וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט מכריע: האם תשלומי משכנתה נחשבים כתשלומי מזונות?

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 14:06

פסק דין בבית המשפט המחוזי בתל אביב הפך החלטה של ביהמ"ש לענייני משפחה, ועושה סדר במחלוקת רבת שנים בעניין תשלומי משכנתה לאחר הגירושים

סכסוך על בית בעקבות גירושים. ShutterStock
סכסוך על בית בעקבות גירושים/ShutterStock

על אף שמכר את חלקו בדירה לגרושתו - הבעל יאלץ לשאת במחצית תשלומי המשכנתה, בגובה מאות אלפי שקלים. כך קובע בימים האחרונים פסק דין של בית המשפט המחוזי בתל אביב.

בהחלטה זו, בית המשפט המחוזי הופך החלטה של בית המשפט לענייני משפחה, ומקבל את הערעור שהגישה האישה, החיה בנפרד מבעלה. פסק הדין קובע כי האישה לא תשיב לבעל מחצית מתשלומי המשכנתה ששילם על הדירה המשותפת, שבה נשארו האשה ושתי בנותיהם לאחר מועד הקרע.

בעצם ההחלטה, יוצאת הלכה מנחה מביהמ"ש המחוזי בתל אביב, אשר עושה סדר בנקודה הנתונה במחלוקת רבת שנים הנוגעת לשאלה האם ניתן להחשיבם כתשלומי מזונות לאחר גירושים - וקובע, בניגוד להחלטת בית המשפט לענייני משפחה, כי התשובה היא חיובית.

"תשלומי המשכנתה הגדילו את הונה של האשה"

פסק דינו של בית המשפט לענייני משפחה מדצמבר 2022 קבע בין היתר שעל האישה להשיב כרבע מיליון שקל לבעל, על אף שבהחלטה למזונות זמניים נקבע שהוא ימשיך לשלם את כל הוצאות הבית, לרבות המשכנתה.

באוקטובר 2021 הגיש הבעל תביעה כספית להחזר כספים בגין תשלומי משכנתה שעומדים על סך של 13,532 שקל לחודש וכן תשלומי הלוואות ששולמו על ידו לאחר מועד הקרע שלטענתו על האישה להשיב לו את מחציתם זאת לאחר שהיא רכשה את חלקו בדירה. האיש טען כי תשלומי המשכנתה הגדילו את הונה של האשה ודינם להיות מושבים.

מנגד, האישה טענה שיש לדחות את התביעה להשבת מחצית מהמשכנתה שהאיש שילם, בין היתר מאחר שתשלומי המשכנתה שהאיש חויב לשלם היו חלק מחיובי המזונות שהושתו עליו.

בית המשפט לענייני משפחה קיבל את תביעת האיש ברכיב המשכנתה וקבע בפסק הדין כי החלטתו בנוגע למזונות הזמניים לא כוונה לכך שהאיש ישלם את תשלומי המשכנתה גם בעבור חלקה של האישה, מבלי שיותר לו לקבל את הכספים העודפים ששילם.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

האישה ערערה על פסק הדין לבית המשפט המחוזי באמצעות עו"ד יוסי הרשקוביץ בטענה שביהמ"ש לענייני משפחה טעה כשהתייחס לתשלומי המשכנתה כרכיב הוני ולא כחלף תשלום שכר דירה כדמי מדור וכחלק מדמי המזונות.

בפסק דינו של ביהמ"ש המחוזי אשר ניתן ע"י כב' השופט נפתלי שילה אליו הצטרפו יתר חברי ההרכב נקבע חד משמעית כי תשלומי משכנתה הינם חלק מחובת המדור והינם חלק מתשלומי מזונות. בכך, כאמור, הגיעה מחלוקת רבת שנים זו לפתרון והנחייה ברורה של ביהמ"ש המחוזי בסוגייה זו.

לאור קביעתו של ביהמ"ש המחוזי כי אף שטמון בתשלום המשכנתה רכיב הוני המגדיל את הונה של האישה, אין בכך בכדי לגרוע מהעובדה שתשלום הוני זה מהווה אף רכיב מדור. מאחר שכאמור תשלום המשכנתה משמש גם בגדר רכיב של מזונות ולא רק רכיב הוני, לא היה מקום להורות על השבתו.

"החלטה חשובה, אחרת ייגזר על הקטינים להיטלטל בדירות שכורות"

לדברי בא כוחה של האישה, עו"ד יוסי הרשקוביץ, "מדובר בהלכה מנחה לכל בתי המשפט בסוגייה שהייתה במחלוקת ולמצער, מעורפלת. כיום ניתן לומר כי סוף סוף יצאה הלכה ברורה מביהמ"ש המחוזי לפיה תשלומי משכנתה הינם חלק מדמי מדור וחלק מתשלומי המזונות. הלכה זו תביא לוודאות בתיקים רבים בהם הייתה מחלוקת בדבר תשלומי המשכנתה והחשבתם כמזונות או כהגדלת ההון. יש בהחלטה זו טעם רב, שכן אחרת ייגזר על הקטינים והאם להיטלטל בדירות שכורות".

עו"ד הרשקוביץ מוסיף כי פסיקה זו תואמת גם את הדין העברי ואת פסק דינו של ביה"ד הגדול, אשר ניתן לאחרונה ע"י כב' הרב שפירא.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully