וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול הבירוקרטיה: זה היום לשאול איך לנצל הזדמנויות לטובת המחר

עודכן לאחרונה: 10.1.2024 / 17:26

מדוע הוצאת היתר בניה בישראל לוקחת 3 שנים, כשבשאר מדינות העולם זה לוקח בקושי שלושה חודשים? עלינו להפוך את ההרס הגדול להזדמנות לחיסול הבירוקרטיה שהפכה נגע חולי בבנייה הישראלית. איך עושים זאת? נעזרנו במוסד ישראלי שחוגג 20 שנה, נתיבי הקמה

בתים הרוסים ושרופים, קיבוץ בארי, 5 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
חיסול הבירוקרטיה: זה היום לשאול איך לנצל הזדמנויות לטובת המחר/ראובן קסטרו

שאלת השאלות: כיצד יכול להיות שלהוציא היתר בנייה בישראל המתקדמת לוקח 3 שנים, כשבמדינות העולם זה לוקח בקושי 3 חודשים? שלא לדבר על הזמן שלוקח מקבלת הקרקע ועד מסירת המפתח - 6 שנים במקרה הטוב, 10 במקרה הפחות טוב.

נכון, המערכה עדיין מתקיימת, אולי רק באמצע שלה או אפילו בהתחלה, ומה שנמצא כרגע בראש סדר העדיפויות זה לנצח ולהחזיר את החטופים, בוודאי.

עם זאת, עלינו לשאול כבר היום איך לנצל הזדמנויות מחר. אז מה הדרך הנכונה לחסל את הבירוקרטיה ולשפר את היעילות בענף הבנייה? נעזרנו במוסד ישראלי שחוגג 20 שנה, נתיבי הקמה, שייסד יגאל צ'ודנר, ונלחם בבירוקרטיה מיומו הראשון במקצוע.

לדברי צ'ודנר, "המחשבות, במיוחד בימים אלו, על מה ניתן ואפילו נדרש לעשות על ידי הממשלה, לא מפסיקות להגיע אני מאמין אצל כל אחד. יש הרבה דברים שאפשר לעשות, אבל דבר אחד בטוח - זה היום לשאול איך לנצל הזדמנויות לטובת המחר".

כמה דברים שהממשלה צריכה לעשות:

• קיצוץ מידי ומהותי בהוצאות הממשלה - כולל סגירה של רוב משרדי הממשלה שלא נדרשים לניהול מדינה. אפשר לחשוב על חקיקה של חוק יסוד שמגביל עד 12 משרדי ממשלה, עם שינוי ברוב מיוחד.

• להביא פועלי בנין זרים בהקדם האפשרי - עלויות של עובדים חדשים וגם הקפאת הבניה הינם הרסניים לא רק לענף הנדל"ן, אלא לכלכלה כולה, עקב העובדה שנדל"ן הוא מרכיב מאד משמעותי בה.

• להקל סופית בהליכים בירוקרטיים - בכל התחומים, במיוחד בבניה, יש לפשט הליכי קבלת היתרים ותעודות גמר, לתת מידע רלוונטי בדרך יזומה ושקופה (בזמן אמת) לגבי שינויים וכד'.

• לתת תמיכה כספית ליזמים וקבלנים - על מנת למנוע קריסה כלכלית של ענף הבניה שתשפיע על המשק כולו, חשוב לתת תמיכה כספית לקבלנים שצריכים להתארגן עם עובדים חדשים בזמן שעלויות המימון גם כך גבוהות. אחרת, העלות הנוספת תתגלגל כרגיל לציבור הרוכשים, או גרוע מכך, החברות יכנסו להליכי פירוק, והמשמעויות מוכרות. זה יגרום לתגובת דומינו.

• להתכונן לגידול המשמעותי בהוצאות הביטחון - יש לקחת בחשבון שגם הוצאות לביטחון יעלו. יהיו יותר בסיסים סגורים, חיילים לא יצאו יומיות ויסגרו שבתות בתדירות גבוהה הרבה יותר על מנת לשמור עלינו 24/7. זה ידרוש תקציבים גבוהים במיוחד וחשוב שזה לא ייפול על הציבור כרעם ביום מבחינה כלכלית.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully