וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עדיף - לסבול מרעש מטוסים או לחיות בסכנת קריסה? נסו גם וגם

עודכן לאחרונה: 17.1.2024 / 12:37

החלטה הזויה של המדינה ביישוב הסמוך לשדה תל נוף של חיל אוויר בולמת פינוי בינוי בגלל רעש המטוסים - בזמן שאף אחד לא מתכוון לפנות את הדיירים, החיים בסכנת קריסה וחווים פגיעה בריאותית ונפשית

מטוס מעל בית באמצע הרחוב. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מה הייתם מעדיפים - להחריש אוזניים בימים ובלילות מרעש מטוסים או לחיות בסכנת התמוטטות תמידית? התשובה שלכם היא ככל הנראה: לא זה ולא זה.

עם זאת, החלטה הזויה של המשרד להגנת הסביבה ביישוב הסמוך לשדה תל נוף של חיל אוויר, בולמת פרויקט פינוי בינוי בעקבות רעש המטוסים, ומאלצת את הדיירים המוחלשים לספוג את רעש המטוסים באופן בלתי נסבל ולחיות בסכנת התמוטטות. זאת, כשאף אחד לא מתכוון לפנותם.

חשוב לציין שמצב הדירות בפרויקט שנעצר בגלל הרעש במצב גרוע ביותר - ישנן דירות גג שאפשר לראות את השמיים ואת המטוסים מהסלון, חלק מהבניין מתרחק מחלקו האחר והחשש הכבד לקריסה.

התחדשות נעצרה בקרית עקרון. יח"צ,
התחדשות נעצרה בקרית עקרון/יח"צ

מדובר על פרויקט פינוי בינוי בקרית עקרון על מתחם ענק בלב הישוב, בשטח 50 דונם המשלב מגורים, מסחר ותעסוקה, שכבר היה בשלב מתקדם יחסית, בו החברות נועם אור התחדשות עירונית וסינקו כוכב הנגב כבר סיימו להחתים את הדיירים ועברו את אישור הרשות להתחדשות בוועדה המקומית. אלא, שאז נפלה עליהם החלטה חדשה שעוצרת את המיזם. "הגענו לוועדה לאישור תב"ע, שם עלתה טענה (קצת הזויה) של המשרד להגנת הסביבה על תחום רעש גבוה", מספרים היזמים.

הדיירים החיים בפרויקט מספרים על חיים בלתי נסבלים כבר שנתיים בסחבת לא הגיונית שתוקעת פרויקט שיכול היה כבר להיות באמצע הביצוע - ובזמן מאוד קריטי לפרויקט כזה, בזמן מלחמה ונבואות הזעם על רעידות אדמה.

בהחלטת הועדה הורידו חלקים מהתוכנית ובכך הפכו אותה ללא כלכלית עבור היזמים, והפרויקט כמובן נתקע. מיותר לציין שאזור העיר רחובות היה מטווח במלחמה האחרונה ודיירי השיכונים נמצאים בסכנת חיים.

ממשרד הגנת הסביבה נמסר: "כעיקרון משרדנו מעודד התחדשות עירונית. נציין כי לאור תחום רעש מטוסים הגבוה אנו מתנגדים לתוספת אוכלוסייה בשטח זה" על החתום נעה כהן אורגד, מרכזת בכירה למניעת רעש במשרד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

אז מה הפתרון עבור התושבים הסובלים?

במסמך שפרסם ארגון הבריאות העולמי נסקרו מחקרים ממדינות רבות, אשר בחנו בין היתר את רמות מפלסי רעש מטוסים והשפעתן על בריאות הציבור וגורמת מחלות לב, לקויות קוגניטיביות, פגיעה בבריאות הנפש ועוד.

מדובר על מצב הזוי, שכן ככל הידוע לנו איש לא עומד לפנות את קרית עקרון בגלל קרבתה לרעש מטוסים. נזכיר כי זהו ישוב הקיים רובו ככולו בתחום רעש מטוסים. כיום, חלק לא מבוטל מהיישוב, כמו גם יישובים כפריים סביבו, תחת מפלסי רעש שאינם סבירים כבר היום לחשיפה של כלל האוכלוסייה בכלל, ואוכלוסייה רגישה בפרט. ועדיין, אף אחד לא מדבר על פינוי.

דין חסיד, סמנכ"ל תכנון והתחדשות עירונית בסינקו כוכב הנגב, אומר: "מדובר על יישוב בישראל החי מזה שנים תחת רעש מטוסים, ניכר כי במקום לשפר את מצבו האקוסטי, הבטחוני והבטיחותי, להטיב עם האוכלוסייה להעצים ולהרים את היישוב ואת האוכלוסייה -בחרו משרד הגנ"ס ומחוז מרכז לשמור על המצב הקיים לעוד שנים ארוכות, ולשמר את איכות החיים הירודה של התושבים החיים בבניינים מוזנחים ומטים ליפול".

"מפגע הרעש הינו חלק מהחיים שלנו במזרח התיכון"

תגובת עיריית קרית עקרון: "קריית עקרון נמצאת בתקופה חשובה וקריטית, לאחר 20 שנה שלא נבנתה יחידת דיור אחת ביישוב, סופחו לפני כשנתיים 470 דונם לשטח המועצה. ורק לפני מספר חודשים נחתם הסכם גג מול רמ"י להקמת רובע 'שדות' החדש והמדובר.ביישוב קיים שיעור גבוה של בנים ממשיכים המעוניינים להמשיך להתגורר בו אולם לאורך השנים האחרונות לאור מצוקת הקרקע טרם סיפוח השטחים החדשים, הבנייה ביישוב נעצרה לחלוטין. לאור הביקוש הגבוה המועצה קידמה ביתר שאת 4 מתחמי פינוי בינוי ביישוב הוותיק כאשר מתוכם שני מתחמים לפינוי בינוי כבר אושרו ושניים נוספים מקודמים בימים אלה בהם גם המתחם המדובר בכתבה.

"לשם דיוק הנכתב במאמר - התכנית כבר נדונה להפקדה בוועדה המחוזית ונותרו תיקונים שעל היזם לבצע טרם ההפקדה. לאחר החתימה על הסכם הגג התכנית קיבלה תאוצה מחדש כיוון שבמסגרת ההסכם נוצרה הזדמנות לקרקע משלימה ועד לקיץ 2024 מתוכנן לאשר את התכנית ולפרסם את תוקפה ברשומות המדינה".

"מפגע הרעש כפי שמצוין הינו חלק מהחיים שלנו במזרח התיכון, המועצה כמו יישובים רבים מסביב נמצאת בסמוך לבסיס תל נוף ומברכת על כך שהמטוסים החגים בשמיי היישוב הינם מטוסים ישראלים. התושבים כולם בחרו והתרגלו לחיות לצד הבסיס ואין הדבר מהווה מפגע באיכות חייהם. המועצה סבורה כי התכנית תטיב עם כל היישוב ובפרט עם הדיירים המתגוררים במתחם שיוכלו להמשיך וליהנות מאיכות חיים גבוהה בשכונה חדשה ומחודשת לצד חינוך מצוין ומיקום אטרקטיבי במרחב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully