וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה חדשה בפתח? פוטין הורה על חיפוש נכסים בבעלות רוסית בירושלים

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 15:41

האם צפויה להיפתח בישראל מלחמה נוספת, מסוג קצת אחר? הנשיא ולדימיר פוטין חתם בימים אלו על שני צווים הנוגעים לחיפוש אחר רכוש של האימפריה הרוסית או ברית המועצות לשעבר, הנמצא בערים שונות ברחבי העולם, כולל בירושלים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפגישה עם מנכ"ל התאגיד הממלכתי Rostec Sergei Chemezov במוסקבה, רוסיה, 28 בדצמבר, 2023.. Sputnik/Gavriil Grigorov/Kremlin, רויטרס
חזית נוספת? פוטין הורה על חיפוש נכסים בבעלות רוסית בירושלים/רויטרס, Sputnik/Gavriil Grigorov/Kremlin

מלחמת נדל"ן בפתח? נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הורה בימים האחרונים להקצות תקציב לחיפוש רכוש של האימפריה הרוסית, או ברית המועצות לשעבר, ברחבי העולם, במטרה להחזיר את הבעלות והזכויות של הפדרציה הרוסית על אותם נכסים. במסגרת זו, אחת הערים בהן יתבצע החיפוש אחר הנכסים הרוסים היא ירושלים.

ההוראה של הנשיא ניתנה באמצעות חתימה על שני צווים הנוגעים לניהול הרכוש של רוסיה או ברית המועצות. צווים אלו כרוכים בהקצאת סובסידיות לגוף בבעלות המדינה, שיהיה אחראי על ניהול רכוש כזה.

נכסים אפשריים שהרוסים יכולים למצוא בחו"ל, בהוראת פוטין לחפש אחריהם, יכולים להיות "חצי מחוף ניס", בניינים בירושלים, מתקני ייצור כמו מפעלים, מספנות ועוד. לפי מרואיינים, הצד הרוסי מתעניין בעיקר באובייקטים של מורשת תרבותית, אבל אי אפשר להתעלם שבסופו של דבר מדובר פה גם בנכסי נדל"ן.

מה הם המקומות שרוסיה יכולה לדרוש מישראל?

זו לא תהיה הפעם הראשונה בה רוסיה מנסה להחזיר אליה את רכוש ברית המועצות מרחבי העולם, כאשר בעבר כבר הצליחה להעביר את קתדרלה ניקולס הקדוש בצרפת, שנבנתה לכבוד יורשו של הקיסר אלכסנדר השני, בסגנון ביזנטי בניס, לבעלות רוסית. לאחר קריסת האימפריה הרוסית, היא הגיעה לבעלותם של כמה אנשים פרטיים, ולפי בית המשפט, המקדש הזה הוחזר לבעלות רוסית ב-2021.

לפי הערכות היסטוריונים, מאז שנת 2000 הועברו לבעלות רוסית כ-4,000 חפצי רכוש שונים בעלי ערך משתנה, לרבות באירופה, במזרח התיכון ובדרום אפריקה.

מראה הר הבית והעיר העתיקה של ירושלים במבט מהר הצופים. ShutterStock
מראה הר הבית והעיר העתיקה של ירושלים במבט מהר הצופים/ShutterStock

אלכס טנצר, פעיל חברתי, יו"ר ועדת המעקב אחרי עולי רוסיה, מציין שהנשיא ולדימיר פוטין וסרגי סטפשין, האחראי על החזרת הרכוש הרוסי, מנהלים שיחות ומשא ומתן עם ממשלות ישראל כבר כ-20 שנים, החל מתקופת ממשלת שרון, לגבי מקומות שנרכשו על ידי רוסיה במאה ה-19, ושהרוסים מנסים להחזיר לעצמם.

לדברי טנצר, נכון לעכשיו ידוע על 5 מקומות שרוסיה יכולה לדרוש מישראל: בית המשפט במגרש הרוסי, חצר סרגיי שעבר ב-2012 לרוסיה, חצר אלכסנדר שהובטח לרוסיה ב-2018 על ידי נתניהו, אבל בגלל התנגדות הכנסייה הלבנה שהמבנה שייך לה נתקע בדיונים בבית המשפט ומחכה להחלטה סופית של ממשלת ישראל (ההחלטה למעשה עברה, אבל לא יכולה לצאת לפועל בתקופה הקרובה בגלל שזה יתפרש ע"י מדינות המערב כעזרה לפוטין בתקופת המלחמה בין רוסיה ואוקראינה), ההסכם ב-2023 לגבי 2.5 דונם ברח' קינג ג'ורג' ובניית קונסוליה רוסית במקום, ובנוסף, סרגי סטפשין מדבר על קניית חצר אליזאבטה במגרש הרוסי (היום משמש כבית מעצר). כמו כן, הרשות הפלסטינית החזירה בעבר לרוסיה נכסים בבית לחם וביריחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully