וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשברים בענף הבניין שהממשלה חייבת לפתור

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות

11.1.2024 / 11:44

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל על הבעיות שגורמות לקיפאון בפרויקטים רבים

נדל"ן פרטי, קרקע, בנייה. ShutterStock
נדל"ן פרטי, קרקע, בנייה/ShutterStock

ענף הבניין מתמודד כיום עם שלוש בעיות מרכזיות שגורמות לקיפאון בהרבה פרויקטים ולעתיד לא ברור במשק בכלל ובענף בפרט. שלושת אתגרים אלה כוללים מחסור חמור בעובדים מיומנים, קשיים בעמידה בלוחות זמנים להסכמים ומכרזים עם מוסדות המדינה, ונטל של ריביות גבוהות על עלויות ההון.

חוסר בעובדים מקצועיים

אלפי עובדים מקצועיים חסרים כבר הרבה שנים בענף הבניין אך כיום המצב חמור אף יותר. המחסור בעובדים מקצועיים אינו מוגבל רק במקצועות "רטובים", כגון בנייה, בלוקים וטייח אלא משתרע על מגוון רחב של תחומים, כולל חשמלאים, אינסטלטורים, מערכות כיבוי אש ומומחים למיזוג אוויר. המחסור בכוח אדם מיומן מזיק לענף מכיוון שהוא מוביל לעיכובים בפרויקטים, לעלייה בעלויות ולירידה באיכות הכללית.

פתרון אחד לבעיה זו הוא הבאת עובדים זרים. הממשלה אכן אישרה עשרות אלפי עובדים זרים לענף הבניין, אך עם זאת, חשוב לספק לעובדים אלה הכשרה מקצועית מספקת כדי להבטיח שהם יוכלו לתרום ביעילות לכוח העבודה מבלי לבזבז זמן ומשאבים.

הסכמים ומכרזים מול מוסדות המדינה

הרבה חברות בנייה ותשתיות חתומות על הסכמים מול המדינה ומוסדותיה, כמו רשויות מקומיות, משרד הבטחון, השלטון המקומי, משרדי ממשלה ועוד, כשבפועל לא ניתן כיום לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו טרום המלחמה. המחסור בעובדים הוא הסיבה העיקרית לאי יכולת עמידה בלוחות הזמנים להם התחייבות החברות ועל המדינה לבנות מנגנון שיאפשר לחברות להתארגן מחדש ולקבוע לוחות זמנים חדשים ולחשב מסלול מחדש. כדי להתמודד עם בעיה זו, על המדינה לפתח מנגנון שיאפשר לחברות הבנייה לארגן מחדש את לוחות הזמנים שלהן ולחשב מחדש את מסלוליהן. זה יכול לכלול משא ומתן מחדש על חוזים, הצעת הארכות או מתן משאבים נוספים כדי לעזור לחברות למלא את התחייבויותיהן. על ידי גילוי גמישות והבנה של האתגרים הניצבים בפני הענף, המדינה יכולה לסייע להבטיח שפרויקטים חשובים אלה יושלמו תוך שמירה על מערכת יחסים בריאה עם חברות הבנייה.

יצחק מויאל. CHARISMA PIXEL,
יצחק מויאל/CHARISMA PIXEL

הריבית במשק

הריבית הגבוהה חונקת את חברות הבנייה והתשתיות ומהוות נטל משמעותי עליהן. כדי להמחיש את חומרת הבעיה, הנה נתון אחד חשוב: הורדת הריבית ברבע אחוז חסכה כ-15 מיליון שקלים ביום (!) לחברות הבנייה ולענף כולו. ביום. זה מדגיש את ההשפעה העצומה שיש לריביות על חברות הבנייה ועל הענף כולו.

עלויות ההון של חברות הבנייה הן הפרמטר הקריטי והבוער כיום בענף. על הממשלה והבנקים לבנות תוכנית אשראי לענף, לדוגמא ריביות נמוכות יותר, תנאי החזר מורחבים או תמיכה כספית אחרת, תוכנית אשראי זו יכולה לסייע לרבות מחברות המתמודדות עם קשיים לשרוד את המשבר הנוכח כי אחרת הרבה חברות לא ישרדו את המשבר.

ענף הבניין הוא קטר צמיחה של המשק הישראלי. ככה זה בכל העולם וככה זה במיוחד בישראל. אם לא יפתרו את הבעיות הבוערות של הענף, כל המשק ייפגע ויהיה קשה לצאת מהמשבר ולחזור לצמיחה.
על הממשלה מוטלת אחריות להוביל מהלכים שיוציאו את המשק לדרך חדשה ולתת לענף הבניין את היכולת לחזור ולהוביל.

הממשלה

הממשלה חייבת להסתכל על הענף ולתת לו את כל המשאבים בכדי שלא יקרוס ויגרום לזעזוע רציני לרכושי הדירות, לזוגות צעירים ולמשקיעים. אני כמעט בכל שבוע פונה בכל מדיה אפשרית בקול צעקה כי חייבים להקים קבינט כלכלי שלא ייתן לענף לקרוס קבינט בהרכב של כל משרדי הממשלה השונים שיעבדו יחד כדי לפתח וליישם מדיניות ואסטרטגיות שיסייעו לענף לנווט באתגרים הנוכחיים שלו. על ידי מתן גישה מאוחדת ומתוזמנת, הממשלה יכולה להבטיח שענף הבנייה יקבל את המשאבים ותשומת הלב הדרושים לו כדי להתגבר על הקשיים שלו. חלק מהפעולות שקבינט כלכלי זה יכול לנקוט כוללות: מתן מימון לתוכניות הכשרה מקצועית, הצעת תמריצים כספיים לטכנולוגיות בנייה חדשניות וניהול משא ומתן עם בנקים כדי לפתח תוכניות אשראי המותאמות לצורכי הענף. על ידי נקיטת גישה יזומה להתמודדות עם אתגרי הענף, הממשלה יכולה לסייע בהנחת היסודות למגזר בנייה חזק ומשגשג.

בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות
  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully