וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באפריל 2022 הבנקים המרכזיים בעולם יצאו למירוץ: מה זה אומר?

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 12:22

ברגע שהכריז בנק ישראל על העלאת הריבית הראשונה באפריל 2022, הוא למעשה רק הצטרף למירוץ של הבנקים המרכזיים בעולם להורדת האינפלציה. מה זה אומר ואיך זה קשור לשוק הדיור שלנו? הכלכלן מוטי שויקה מסביר

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

כולנו מכירים את הקונספט של הריאליטי האמריקאי שמצליח בעולם כולו, The Amazing Race, או כפי שהוא מוכר בישראל, "המרוץ למיליון".

ועבור מי שלא: מדובר בתחרות בין מספר צוותים של 2 אנשים, אשר עוברים במהלכה במדינות שונות מסביב לעולם. המטרה של הצוותים היא להגיע ראשונים לקטע הסיום, כדי להימנע ממצב של הדחה. על כל זוג מתמודדים לבצע מספר מסוים של משימות ואתגרים על מנת להצליח.

איך זה קשור לכלכלה שלנו? באפריל 2022 יצאו הבנקים המרכזיים של המדינות לתחרות עולמית, כשהיעד הוא ריסון האינפלציה. מה זה אומר? בדקנו באמצעות יועץ המשכנתאות והכלכלן מוטי שויקה.

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. פלאש 90, פלאש 90
נגיד בנק ישראל: מייצג אותנו בתחרות העולמית של הבנקים המרכזיים/פלאש 90, פלאש 90

"אם בתקופת הקורונה כולנו היינו נעולים בבתים, לאחר שיצאנו ממנה התחלנו לרכוש בקצב מסחרר מה שגרם להשתוללות של האינפלציה והעלאת מחירים. זה מה שגרם למעשה לבנקים המרכזיים בעולם לצאת לתחרות המרוץ המיליון, כשהיעד - ריסון האינפלציה", אומר שויקה.

"על מנת לנצח בתחרות, כל הבנקים המרכזיים בעולם התחילו לעלות ריבית לצורך ריסון האינפלציה. בישראל הגיעה האינפלציה כמעט ל-6%, בארה"ב שיעור האינפלציה עבר את ה-9%, בבריטניה את ה-10%. הבנקים המרכזיים בתגובה נתנו גז, לא הפסיקו להעלות את הריבית במשק עד שראו כי טוב, וכי המהלכים שהם עושים אכן מניבים פירות ומרסנים את האינפלציה".

"כבר כמעט חצי שנה אנחנו ללא העלאות ריבית אצל כלל הבנקים, ואצלנו ראינו אף ירידת ריבית ראשונה של 0.25% בהחלטה האחרונה של נגיד בנק ישראל, שלדעתי באה בעיקר בשביל לאותת משהו לממשלה, ולא בגלל שהנגיד באמת רצה להוריד ריבית".

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה

השלב הראשון בתחרות הושלם, מה השלב הבא?

"הצלחנו את השלב הראשון בתחרות, כולם עברו לשלב הבא", אומר שויקה. "מה זה השלב הבא? ראשית, לשלוט בקצב עליות המחירים, שחלילה לא תתפתח פה שוב אינפלציה. זה מתבצע כיום בכך שכל הבנקים המרכזיים לא ממהרים להוריד עכשיו ריבית, הם יחכו ויחכו עד שידעו בוודאות כמעט גמורה שהשתוללות המחירים מאחורינו".

"המטרה השנייה היא הורדת ריבית. מתי היא תגיעה? שאלת המיליון. אם זה היה תלוי אך ורק בבנקים, אז ניתן להגיד בוודאות שהנה זה פה, אנחנו כבר לקראת הגמר המיוחל. אך זה לא תלוי אך ורק בבנקים המרכזיים, ישנם השפעות גלובליות אשר יכנסו כחלק מהשיקולים. אם זה החות'ים מתימן שמשפיעים על שינוע הסחורות, מלחמות אזוריות ועוד".

"אם נדבר רגע רק על הצוות שלנו בתכנית, מדינת ישראל נמצאת כיום בחוסר ודאות טוטאלי. המלחמה שמתפתחת, שער הדולר התנודתי, וגורמים נוספים מקשים על התחזיות של הריבית לשנת 2024, אבל אם בכל זאת נצטרך לנבא, ככל הנראה תהיה פה הורדת ריבית מצטברת של עד 1% בשנה הקרובה".

השלב האחרון: איך זה ישפיע על שוק הדיור שלנו?

"עם ההגעה לגמר של התחרות העולמית, עולה השאלה איפה זה שם אותנו בשוק הדיור: קודם כל, צריך להתחשב בכך שההיסטוריה מראה שלאחר מלחמות ישנה התעוררות בכלכלה ובשוק הנדל"ן, כשכולם חוזרים לתכנית המקורית שלהם. המלחמה תשפיע באופנים נוספים על שוק הדיור, מבחינת הגירה חיובית למדינה עקב האנטישמיות ברחבי העולם, מה שיעלה את הביקושים לדירות וכך גם את המחירים, שכן יזמים רבים לא ניגשים למכרזים לרכישת קרקעות של רמ"י עד יעבור הזעם של הריבית, מה שיגרום למחסור של מספר שנים נוספות בהיצע הדירות".

"עם זאת, כפי שציינו קודם, השנה בסבירות גבוהה נראה הורדת ריבית יחסית משמעותית, מה שיחזיר את השוק לפעילות גם מצד היזמים והקבלנים וגם מצד הרוכשים. אני מאמין כי יעשה בשכל מי שירכוש כעת דירה ולא ימתין להשתוללות המחירים שתגיע, אם זה לצורכי מגורים ואם לצורכי השקעה".

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully