וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזרקו מיליונים: מבקר המדינה חושף - החלטות מפוקפקות בדואר ישראל

עודכן לאחרונה: 15.1.2024 / 18:01

תיראו מופתעים: בין כל הצרות של דואר ישראל כיום, הדוח שמפרסם היום מבקר המדינה מציג ניהול לקוי, חריגות משמעותיות והיבטים נוספים הנוגעים להקמת "הקריה הדוארית", המטה של דואר ישראל במודיעין, והמעבר אליה | תגובת דואר ישראל בכתבה

דואר ישראל. ינון בן שושן, וואלה! טכנולוגיה
דואר ישראל/וואלה! טכנולוגיה, ינון בן שושן

פילים לבנים, רכבים צמודים לעובדים ומאות מיליוני שקלים שנזרקו לחינם על חשבון הציבור: דואר ישראל כבר נמצא בכותרות בימים אלו בלי קשר לדוח מבקר המדינה, סביב הפיטורים של יו"ר הדואר, מישאל וקנין, מה שהגיע עד בג"צ בעתירת דואר ישראל נגד החלטת שר התקשורת שלמה קרעי לפטר את וקנין. השופט כבוב כתב על כך: "עולה חשד שהדחתו של וקנין נובעת מכך שהוא מונה על ידי השר הקודם"; השופט עמית הוסיף: "למה לפטר יו"ר של חברה בזמן כל כך קרוב להפרטתה?".

אלא שכעת, עם פרסום דוח מבקר מדינה היום (ב'), עולה תמונה קשה הרבה יותר. משרד מבקר המדינה בדק בין החודשים אוגוסט 2022 - מרץ 2023 היבטים בנוגע להקמת הקריה הדוארית, וחשף החלטות מפוקפקות של דואר ישראל, ששוות לציבור המון כסף.

שלמה קרעי, דואר ישראל. ראובן קסטרו, נתי שוחט- פלאש 90, עיבוד תמונה
דואר ישראל כבר נמצא בכותרות/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, נתי שוחט- פלאש 90

רגע לפני שנצלול לביקורת, נזכיר כי בשנים 2016-2017 הקימה חברת דואר ישראל את מרכז הסחר המקוון במודיעין. הקמת מרכז הסחר המקוון סייעה לחברה לעמוד בהיקפים ההולכים וגדלים של תעבורת פריטי הדואר הבין-לאומי, שהיא הפעילות המרכזית של חברת דואר ישראל כיום ומנוע הצמיחה העיקרי שלה.

בהמשך הקימה החברה גם את משרדי המטה שלה ושל בנק הדואר באותו מתחם, והוא הפך לקריה הדוארית. הביקורת נעשתה בעיקרה בחברת הדואר, ברשות החברות הממשלתיות ובמינהל הדואר שבמשרד התקשורת. ראוי לציין כי בתקופת הקמתה של הקריה הדוארית כיהנו בעלי תפקידים אחרים כמנכ"ל וכיו"ר הדירקטוריון של החברה, והם התחלפו במהלך שנת 2022.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

דחיות חוזרות ונשנות במעבר למודיעין: מה הסיבה?

השלמת שלב ב' בפרויקט - העברת משרדי המטה למודיעין - ובכלל זה השלמת המעבר למשרדי המטה נדחתה מהמועד המתוכנן ברבעון השני של שנת 2019 לרבעון הראשון של שנת 2021 - עיכוב של כשנה וחצי.

עיכוב ניכר זה נבע בין היתר מהשינויים בהחלטות החברה בזמן ביצוע הפרויקט, ובהן ההחלטה להקים גלריות למשרדים, דבר שעיכב את קבלת אישור האכלוס ואישורים נוספים. תגובת דואר ישראל לדוח המבקר מצורפת בסוף הכתבה.

חריגה של פי 2 מהתקציב

חוזה ההתקשרות הראשון לשלב ב' בפרויקט עמד על סכום של 45 מיליון שקךל לשם התאמת הנכס לצורכי החברה, אך בפועל החברה השקיעה כ-90 מיליון שקל.

התאמות הנכס לצורכי החברה כללו בין היתר בניית משרדים ושטחים ציבוריים, הרחבת מרכז מזומנים ובניית גשר בין הבניינים.

במסגרת זו, עולים סימני שאלה גם בנוגע לצורך בשטחים כל כך גדולים. מהדוח עולה כי בקריה הדוארית קיימים שטחים רבים שאינם בשימוש, ובהם גם שטחים שיועדו לשמש מוקד בנק הדואר, חדר אוכל, חדר כושר ומרפאת שיניים, וזאת, גם כתוצאה מתוכניות ההתייעלות אשר הביאו לירידה במצבת העובדים וכן כתוצאה מהמעבר של עובדים רבים לעבודה מהבית.

לא הובאו בחשבון נתונים כלכליים מהותיים

בדיקת הכדאיות הכלכלית של החלופות לביצוע שלב ב' בפרויקט - בבסיס ההחלטה לביצוע שלב ב' בפרויקט שייעודו העברת יחידות המטה לקריה הדוארית במודיעין, נערכה בדיקה כלכלית (תחשיב) בחברת הדואר לצורך בחירה של אחת מהחלופות: (א) המשך הפעילות הנוכחית - שכירות או החזקה במבנים קיימים; (ב) חלופת השכירות - מכירת הנכסים הקיימים ושכירת השטח במודיעין; (ג) חלופת הרכישה החלקית: מכירת הנכסים הקיימים, רכישת 50% מהשטח במודיעין ושכירת 50% ממנו.

בבדיקת משרד מבקר המדינה עלה כי בתחשיב הכלכלי שערכה החברה, שבעקבותיו נבחרה ואושרה בדירקטוריון חלופת השכירות, לא הובאו בחשבון נתונים כלכליים מהותיים אשר היה בכוחם להפוך את מסקנותיו ולהעדיף את חלופת הרכישה החלקית שכן הם משפרים את חישוב הערך הנוכחי של חלופת הרכישה החלקית בכ-21.1 מיליון שקל. ואלה בין השאר הנתונים שלא נכללו בתחשיב: עלייה ריאלית בשווי נכסי נדל"ן לאורך זמן (12.2 מיליון שקל); סבירות נמוכה יותר למעבר מהנכס בחלופת רכישה חלקית לעומת שכירות מלאה (6.1 מיליון שקל); והסבירות הגבוהה נוכח מצבה הכספי של החברה כי לא ישולם מס בגין שבח בחלופה של רכישה חלקית (2.8 מיליון שקל).

עם זאת, יצוין כי בביקורת עלה כי דמי השכירות ששילמה חברת הדואר על שטחי התפעול וכן על שטח המשרדים נמוכים מעט מהממוצע בנכסים דומים שנבדקו באזור הקריה הדוארית.

ניהול לקוי של הדירקטוריון הקודם

מתהליך קבלת ההחלטה בדירקטוריון ובהנהלת חברת הדואר על הקמת הקריה הדוארית והפיקוח והבקרה על ביצוע שלב ב' בפרויקט, עולה כי הנהלת החברה לא בחנה חלופות נוספות לרכישה או שכירות במקומות אחרים, ולפיכך גם הדירקטוריון לא דן בהן ולא הנחה לפעול להמצאתן.

בהתאם לחוזה השכירות שהחברה חתומה עליו עומדת לה האפשרות לשכירות משנה. נכון למועד סיום הביקורת - מרץ 2023, החברה לא התחילה בביצוע עבודת מטה לקידום האפשרות להשכרת משנה לצורך שימוש בשטחים שאינם מנוצלים במבנה החברה.

לעומת השטחים הריקים הרבים בשטח משרדי המטה, עלה כי קיימת צפיפות בשטחים התפעוליים - הצפיפות במתחמי המיון מאלצת את חברת הדואר לנסות ולנצל כל שטח פוטנציאלי, מה שגורם לה לאחסן משטחי דואר, עגלות וציוד גם במסדרונות המעבר בצד הצפוני של המתחם החוסמים באופן ניכר את נתיבי המילוט משטחי המיון בשעת חירום או שריפה.

עוד עולה, כי הדירקטוריון דאז לא ביצע בקרה על נושאים משמעותיים הקשורים לביצועו של הפרויקט - תקציב, עמידה ביעדים ובחינת חלופות, וכי הנהלת החברה לא הציגה לו דיווחים שוטפים על ניהול עבודות הבנייה, העמידה בזמנים ועוד פרמטרים הכרוכים בהשלמת הפרויקט ובמעבר למשרדי המטה.

לשם ביצוע פיקוח ובקרה בשלב ב' בפרויקט מינתה החברה ב-24.12.17 ועדת היגוי עליונה אבל היא התכנסה שש פעמים בלבד בתקופה שבין ינואר 2018 - יולי 2019, וכי לאחר מועד זה אין תיעוד להתכנסות ועדת ההיגוי אף שהפרויקט הסתיים כשנה וחצי מאוחר יותר, במרץ 2021. היקף התכנסותה המצומצם של ועדת ההיגוי העליונה וכן הממצא כי יותר משנה וחצי לפני השלמת הפרויקט הפסיקה ועדת ההיגוי העליונה להתכנס, וזאת שלא בהתאם להגדרת תפקידה ואחריותה בכתב המינוי, עלולים להעיד כי החברה לא יישמה תהליך ניהול ופיקוח נדרש בדרג הבכיר של החברה.

התקשרות בפטור מהליך מכרזי לביצוע עבודות - וגידול של 800% בשכר

מהדוח עולה כי 3 ההתקשרויות של חברת הדואר עם חברה א', המשכירה את הנכס במודיעין עבור ביצוע התאמות בנכס המושכר על פני יותר משלוש שנים ובסכומים מהותיים בהיקף כולל של כ-90 מיליון שקל - המהווים גידול של 800% ביחס להתקשרות הראשונה (שבה נכללו סכומים בהיקף של 10 מיליון שקל לצורך ביצוע התאמות בנכס המושכר), בוצעו ללא מכרז ותוך שימוש בהחרגה המאפשרת ביצוע התקשרות בפטור ממכרז לפי תקנות חובת המכרזים, וגם זאת רק לגבי חלק מההתקשרויות (כ-45 מיליון שקל מתוך כ-90 מיליון שקל).

לפיכך, שלוש ההתקשרויות להתאמת המבנה המושכר לצורך שימוש החברה, בסך של כ-90 מיליון שקל, בוצעו ללא מכרז וללא שעמדו בתנאי תקנה 3(4) למתן פטור ממכרז. הדבר אף אינו עולה בקנה אחד עם עקרון העדפת המכרז הפומבי המעוגן בתקנות חובת המכרזים.

בנוסף, המעבר לקריה הדוארית לא הושלמה - וגם זה עולה כסף. מהדוח עולה כי 6 יחידות המטה, אשר החברה נושאת בעלות ארנונה שנתית של כ-725,000 שקל בגינן, טרם הועברו לקריה הדוארית כפי שתוכנן, ובניגוד לרציונל העומד מאחורי הקמתה של קריה זו. עוד עולה כי אחת היחידות ממוקמת במרחק קצר מהקריה הדוארית, ומשולמים בגינה שכר דירה וארנונה בעלות של כרבע מיליון שקל בשנה.

עלייה של 60% במספר העובדים שמקבלים רכב צמוד

מהדוח עולה כי במקביל להעברת פעילות החברה לקריה הדוארית גדל מספר העובדים הזכאים לקבלת רכב צמוד במקום החזר הוצאות רכב. בין השנים 2017 - 2021 חלה עלייה בשיעור של 60% במספר הרכבים (מ-279 רכבים ל-447) אשר הוצמדו לעובדי החברה השונים לצד עלייה בשיעור של 210% בעלויות החזקתם של רכבים אלו (מכ-5 מיליון שקל לכ-16 מיליון שקל).

הדבר אינו עולה בקנה אחד עם הירידה בהיקף הפעילות ובמצבת העובדים הכוללת בחברה. לא נמצא כי החברה ביצעה הערכות כספיות לגידול בהוצאות החברה בעקבות העלייה הצפויה במספר הרכבים הצמודים נוכח מעבר עובדים רבים לעבודה בקריה הדוארית. כמו כן, החברה לא ביצעה עבודה להשוואת עלויות הנסיעות לפני המעבר לקריה הדוארית ולאחריו.

היעדר מפקח חיצוני להקמת משרדי המטה והעלויות הכספיות שנגרמו עקב כך

עוד, חושף הדוח כי הטלת ניהול הפרויקט להקמתם של משרדי המטה והפיקוח עליו בידי אגף הבינוי של החברה, הנעדר ניסיון ומיומנות הדרושים להיקף הפרויקט, ולא על מנהל-מפקח חיצוני המתמחה בכך כמקובל, פגע באופן ניהול הפרויקט ובפיקוח עליו.

זיהוי מאוחר של העיכוב בבנייה והיעדר בקרות על ביצוע מלא של כתב הכמויות ועל ניהולו התקין של יומן העבודה מעידים על ליקוי במעקב של החברה אחר התקדמות העבודות ובבקרתה על ההוצאות שבהן כרוך הפרויקט. עלה פער בין הסכום לתשלום שלו התחייבה החברה בשלב ב' לפרויקט בגין ביצוע עבודות התאמה למושכר, בסך של כ-55 מיליון שקל, לבין סכום ההוצאה בפועל. הוסכם בין חברה א' המשכירה את הנכס לבין חברת הדואר כי חברת הדואר תשלם סכום נוסף של כ-33 מיליון שקל (תוספת של כ-60% לסכומים שלהם התחייבה בהסכמים שנחתמו עד אז).

נכס נדל"ן בבעלות הדואר עמד ריק 9 שנים

ניצול שטחים ריקים בבעלות חברת הדואר ששימשו בעבר את החברה ופונו - בדוח הקודם עלה כי הנכס, בשטח 650 מ"ר ברחוב רוגוזין 7 באשדוד, עמד במרביתו ריק במשך כתשע שנים ולא הניב הכנסה. גובה דמי השכירות המשוערים לנכס זה הם כ-500,000 שקל לשנה, ויתרה מזו, חברת הדואר נושאת בעלויות הארנונה של נכס זה, שסכומן כ-186,000 שקל לשנה. באותו הזמן שכרה החברה נכס נוסף באשדוד סיטי ששטחו 276 מ"ר, והוא משמש תחליף לנכס שברחוב רוגוזין ובגינו לחברה עלויות שכר דירה וארנונה. דמי השכירות מסתכמים בכ-154,000 שקל לשנה.

ממצאי ביקורת המעקב מעלים כי הליקוי לא תוקן. במהלך ביקורת המעקב עלה ליקוי דומה בעניין סניף אואזיס ברחוב ז'בוטינסקי ברמת גן, אשר היה בעבר סניף חשוב והוא משתרע על שטח של 244.5 מ"ר. הסניף נסגר בחודש מאי 2022, ועד למועד סיום הביקורת לא הושכר. גובה דמי השכירות המשוערים שהחברה יכלה לקבל עבור השכרת נכס זה הם לכל הפחות כ-410,000 שקל לשנה, ואילו כיום החברה נושאת בעלות הארנונה הגבוהה בגינו, בסכום של כ-105,000 שקל בשנה.

תגובת דואר ישראל

מדואר ישראל נמסר: "החברה קיבלה ומיישמת את המלצות דו"ח הביקורת העוסק בליקויים הנוגעים לפרויקט הקריה הדוארית בשנים 2017-2021. בשנתיים האחרונות הוחלפו דירקטוריון והנהלת דואר ישראל, החברה עברה תהליך הבראה מקיף ומשמעותי שהביא לייצוב פיננסי לקראת הפרטה בחודשים הקרובים, וכחלק מכך, כבר בוצעו שינויים מהותיים הנוגעים גם להיבטים שהוזכרו בדוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully