וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות הדיור הציבורי מפונות מביתן - והמדינה בונה מגדלים

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 12:25

מדוע המדינה לא מקצה דירות למשפחות הדיור הציבורי בפרויקט הענק שעמידר מקדמת על מרכז קליטה גילה, ומעדיפה למכור את כל הדירות בשוק הפרטי? רגע לפני פניה לבג"ץ, הארגונים החברתיים מבקשים תשובות מהמדינה

הדמיה: התוכנית לפינוי בינוי במרכז קליטה גילה. אוקא אדריכלים,
הדמיה: התוכנית לפינוי בינוי במרכז קליטה גילה/אוקא אדריכלים

מדוע המדינה לא מוכנה לשלב דיור ציבורי בפרויקטים של התחדשות עירונית? השבוע נשלח מכתב מיצוי הליכים לפני פניה לבג"ץ למשרד השיכון בעקבות חוסר הנכונות של המדינה לשלב דיור ציבורי בפרויקטים של התחדשות עירונית. המכתב שיצא מחבר הכנסת מיכאל ביטון, פורום הדיור הציבורי והקליניקה המשפטית של המכללה למינהל בראשון לציון - יצא לאור קידום פרויקט ענק של התחדשות עירונית שמובילה עמידר בשכונת גילה בירושלים.

חבר הכנסת מיכאל ביטון פנה מספר פעמים עוד כמנהל ועדת כלכלה למשרד השיכון בשאלה מדוע אין תוספת דיור ציבורי בפרויקט הענק שמובילה עמידר וזאת למרות שבגילה אמורות להיבנות יותר מ-800 דירות חדשות. כמו כן עלתה הטענה של חבר הכנסת ושל פורום הדיור הציבורי שבירושלים יש ממתינים רבים ולכן אין הגיון בכך שבפרויקט שמובילה המדינה על קרקע ששייכת כבר לדיור הציבורי אין שום תוספת דירות ציבוריות וכל הדירות משווקות לשוק הפרטי בלבד.

איפה פה ההיגיון?

לאורך כל התקופה המדינה לא סיפקה תשובות לשאלות הקשות שעלו כנגד הפרויקט על ידי חברי כנסת, ארגונים חברתיים, ממתינים לדיור ציבורי ועוד דיירי השכונה. משרד השיכון, שהולך להרוויח מהפרויקט 200 מיליון שקל, וחברת עמידר שהולכת להרוויח מהפרויקט מעל 90 מיליון שקל - מעולם לא הסבירו לציבור מה ההיגיון למכור את כל הדירות בשוק החופשי, ואז לרכוש דירות חדשות ויקרות כדי לספק דיור לממתינים בירושלים.

ההיגיון מראה כי בעוד משרד השיכון בדרך כלל רוכש דירות ב-2 מיליון שקל ומעלה לדירה, בפרויקט מהסוג הזה ניתן לבנות דירות ציבוריות במחיר זול הרבה יותר ובצורה מדודה שתאפשר תמהיל נכון לשכונה. כמו כן, בניה כזאת לא תלויה בגחמות של משרד האוצר או השיכון ותבטיח פתרונות לא-700 ממתינים לדיור ציבורי בירושלים.

משרדי עמידר, 22 בספטמבר 2020. ראובן קסטרו
משרדי עמידר, 22 בספטמבר 2020/ראובן קסטרו

חשוב להגיד שמדובר בפניה עקרונית ולא רק פרטנית לגבי הפרויקט של גילה, כאשר ברור שהמכשיר של התחדשות עירונית יכול להיות מכשיר מעולה להגדלת מלאי הדיור הציבורי בישראל.

לדברי כותבי המכתב, לא הגיוני ולא סביר שהמדינה תוותר על פוטנציאל להגדיל את מלאי הדיור הציבורי בעשרות אחוזים באמצעות התחדשות עירונית, ותעדיף לרכוש דירות יקרות בשוק החופשי תוך בזבוז משאבים ופגיעה בעשרות אלפי ממתינים לדיור ציבורי.

בישראל חסרות על פי מדדים בינלאומיים עשרות אלפי דירות ציבוריות ורכש דירות ללא תכנון ובניה לא יכול לספק מענה למחסור העצום הזה. בעוד בישראל יש כ-48,000 דירות ציבוריות שזה אך ורק 2% ממלאי הדירות הכללי באירופה, הממוצע הוא 12% ולכן כדי להגיע לממוצע באירופה דרושות כ-300,000 דירות ציבוריות נוספות. "ברור שזה נראה היום מספר דמיוני במציאות הישראלית, אבל אם לא נתחיל להתקדם לכיוון היעד לעולם לא נשיג את היעד ומצוקת הדיור תמשיך לדרדר עשרות אלפי משפחות לעוני", מזהירים כותבי המכתב.

"המדינה בוחרת למקסם רווחים על חשבון הדיור הציבורי"

לדברי דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי: "הממשלה מתעלמת מהמחסור בדיור ציבורי כאילו הוא לא קיים ומדיירי הדיור הציבורי כאילו אין להם זכויות. אפילו כשיש הזדמנות אדירה כמו זו בשכונת גילה, בוחרים במשרד השיכון להתעלם מ-700 ממתינים בירושלים שיכולים לקבל מענה מהפרויקט. במקום לקבל החלטה נבונה ומידתית שאחוז מסוים מהדירות החדשות ישמשו להגדלת המלאי, בוחרים בממשלה למקסם רווחים ולהפקיר קרקעות ששייכות לעם ישראל מבלי לחשוב על האנשים שזקוקים לפתרונות דיור".

"התחדשות עירונית היא כלי אדיר וחשוב להגדלת מלאי הדירות בישראל אבל אם היא לא תהיה כלי חברתי ורק תהיה כלי להגדלת הון ורווחי נדל"ן אז כולנו נכשלנו. לכן, לא נוותר ונשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו כדי לעצור את המהלך של משרד השיכון בגילה ונפעל נגד כל תכנית התחדשות עירונית שלא כוללת יעדים חברתיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully