וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ציונות 2024: מי יבנה את הבתים בישראל? חברות זרות

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 9:26

טיוטת הצעת החלטה של משרד האוצר שפורסמה הבוקר מציעה צעדים להצלת ענף הבניה למגורים, ועוסקת בעיקר בנושא הגדלת מכסת העובדים הזרים והכנסת חברות ביצוע זרות, שיטה שכבר נוסתה בעבר בישראל ללא הצלחה

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
חברות זרות יבנו את ישראל?/ראובן קסטרו

טיוטת הצעת החלטה של משרד האוצר שפורסמה אתמול (ד') מגבשת תכנית ממשלתית מתגבשת לתמרוץ והאצה של ענף הנדל"ן והבנייה למגורים. ברקע ההצעה, נראה כי הממשלה בהחלט מבינה את האתגר של ענף הבניה בכח עבודה עקב מלחמת חרבות ברזל, כאשר נכתב כי המלחמה "ענף הנדל"ן נקלע למצוקה בהיעדר עובדים", ומציעה את הגדלת מכסת העובדים הזרים.

עם זאת, באופן מפתיע, ההצעה גם מציעה החזרת רעיון קלוקל, שנכשל בעבר עם החברות הסיניות: הבאת חברות בנייה זרות יחד עם הפועלים שלהן, כדי להתגבר על מצוקת הידיים העובדות. בשנת 2016 התקבלה החלטה לאפשר לחברות ביצוע זרות לפעול בישראל והוקצתה לכך מכסה של 12 אלף עובדים, מתוכם מאיישות החברות כיום רק כ-7,600 עובדים.

התכנית היא לייצר מאגר נוסף של חברות ביצוע זרות שיוכלו להעסיק כל אחת עד 1,600 עובדים, ועד למכסה של 15 אלף עובדים, בנוסף למכסה הקיימת של 12 אלף עובדים. החברות שיגיעו יוכלו לפעול הן כקבלני ביצוע והן כיזמים ביחד עם שותף מקומי. מדובר בהחלטה שהקבלנים מתנגדים אליה נחרצות מאחר ולטענתם היא עלולה לפגוע בחברות הביצוע בישראל, שמצבן ממילא גרוע כרגע.

כמו כן, אם בעבר כאמור רוב חברות הבניה שהממשלה רצתה לייבא היו סיניות, היום האופציה הסינית ירדה מהפרק בגלל המצב הגיאו-פוליטי המסובך עם סין, שלא ששה לשתף פעולה עם ישראל. מאיפה יגיעו החברות? בעבר הייתה התנסות עם חברה מפורטוגל יחד עם החברות הסיניות.

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
עובדי בניין סינים: כבר לא יגיעו לישראל?/ראובן קסטרו

עוד, על פי ההצעה כאמור, מכסת העובדים הזרים תגדל עד ל-60 אלף עובדים זרים. זאת, נזכיר, לאחר שבנובמבר האחרון כבר התקבלה החלטה שהגדילה את מכסתם מ־30 אלף ל־50 אלף.

לדברי קבלנים רבים: "מדובר בהחלטה חשובה, אך זה לא מספיק, נכון להיום המחסור שנוצר עקב המלחמה הוא של 100 אלף זוגות ידיים, וזה רק בשביל להגיע למצב הלא מזהיר בו היינו לפני המלחמה".

ועדיין, להגיע ל-60 אלף עובדים זרים נחשב היום כחלום רחוק. נכון להיום מספר העובדים הזרים בישראל עומד על 20 אלף עובדים זרים בלבד. מזה תקופה ארוכה שיש לישראל קושי בהבאת עובדים זרים במסגרת הסכמים עם מדינות נוספות, ועל אחת כמה וכמה כעת, כאשר אף מדינה לא ששה לשלוח עובדים למדינה שנמצאת במלחמה, גם בשל המשמעות הפוליטית של המהלך. לשם המחשה, כאמור, אחת המדינות העיקריות שישראל ביקשה לייבא ממנה מספר גבוה של עובדים היא סין, שכעת מפנה עורף לישראל.

יחד עם זאת, בקרב הקבלנים יש אופטימיות בנוגע למספר העובדים שיגיעו מחוץ להסכמים הבילטראליים. בימים אלה מתבצעים מיונים, על ידי התאחדות הקבלנים בוני הארץ בשני מחוזות בהודו וסרי לנקה, והערכות הן כי בעוד כחודש לכל היותר יכנסו לישראל כ-6,000 עובדים מהודו, 1,000 מסרי לנקה וכ-3,000 מאוזבקיסטן.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully