וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה מצא האוצר את "המיליארדים" לתקציב החדש? אצל חסרי הדירה הקשישים

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 17:02

בעולם מתוקן היו צריכים שרי הממשלה לכנס ישיבת חירום ולהציג פתרונות לטווח הארוך והקצר על מנת להתמודד עם משבר הדיור האדיר שהמלחמה יצרה. במציאות, אנו מתמודדים מול החלטות ציניות של פקידי האוצר והשיכון, שמקצצים את הסיוע בדיור לקשישים

זוג קשישים מחזיקים ידיים. ShutterStock
זוג קשישים מחזיקים ידיים/ShutterStock

במציאות מקבילה ומתוקנת, שר האוצר, שר השיכון וראש הממשלה היו אמורים לכנס בתחילת המלחמה ישיבת חירום שתדון במשבר הדיור בשעת מלחמה. בישיבה הזאת היו כולם אמורים להכות על חטא על כל התקופה שבה חוסל הדיור הציבורי בישראל ומאות אלפי משפחות חסרות דיור ננטשו לחסדי השוק החופשי. בפגישה הזאת משרד האוצר ומשרד השיכון היו צריכים להציג פתרונות דיור בטווח הארוך ובטווח הקצר, על מנת להתמודד עם משבר הדיור האדיר שהמלחמה יצרה.

במציאות הנוכחית - התקציב החדש שהוגש השבוע חושף שוב את הציניות של פקידי האוצר ופקידי משרד השיכון, שעושים הכל כדי להתעלל עוד ועוד בחסרי הדירה. אם לא די בכך שאין שום תקציבים חדשים להגדלת המלאי של הדיור הציבורי, אז אין גם תקציבים חדשים להעלות את תשלומי הסיוע בשכר דירה, שלא עודכנו כבר למעלה מ-20 שנה וכבר מזמן לא נותנים מענה אמיתי לבעיה של משפחות שאינן עומדות בתשלומי השכירות, ובטח ובטח לא יכולות לרכוש דירה.

תשלומי הסיוע בשכר דירה עומדים היום על 700-1200 שקלים, כאשר רק קשישים קיבלו העלאה מיוחדת לאחרונה לאור הלחץ הציבורי לסכום של עד 2,900 שקלים. הציניות ששוברת שיאים בתקציב הנוכחי, היא שבמקום להעלות לכולם באופן משמעותי את הסיוע בשכר דירה, בעיקר בזמן משבר חברתי גדול - ניתן לראות שבסעיפים הקטנים של התקציב פקידי האוצר החליטו גם לקצץ לקשישים את הסיוע של 2,900 שקלים, ולהעניק אותו רק לקשישים שהגיעו לארץ 10 שנים לפני גיל פרישה.

מדובר בשורה של צעדים ציניים ופוגעניים נגד קשישים עניים עולים, כאשר אנחנו נמצאים בתקופה בה האנטישמיות בעולם גוברת וקשישים רבים יהודים רוצים לברוח לארץ. באוצר מבינים שזאת אחת מהאוכלוסיות הכי מוחלשות והכי פגיעות בחברה הישראלית, ועדיין דווקא שם בחרו לקצץ בצורה אכזרית ביותר.

"אין שום דבר יהודי בהשקעה בלימודי תורה על חשבון קשישים"

דני גיגי, מנכ"ל פורום הדיור הציבורי, אמר: "הקיצוץ הזה בכספי ובזכויות הקשישים הוא מראה בפנים של הממשלה שמתגלה שוב כממשלה אכזרית שמעדיפה כספים קואליציוניים על פני טובת הציבור. במקום לבנות תוכנית כוללת לשיקום הדיור הציבורי וסיוע דחוף לאוכלוסיות מוחלשות חסרות דיור שנפגעו קשה במלחמה, שוב מחפשים את האזרחים הכי מוחלשים בחברה שאין להם פה כדי לגזול מהם את כבשת הרש. אני פונה לשר האוצר ואומר לו שאין שום דבר יהודי בהשקעה "בזהות יהודית" או בלימודי תורה על חשבון קשישים ניצולי שואה שאין להם כסף למזון ותרופות".

"הפגיעה בקשישים חסרי הדירה משקפת את כל ההתנהלות של הממשלה אל מול משבר הדיור לפני המלחמה, ובטח ובטח לאחר פריצת המלחמה, שהיא בעצם אוזלת יד וחוסר יכולת לתכנן ולייצר מענים עבור האוכלוסייה. מחירי השכירות והדיור באופן כללי צפויים לעלות עקב המלחמה, ולכן לא רק הקשישים הולכים להיפגע מהמדיניות הזאת של ממשלת ישראל שעד עכשיו לא סיפקה תכנית כוללת שתיתן מענה לכל הצרכים בטווח הקצר ובטווח הארוך שהלכו וגברו. במקום שבמשרד האוצר יעבדו על יצירת פתרונות הם עסוקים בגזרות ובקיצוצים שיעלו לנו ביוקר בטווח הארוך. ובמשרד השיכון בכלל לא חושבים שזה תפקידם ומספקים בפלסטרים שאינם מהווים מענה אמיתי למצוקת הדיור של מאות אלפי משפחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully