עוד קודם לנטען על ידם, אם כי בטרם חיבורן לחשמל, בנסיבות שלא קשורות אליה. בפועל, כך נטען, מדובר בעיכוב מזערי של פחות מחודשיים לאחר תקופת הגרייס בת 60 הימים.

האיחור המזערי הזה, כך לטענת החברה, נבע בעיקרו ממגפת הקורונה, ולפיכך מדובר בעיכוב מוצדק, בנסיבות של 'כוח עליון', שאינו מזכה את התובעים בפיצוי כלשהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully