וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניית ממ"ד בהליך שיקום מבנים

מוגש מטעם yesodot77

עודכן לאחרונה: 18.1.2024 / 9:41

הנתונים מדאיגים - 80 אלף בניינים בישראל נבנו לפני שנות ה-50 ורובם ככולם צריכים לעבור הליכי חיזוק כדי להבטיח את שלומן של 300 אלף המשפחות שחיות בהם

בניין ישן. pexels,
רבים מהמבנים שנבנו לפני שנות ה-50 זקוקים לשיקום/pexels

להליכי החיזוק השונים אנחנו קוראים בשם שיקום מבנים והם כולל עבודות רבות, אחת מהן היא בניית ממ"ד ואין זמן נכון יותר לכך מהזמן בו המבנה עובר הליך של חיזוק. מתי הזמן הנכון לבצע שיקום לבניין, כיצד משלבים בתוכניות ממ"דים ומה צריך לדעת לפני שיוצאים לדרך? הכנו לכם את כל התשובות.

כיצד תדעו שהבניין שלכם זקוק להליך שיקום?

ראשית יש לומר - רבים מהמבנים שנבנו לפני שנות ה-50 זקוקים לשיקום בשל בלאי שנגרם להם לאורך השנים. לרוב, נוכל לראות סימנים המצביעים על הצורך לשקם את המבנה, למשל של פגיעה ממשית באסתטיקה של הבניין בדמות צבע מתקלף, ברזל חשוף, סדקים, טיח מתפורר ועוד.

אנחנו מדברים כאן על מראה אסתטי, אך האם שיקום מבנים מחייב בשל אסתטיקה? בהחלט לא, כשזה נוגע למראה החיצוני בלבד, הצורך בשיקום מבנים נתון לשיקול דעתו של כל בניין, אך יש לשאול באותה המידה האם אותם פגמים אסתטיים מהווים אינדיקציה לכך שקיימים פגמים אחרים בבניין וכאן בהחלט שיקום המבנים נכנס לתמונה.

כאשר יש סדק בקיר, כשיש ברזל חשוף וכאשר טיח מתפורר, הדבר יכול להצביע על היחלשות המבנה, מעבר לעובדה שהוא יכול לקרוס או שחלקים ממנו יכולים ליפול ולהוות סכנה, יש לחשוב גם על האפשרות שתהיה רעידת אדמה שתגרום להתמוטטות המבנה החלש ממילא.

בהערכה גסה ניתן לומר שרוב המבנים שגילם יותר מ-50 שנה זקוקים להליכי שיקום כל שהם, בין אם חיצוניים ובין אם פנימיים, זאת כדי להעלות את הבטיחות וגם כדי להעלות את רמת החיים בבניין שכן בניינים אלה נוטים לגרום צרות רבות.

הוספת ממ"ד במסגרת הליך שיקום המבנה

כאשר מבצעים תוכניות לשיקום המבנה, יש להתאים אותו לסטנדרט הבניה והבטיחות של ימנו, חלק בלתי נפרד מאותו הליך הוא הוספת ממ"ד לדירות. כאשר ההליך מבוצע בבניין דירות משותף, קיים צורך בהשגת 60% הסכמה מצד הדיירים אך בימנו, מי יאמר לא להוספת ממ"ד בדירתו?
הממ"ד נועד לספק הגנה מפני התקפות טילים ואף מפני רעידות אדמה, אך יש לו יתרון נוסף והוא הוספת חדר לבית. במשפחות רבות מדובר בתוספת שיכולה לשנות באופן מהותי את איכות החיים.

מה חשוב לדעת על הסכמת הדיירים?

לאחר שהתקבלה הסכמתם של מרבית דיירי הבניין ניתן לצאת לדרך - כדי להבטיח את ההליך מומלץ מאוד להחתים את הדיירים על טופס בו הם מצהירים על אישורם להליך, טופס כזה יכול למנוע לא מעט קונפליקטים בשלב מאוחר יותר. שימו לב - כאשר בונים ממ"ד בבניין משותף יש צורך ביציקות, יסודות וקירות של בטון מהקרקע ועד לתקרה, מסיבה זו דיירים מהקומות העליונות צריכים לקבל את הסכמתם של הדיירים בקומות מתחת להם ויכולות להיות מורכבויות של חוסר הסכמה הנובעת מקושי כלכלי ולעיתים אף מחוסר רצון להיכנס להליך שיוביל לשינוי בשגרת היום יום.

יש לכם שאלות? רוצים לדעת כמה עולה לבנות ממ"ד? מעוניינים לשמוע עוד על בניית ממ"ד בהליך שיקום? פנו לקבוצת עידן מיגון, נשמח לעמוד לרשותכם.

שלבי בניית הממ"ד בהליכי שיקום המבנה

לאחר קבלת הסכמת הדיירים יש לפנות לחברת בניה המתמחה בתחום הממ"דים ותוספות הבניה, כדי להבטיח את יעילות הפרויקט יש לבחור בחברה מקצועית וותיקה. בשלב זה החברה תבחן יחד עמכם את היתכנות הפרויקט, יש לבחון האם ניתן לקבל היתר בניה ולהתאים את הממ"דים למבנה הקיים תוך בחינה מעמיקה של מיקומו והענקת נוחות לדיירים כולם.

השלב הבא יהיה קבלת היתר בניה, יש לפנות לוועדת התכנון והבניה המקומית ובדרך כלל מדובר על הליך שאורך כמה חודשים ואף חצי שנה - יש להגיש לוועדה מסמכים שונים הקשורים לנכס, בין היתר מפה טופוגרפית, מדידות, נתונים וזכויות בניה בנכס. הוועדה תבחן את הבקשה, תדחה או תקבל אותה ובמקרים מסוימים היא תאשר את הבקשה בתנאים.

בשלב הבא מתבצעת הבניה בפועל, תהליך זה עשוי להשתנות בין בניין לבניין בהתאם לתנאים ולצרכים בשטח, לדוגמה, דרכי הגישה לבניין, כמות הממ"דים אותם יש לבנות, עבודות משלימות נוספות, למשל של הוספת מרפסת, שיפוצים וחיזוקים לבניין ועוד. השלב האחרון יהיה קבלת אישור מהרשות לפני השימוש בממ"ד.

יתרונות בניית ממ"ד בתהליך שיקום המבנה

אם הבניין שלכם ישן וזקוק לחיזוקים, הוספת ממ"ד בהחלט תזקוף לזכותה כמה יתרונות משמעותיים והראשון בהם הוא המיגון. מרגע פרוץ מלחמת ברזל הובנה החשיבות הרבה של המיגון במגורים ואם אין לכם כוונות לחכות להליכי התחדשות עירונית שלוקחים עשרות שנים ואף יותר, יש לכם הזדמנות לחזק את המבנה, להוסיף לכל דירה מיגון ובנוסף לבצע הליכי שיקום נוספים - פנימיים, חיצוניים, בטיחותיים וקוסמטיים.

טיפים לזירוז הליכי בניית הממ"ד בבניין המשותף

הכנו לכם כמה טיפים שיסייעו לכם לזרז את הליכי בניית הממ"ד בבניין המשותף:

אסיפת דיירים - כנסו אספת דיירים והסבירו את חשיבות המיגון במבנה, לצד חשיבות חיזוק המבנה והמראה האסתטי שלו. הדגישו את עליית ערך הדירות בעקבות הבניה ואת חשיבות הירתמות רוב הדיירים להליך.
בחרו עורך דין מנוסה מהתחום - ליווי מדויק של עורך דין המתמצה בתחום ההתחדשות העירונית קריטי כבר בשלבים הראשונים, באפשרותו להבהיר את הצד המשפטי והכלכלי של ההליך, את המכשולים שעלולים להתגלות בדרך וביכולתו לשמוע כבר בשלבים הראשונים את חששות חלק מהדיירים ולמצוא להם פתרונות.
בחירת חברת בנייה - בחרו חברה המחזיקה בניסיון הנדרש לבניית הממ"ד, רצוי שחברה זו תציע את כל המעטפת הדרושה לשיקום המבנה.

מוגש מטעם yesodot77
  • עוד באותו נושא:
  • ממ"ד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully