וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין החדש לנצחי: מה עדיף, טרנד זמני או עיצוב אלמותי?

עודכן לאחרונה: 18.1.2024 / 10:40

בעולם הולך ומתפתח בתדירות גבוהה - קצב החיים והחשיפה האינסופית למגמות מעמידים אותנו בדילמה האם לבחור בטרנדים מתחלפים או בעיצוב אלמותי שילווה אותנו לאורך זמן, ללא מניירות חולפות. כיצד נדע מתאים לנו יותר? מעצבות הפנים ענבל תימור ודנה קלמנוביץ מסבירות

פנטהאוז ברחוב ויצמן בתל אביב. ענבל ודנה אדריכלות ועיצוב פנים,
פנטהאוז ברחוב ויצמן בתל אביב/ענבל ודנה אדריכלות ועיצוב פנים

איך טרנד נולד? טרנדים הם מגמות פופולריות הבאות לידי ביטוי בדרך כלל בהיבטים תרבותיים, כמו אופנה, לייף סטייל ועיצוב. עם הופעת המדיה החברתית, במיוחד בפלטפורמות כמו אינסטגרם, "טרנדים" לא רק צברו קהל רחב יותר אלא גם התפתחו בקצב חסר תקדים. אך אם בשני התחומים הראשונים, אופנה ולייף סטייל, אין לנו ברירה אלא לדלג בין הטרנדים ולהתעדכן בקביעות - האם גם כך הדבר בעיצוב החלל?

טרנד, בהקשר של עיצוב חללים, משקף את הטעמים וההעדפות הרווחות של תקופה מסוימת. חקר הטרנדים, שנקרא (איך לא) טרנדולוגיה, בוחן כיצד מגמות אלו מתעוררות, צוברות תאוצה ובסופו של דבר דועכות. זוהי דיסציפלינה המשלבת גורמים תרבותיים, חברתיים וכלכליים במטרה להבין כיצד ומדוע סגנונות מסוימים שובים את דמיונו של הציבור.

ענבל תימור ודנה קלמנוביץ, מעצבות פנים עם ניסיון של 20 שנה ובעלות משרד לעיצוב פנים בתל אביב, עוקבות בהדיקות אחר מגמות עיצוב ותנועתן בעולם. לדבריהן, "בין לקוחותינו ניתן להבחין בשינוי הגישה לעיצוב בהתאם לגיל הלקוח. בעוד לקוחות מבוגרים מבקשים להיצמד לסגנונות נצחיים, לקוחות צעירים ובתי עסק מכוונים לעיצוב טרנדי ועכשווי. באופן אישי, אנחנו מאמינות שהשילוב האקלקטי בין סגנונות העיצוב מייצר חללים נעימים, יצירתיים ומלאי עניין".

אילו גורמים משפיעים כיום על מגמות העיצוב?

רשתות חברתיות: פלטפורמות כמו אינסטגרם ופינטרסט חוללו מהפכה באופן שבו מגמות נוצרות ומשפיעות. פלטפורמות ממוקדות חזותית אלו הפכו לחלון ראווה של סגנונות מתפתחים, חשיפה ואימוץ מידי ברחבי העולם. בעשור האחרון, הרשתות החברתיות ובמיוחד אינסטגרם, נחשבות כמשפיעות מרכזיות על עולם העיצוב. פלטפורמות אלו מאפשרות למשתמשים לשתף תמונות וסרטונים ולייצר סטורי-טלינג של חללים מעוצבים וסגנונות מגוונים. משפיענים וסלבריטאים בפלטפורמות הללו מגדירים לעתים קרובות מגמות שלאחר מכן מאומצות על ידי העוקבים שלהם ברחבי העולם. התוצאה היא מחזור טרנדים דינמי יותר, מהיר יותר, שבו סגנונות חדשים צצים ומתפשטים במהירות.

טכנולוגיה: ההתקדמות הטכנולוגית פתחה אפשרויות חדשות בעיצוב: בתים חכמים, חומרים ברי קיימא וטכניקות בנייה חדשניות, כמו טכנולוגית הדפסה בתלת מימד והיכולת ליצור מוצרים, ופריטים חדשים לעיצוב הבית כמו חיפויים, ריהוט ואביזרים דקורטיביים, ועוד. טכנולוגיות נגישות אלו מאפשרות למעצבים לייצר מוצרים מותאמים ומדויקים, בעלי צורות מורכבות שלא היה ניתן לייצר בעבר.

פנטהאוז ברחוב ויצמן בתל אביב. ענבל ודנה אדריכלות ועיצוב פנים,
פנטהאוז ברחוב ויצמן בתל אביב/ענבל ודנה אדריכלות ועיצוב פנים

אירועים היסטוריים: אירועים עולמיים מרכזיים, כולל מלחמות, שפל כלכלי וקיימות, משפיעים באופן היסטורי על מגמות עיצוב, בין היתר. השינויים נגרמים כתוצאה מהשפעה ישירה של אירועים אלו על ערכים, אמונות והשקפות של החברה. לדוגמה, מלחמות יכולות להוביל לעליה בפופולריות של עיצובים פשוטים ופונקציונליים, שכן אנשים מחפשים נוחות ובטחון. לאחר מלחמת העולם השנייה הקימו מבנים מהירים באמצעות גיאומטריה פשוטה, חומרים זולים ונגישים ופרטי ביצוע פשוטים; דוגמה נוספת היא תנועת השלום והסביבה שהתעוררה במהלך שנות השישים והשבעים של המאה ה-20, והובילה לעליה בפופולריות של עיצוב בר קיימא. תנועה זו קראה לשימוש בחומרים ידידותיים לסביבה ובטכניקות בניה יעילות יותר; לבסוף, איך אפשר שלא לציין את האינטרנט, שהפך נגיש יותר בשנות התשעים של המאה ה-20, מה שהוביל בעליה בחשיפה לעיצובים מכל העולם, וכך גם בפופולריות של עיצוב בין לאומי.

בינה מלאכותית: הבינה המלאכותית נכנסת בשנים האחרונות בכל הכוח ומשפיעה על כל תחומי החיים שלנו, וביניהם גם עיצוב הבית והמרחב. העבודה עם הבינה המלאכותית מקצרת תהליכים ומייצרת השראה, מסייעת למעצבי פנים לעבוד בצורה יעילה ויצירתית, מאפשרת למעצבים להמחיש את הרעיונות שלהם ללקוחות ולקבל משוב לפני היישום בפועל באמצעות הדמיות ככלי עבודה. ההשפעה של הבינה המלאכותית על מגמות עיצוב צפויה להמשיך ולהתפתח בשנים הקרובות וליצור הזדמנויות חדשות לעיצוב תוך שיפור תהליכים.

לאן צופה העתיד של מגמות עיצוב הפנים?

העידן הדיגיטלי האיץ משמעותית את קצב שינוי המגמות. הזרם המתמיד של רעיונות ותמונות חדשות ממאגר אינסופי, קיצר את תוחלת החיים של סגנונות מסוימים. טרנד שבעבר יכול היה להימשך שנים, היום, במקרה הטוב, יכול לעבור תוך מספר חודשים. השינוי המהיר הזה מונע על ידי השאיפה הבלתי פוסקת לחידושים ואינדיבידואליזם, בעיקר בקרב צרכנים צעירים אשר פעילים יותר במדיה החברתית.

במבט לעתיד, אנו יכולים לצפות לטכנולוגיה שתמלא תפקיד משמעותי. השילוב שלAI , מציאות מדומה ומציאות רבודה בתהליכי עיצוב, יכול להציע חוויה אישית ואינטראקטיבית יותר ללקוחות. גם נושא הקיימות והסביבה צפוי להפוך למגמה דומיננטית, כיוון שדאגות סביבתיות מניעות את הביקוש לעיצובים וחומרים ידידותיים לסביבה. יתרה מכך, המודעות הגוברת לבעיות בריאות הנפש עשויה להוביל לעיצובים המדגישים נוחות, שלווה ובריאות.

מה לגבי העיצוב הנצחי?

בעוד טרנדים באים והולכים, אלמנטים עיצוביים מסוימים משיגים מעמד נצחי, המתעלה מעל גחמות האופנה. סגנונות "אלמותיים" אלו מאופיינים במשיכת הזמן שלהם, ומייצרים לעיתים קרובות איזון בין פונקציונליות ואסתטיקה.

הסגנונות המובילים הם: קלאסי, מודרני, סקנדינבי וכפרי. אלו, ממשיכים להיות בחירות פופולריות וחוזרות. יחד עם זאת, בסגנונות אלה ניתן לשלב אלמנטים טרנדיים מתחלפים, ובכך ליצר חלל אקלקטי ויצירתי. סגנונות אלו עמדו במבחן הזמן, לעיתים קרובות נבדקו מחדש והתרעננו אך אף פעם לא נפלו.

לסיכום, עולם עיצוב הפנים הוא השתקפות מרתקת של שינויים חברתיים והתקדמות טכנולוגית. ככל שאנו ממשיכים לראות את ההתפתחות המהירה של מגמות עיצוב, המונעות על ידי פלטפורמות דיגיטליות וטכנולוגיות חדשניות, מסקרן לשער מה צופה לנו העתיד.

חלק מהטרנדים יהיו בהכרח חולפים, אחרים יכניסו את הבסיס לעיצובים אלמותיים של המחר. אולם, מה שנשאר קבוע הוא הרצון האנושי ליצור מרחבים שהם לא רק אסתטיים, אלא גם מהדהדים עם הסיפורים והחוויות האישיות שלנו. במשחק הגומלין הדינמי הזה בין החדש לנצחי, המהות של עיצוב הפנים ממשיכה להתפתח, שובה אותנו ומעוררת השראה באותה מידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully